
Louis XIII, avagy a csúcskonyak, amely porcelán akar lenni
Szokatlan problémával küzd a francia Rémy Cointreau legjobb márkája a Louis XIII, egyszerűen kifogytak a palackonként 4600 dollárért vesztegetett konyakból, és a folyamatosan növekvő kereslet dacára egyszerűen képtelenek többet gyártani, mivel olyan különleges párlatokból (eaux-de-vie) áll ez az italkülönlegesség, melyek közül nem egyet akár egy évszázadig is érlelnek.

Ha konyak nincs, a porcelán is jó
Ezért még ha a Rémy drámaian növelné is a párlatok készítését, évtizedekbe telne, mire az ultraprémium minőség megtartása mellett képes lenne számottevően növelni a készletét.
Sebaj, ha nincs konyak, jöhetnek a gyönyörű porcelánok
– mondta a Bloombergnek Anne-Laure Pressat, a 17. században uralkodó XIII. Lajos királyról elnevezett márka ügyvezető igazgatója. Ez a király ismerte el egyébként először a konyakot önálló italkategóriaként, sőt az ő regnálása idején alapították meg a Rémy Cointreau jogelődjét, a konyakkészítő Rémy Martin-házat is.
A Louis XIII víziója, hogy igazi luxusmárkává váljon, mint például az Hermes. Már most is árulnak csiszolt kristálypoharakat és különleges szivarvágót, de bővítenék a kollekciót.
Senki sem kérdezi az Hermestől, hogy miért árulnak sminket, mikor eredetileg a Guccihoz hasonlóan egyszerű nyeregkészítők voltak. A Louis XIII víziója ugyanez. Olyan luxusmárka szeretne lenni, amely túllép a konyakon.
Pressat, aki korábban a Louis XIII innovációs igazgatója volt, jól ismeri a gyűjtők igényeit és a terjeszkedési lehetőségeket. A stratégia alapja mindenképpen a gasztronómia marad. Van mire építeniük, hiszen az üvegpalackjaik a világ legjobb éttermeiben rendezett pazar vacsorákon is feltűnnek.
Az 50 ezer dolláros Rare Cask 42.1 palack 2023-as bevezetésekor például a cégvezető látta vendégül Velencében a kiválasztott vevőjelölteket egy többnapos extravagáns rendezvényen.
Különleges üvegpalackjaikat egyébként sokan gyűjtik, Pressat szerint folyamatosan követelik tőle is, hogy újabb dizájnnal jelenjenek meg, mivel a gyűjtők egy része már az összes korábbi verziót beszerezte.
Emellett rendszeresen vacsorákat is rendeznek, amelyeken az ügyfelek 10 százalékos kedvezménnyel tölthetik újra konyakosüvegeiket az Infinity Wheel program keretében.
Limoges-zsal léptek szövetségre
Az új program keretében az étkészlet-kollekciók megalkotására a Louis XIII a limoges-i J. L. Coquet tradicionális porcelánkészítő manufaktúrát kérte fel, amely extrafehér porcelánjáról és kifinomult formatervezéséről híres. Limoges olyan a franciáknak, mint nekünk Herend, ott készülnek a legszebb porcelánok a hatszögletű országban.
Ha valaki evett már több Michelin-csillagos étteremben a világ boldogabbik felén, jó eséllyel a Coquet Hemisphere kollekciójából kínálták.
A J. L. Coquet két dizájnt is alkotott a Louis XIII ihletésére. Az első a Soil Is Our Soul, szó szerint a terroirra összpontosít. Egy háromdimenziós szkenner segítségével a birtok kontúrjait a porcelántányérok széleire nyomtatták. Minden darabot mázaztak, majd ecsettel eltávolították a máz egy részét a texturált területekről.
A kollekció összes tányérja három-négy hétig készül, a munkában 40 kézműves vesz részt.
A másik kollekció, a Time Light. Ennek megalkotásakor a J. L. Coquet a fényre és az átlátszóságra összpontosított, ezért olyan leheletvékony tányérokat tervezett, amelyek átengedik a fényt. A tányérperem alsó részét faragásokkal díszítették, hogy visszaadják a csiszolt kristályüvegből készült palackok csillogó hatását. Minden tányér szélén kézzel festett rézbetét található, amely a konyakgyártás során használt rézlepárlókra utal.
A kollekciók hatfajta edényből állnak:
- nagy tányér,
- levesestányér,
- illetve rizses
- és desszertes tányér,
- valamint teás-
- és kávéskészlet.
Egy ilyen sorozatért online értékesítés esetén 500 dollárnál kezdődnek az árak.
Egy komplett szett pedig 3400–4000 dollárt kóstál.
A J. L. Coquet kollekciónként 750 darabos limitált példányszámban gyártja le a készleteket, minden darabot számozva és dátummal ellátva. A 750 darab sem véletlen persze, hiszen egy hordóból éppen 750 üveget tudnak feltölteni.
Pressat szerint a terv az, hogy kétévente mindig bemutassanak valami különleges újdonságot, úgyhogy elégedettek lehetnek a tehetős gyűjtők.





