Sutba lehet dobni az online bankkártyás fizetésekről szerzett eddigi ismereteket. Korábban azt tanulhatta meg mindenki, hogy internetes fizetéskor a kötelező bankkártyaadatok (bankkártya száma, lejárati idő, kártyatulajdonos neve) mellett a tranzakció ellenőrzéséhez a kártyát azonosító szám, az úgynevezett CVC-kód megadására is szükség van. Ez a kód a MasterCard és a Visa kártyák esetében háromjegyű, és jellemzően a plasztik hátoldalán, az aláírópanel mellett van, míg az Amex kártyákon a kártya előlapján látjuk a négyjegyű azonosítót.
Akik azonban az elmúlt hónapokban bizonyos online áruházakban – például a Booking.com oldalon – vettek igénybe szolgáltatást (foglaltak szállást), azzal szembesülhettek, hogy a fizetési tranzakció anélkül lezajlott, hogy megadták volna a CVC-kódot. A szállásfoglaló oldal álláspontja szerint, miután az ügyfél létrehozza a foglalást, s beleegyezik abba, hogy a szállás díjával a szolgáltató megterhelje a számláját (bankkártyáját), az ellenérték levonható, s ezen megerősítés alapján jön létre a terhelés. Ők tehát a megrendeléssel bizonyítani tudják, hogy az ügyfél megbízást adott a terhelésre.
Megkeresésünkre a Magyar Nemzeti Banknál is jelezték: a CVC-kódok alkalmazása, azok elkérése nem kötelező az online kereskedők számára, mindössze egy újabb biztonsági elemet jelent. A vonatkozó jogszabályok nem fogalmaznak meg követelményeket, azaz nincs meghatározva, hogy mely esetekben kell alkalmazni a kódot, ezt a jegybank szerint a kártyatársasági előírások, valamint a kereskedők és a kártyaelfogadási szolgáltatást nyújtó pénzforgalmi szolgáltatók közötti szerződések szabályozzák.
A fentiek nyomán megkerestük a MasterCardot is, ahol arról tájékoztatták a Világgazdaságot, hogy a kártyacég előírása alapján bármely kereskedő kérheti, de nem kötelező kérnie a CVC-kódot a kártyabirtokostól a fizetések azonosítására. A MasterCard egyedül az online szerencsejáték (non face-to-face gambling) esetén írja elő a biztonsági elem kötelező használatát. Fontos hangsúlyozni, hogy pusztán a CVC-kód a kártya eltulajdonítása esetén semmilyen védelmet nem jelent, vagyis egy meglehetősen elmaradott biztonsági elem megkerüléséről van szó az említett példákban.
A kártyatársasági és a jegybanki álláspont alapján a CVC-kód bekérése nemcsak a kártyabirtokosnak, hanem a kereskedőnek is érdeke, hiszen ügyfélpanasz esetén nehezebben védhető a kereskedő álláspontja, ha csak publikus ügyféladatokat kér be. Az MNB jelezte: az egyszeri fizetésnél kapott CVC-kódokat nem tárolhatják a kereskedők, ezért egy adatbázis feltörése esetén hiába ismerik meg a csalók a kártyaszámot, azt továbbra sem fogják tudni használni.
A név is problémás
Azt már korábban tudni lehetett, hogy jó néhány internetes áruház a kártyabirtokos plasztikra írt neve alapján nem azonosítja a kártyabirtokost. Ennek prózai oka az, hogy a különböző nyelvek eltérő írásjelei – például a magyar ékezetes nevek – miatt lényegében lehetetlen olyan rendszert találni, amely megfelelő azonosítást tudna nyújtani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.