BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Áremelés és profitcsökkenés a Ryanair horizontján

A több ezer járat őszi kényszertörlése és a karácsonyi pilótasztrájk sem hatott a Ryanair eredményességére: az ír fapados társaság 10 százalékkal 1,45 milliárd euróra növelte adózott nyereségét a márciussal zárt üzleti évében, miközben árbevételét 8 százalékkal 7,15 milliárd euróra, utasforgalmát pedig 9 százalékkal 130 millió főre tudta bővíteni, jóllehet télen 25 repülőjét átmenetileg hangárba parancsolta. Mindezt 3 százalékkal alacsonyabb átlagárak mellett érte el a járatait az ágazatban a legmagasabb, 95 százalékos telítettséggel üzemeltető diszkont-légitársaság. A Michael O’Leary vezette cég ezzel meglepte a 6,2 milliárd eurós forgalmat és fél százalékkal alacsonyabb nyereséget előrevetítő elemzőket. A nettó haszonkulcs 20 százalékon maradt. A flotta ötven új Boeing–737-essel 430 darabosra bővült az üzleti év végére. Gyorsjelentésükben külön kiemelik a pilótákkal és a személyzettel megkötött, öt évre szóló bérmegállapodást, amelyet a biztonságos működés alapjának tekintenek. Az állomány eközben 1500 fővel gyarapodott.

A Ryanair elsősorban a német, a spanyol és az olasz piacon nőtt átlag feletti mértékben, miközben az egyiptomi és a törökországi járatait geopolitikai kockázatok és a visszaeső utasszám miatt csökkentette. Négy új bázist hoztak létre – Memmingen, Poznan, Burgasz és Nápoly –, ahonnan 260 új járatot indítottak. A cégcsoport az áprilistól közlekedő lengyel Ryanair Sunnal, valamint az osztrák fapadossal, a Laudamotionnel bővült. Utóbbiban – uniós jóváhagyás esetén – 24,9 százalékos részesedését 75 százalék fölé emelné a cég. A csomagdíjak csökkentésével és a megnövelt súlyhatárokkal rengeteg utast hoztak el az ezen nyerészkedő riválisoktól.

A költségek 1 százalékkal csökkentek ugyan a lezárt pénzügyi évben, de a következőben érezhetően emelkedni fognak. Az egyik legnagyobb tétel a várhatóan 400 millió euróval megnövelt energiaszámla lesz, mivel a hordónkénti 58 dollárnak megfelelő áron lekötött kerozin lassan kifogy, s a nyersanyag egységára már most 80 dollárnál jár. A kiadások körében a gépvásárlás is húzós tétel: a Ryanair 2024-re 600 darabosra növeli flottáját (és 200 milliósra utasszámát), ehhez 210 Boeing–737-est szereznek be. A nyomasztó pilótahiány miatt a bérköltségek is folyamatosan nőni fognak, ahogy a repülőtér-használati kiadások is.

Mindent egybevetve óvatosan pesszimista kilátásokat fogalmazott meg a Ryanair, amely a folyó üzleti évben 7 százalékkal, 139 millió főre növelné utasforgalmát, a töltöttségi mutató 95 százalékon tartása mellett. A költségek 9 százalékkal ugranak meg, az üzemanyagköltségek nélkül 6 százalékos a pluszkiadás. Szeptemberig várhatóan 5 százalékkal csökkennek, akkortól 4 százalékkal nőnek a jegyárak. Mindez a nyereség csökkenését hozza magával: az üzleti év profitját az 1,25–1,35 milliárd eurós sávba várják. A gyengébb kilátások ellenére 4 százalékot erősödött tegnap a Ryanair árfolyama Dublinban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.