Világgazdaság

Épül az északi-tengeri orosz útvonal

Áruszállító tartályhajók és atomjégtörők épülnek a következő években az Északi-sarkkörön túli orosz szállítási tervek megvalósítása érdekében, de szükség lesz a repülőgépgyártás fellendítésére és a teljes logisztikai infrastruktúra fejlesztésére is.

Átfogó Északi-sarkkörön túli logisztikai, szállítási és közlekedési rendszert kell kiépíteni a régiók jobb együttműködése, az üzleti elvárások kielégítése, a kereső- és mentőszolgáltatások javítása, a kutatóexpedíciók megsegítése és az idegenforgalom fellendítése érdekében. Mindez kapcsolódik az oroszországi északi-tengeri útvonal (NSR) projekthez, amelynek aktuális fejlesztési kérdései kiemelten hangsúlyosak lesznek a jövő héten tartandó szentpétervári üzleti fórumon. Vlagyimir Putyin orosz elnök évi 80 millió tonnányi árumennyiséget jelölt meg, amelyet 2024-ben már szállítani kell ezen az útvonalon. Bár az erről kiadott közlemény mostani szállítási adatot nem közöl, a High Norths News szerint a 2018-as mennyiség 18 millió tonna volt, és már ez is kiugró eredménynek számított a 2013-as 3,9 millió tonna után.

A Kara-szorostól a csukcsföldi Provigyenija kikötőig mintegy 5600 tengeri mérföld az út, az alternatívát jelentő Szuezi-csatornán 12,5 ezer tengeri mérföldet kell hajózni Murmanszk és Jokohama között, ám az NSR ennél sokkal rövidebb.

Az orosz elnök által elvárt felfutás azonban hatalmas beruházásokat feltételez, többek között az állami Roszatom holdingtól. „Fejleszteni és bővíteni kell az atomjégtörő-flottánkat, ráadásul olyan konstrukcióban, amelyben a költségeknek csak a felét állja a központi költségvetés. Ezenfelül ki is kell építeni, illetve korszerűsíteni kell az érintett infrastruktúrát a térségben” – mondta a közlemény szerint a társaság általános igazgatója, Alekszej Lihacsov.

A Roszatomhoz tartozó Rosza­tomflot jégtörői nyitnak utat a kereskedelmi és a kirándulóhajóknak.

Így nagy feladat vár az észak-oroszországi hajógyártókra is.

A tervek szerint 2024-ig négy olyan új hajót adnak át, amely az év egészében képes cseppfolyós földgázt (LNG) és más árut szállítani a Jamal-félszigeti Szabetta kikötőből. „Az a cél, hogy erősödjenek Oroszország gazdasági és kereskedelmi kapcsolatai a világ más országaival” – mutatott rá az orosz elnök tanácsadója, Anton Kobjakov. Magyarázata szerint azonban a hangsúly az említett atomjégtörőkön van, amelyek lehetővé teszik az áru- és személyszállító a hajóknak az orosz sarkköri vizek használatát. Az Egyesült Orosz Hajógyártó Társaság elsősorban a belföldi igények kielégítésére törekszik a cég elnöke, Alekszej Rahmanov szerint, aki a fórumon a hajóépítésben alkalmazott legújabb megoldásokat és azokat a nemzetközi projekteket fogja bemutatni, amelyekben a cége részt kíván venni. Az újdonságok egyike az LNG üzemanyagként való bevetése a sarkkörön túli hajózásban. A Szovkomflot hajógyár a legkorszerűbb, nagy teherbírású tankerek építésének zöldtechnológiájával jelentkezik a rendezvényen.

Az északi orosz tervek között szerepel továbbá a hatékony légi szállítási rendszer kiépítése – ideértve a modern szállítási és logisztikai központok kialakítását – a fenntartható sarkköri gazdaság megteremtése érdekében. Oroszországban már olyan eszközöket, berendezéseket, fejlesztenek, amelyek megfelelnek a kis, regionális repterek elvárásainak – ideértve a szilárd burkolat nélküli kifutópályával rendelkezőket is –, illetve alkalmasak szabad területen és vízfelszínre leszálló gépek kiszolgálására. Hamarosan teljes körű műholdas rendszer is segíti a sarkkörön túli logisztikát. „Egyelőre azonban hiány van repülőből, repülőgép-alkatrészből és az arktiszi régió feltárását segítő műszaki kapacitásokból is” – mutatott rá Anton Kobjakov.

Ezek is érdekelhetik