A brit autóipar akár meg is szűnhet, ha az ország a kilépés után nem marad vámközösségben az Európai Unióval – figyelmeztetett a Brit Iparszövetség elnöke. Ezt Theresa May kormányfő elutasítja, az eddig felkínált alternatívák azonban nem nyerték meg Brüsszel tetszését. A miniszterelnök a héten némi támogatást kapott a parlamenttől, az alsóház ugyanis leszavazta a felsőház fontos módosító indítványait az EU-tagság megszűnéséről beterjesztett törvényjavaslathoz. A képviselők többek közt elutasították azt a módosítást, amely felszólította a kormányt, hogy Nagy-Britannia a Brexit után is maradjon az Európai Gazdasági Térség (EEA) tagja, illetve törekedjen valamiféle vámunióra az EU-val. Az EEA részeként az ország hozzáférne az egységes piachoz, ám el kellene fogadnia az uniós jogszabályok zömét, köztük a szabad mozgás alapelvét. A konzervatív kormány egyik legfőbb célkitűzése azonban az, hogy maga határozhasson a bevándorlási politikájáról. Az országnak elsősorban képzett munkavállalókra van szüksége, az EU-n kívülről évente 20 700-an kaphatnak ilyen alapon munkavállalói vízumot. A kvótát főleg orvosok és ápolók töltik be, így Sajid Javid belügyminiszter a The Telegraph értesülése szerint ma jelenti majd be, hogy évente még
8 ezer külföldi kaphat munkavállalási engedélyt az IT-szektorban, az oktatásban, valamint mérnökként.
A brit kormány az EU egységes belső piacáról és vámuniójából is ki akar lépni, mert csak így tud önálló kétoldalú kereskedelmi megállapodásokat kötni a Brexit után. A kormány annak ellenére kitart az álláspontja mellett, hogy a gazdasági vezetők szinte esdekelnek a vámunióért. „Ha nincs vámunió, akkor a brit feldolgozóipar egész ágazatai fognak megszűnni. Ne legyen senkinek kétsége, ez a realitás” – mondta a héten Paul Drechsler, az iparszövetség elnöke a BBC-nek. Az autóiparban például komoly aggodalmakat okoz, milyen hatással lehetnek az egyes vállalatokra és az egész ellátási láncra a vámok miatti magasabb költségek és a határellenőrzés okozta csúszások. Drechsler bírálta a kormány Brexit-politikáját, és figyelmeztetett, hogy egyelőre „zéró bizonyíték” van rá, hogy bármiféle gazdasági előnnyel járnának Nagy-Britannia számára az unión kívüli országokkal kötendő kereskedelmi megállapodások. „Ez csak mítosz” – jelentette ki.
Aprócska jó hír a brit gazdaság számára, hogy a kiskereskedelmi forgalom májusban már a második hónapja a várakozásokat meghaladóan erősödött. Az áprilisi 1,8 százalék után ezúttal 1,3 százalékkal nőtt az előző havihoz és 3,9 százalékkal 2017 azonos időszakához képest. Az adat tegnapi nyilvánosságra hozatala után erősödött a font, a befektetők ugyanis a Reuters szerint azt remélik, hogy a kiskereskedelmi forgalom növekedése annak jele, hogy a gazdaság kezd magához térni az év eleji visszaesés után.
Jelentős leépítést tervez a Rolls-Royce
Két év alatt 4600 munkahelyet szüntet meg a brit Rolls-Royce repülőgéphajtómű-gyártó és hadiipari csoport, hogy nyereségesebbé és dinamikusabbá tegye a vállalatot. Warren East vezérigazgató szerint a döntésnek nincs köze a Boeing 787 Dreamliner utasszállító repülőgépekhez kifejlesztett Trent 1000 hajtómű körüli problémákhoz. A Rolls-Royce világszerte 55 ezer, Nagy-Britanniában 26 ezer embert foglalkoztat, de az elbocsátások kétharmada a briteket érinti majd. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.