Világgazdaság

Huszonegy KISS kocsi Dunakeszin

A MÁV és a Stadler már megállapodott az opcionálisan rendelhető, további nyolc KISS emeletes villamos motorvonat szállításáról, a Stadler és partnere, a Dunakeszi Járműjavító között folynak az előkészületi tárgyalások – tájékoztatta az utóbbi társaság a Világgazdaságot.

A Dunakeszi Járműjavító Kft. (DJJ) által szerelt, első komplett emeletes villamos motorvonat szerelvényét június utolsó hetében kívánják átadni a Stadlernek – tájékoztatta a DJJ a Világgazdaságot –, de az utolsó, azaz a tizenegyedik szerelvényt is átadnák december végéig.

A 2018. április 4-én aláírt szerződés szerint a DJJ tizenegy KISS típusú, hat kocsiból – ezen belül két motorkocsiból és négy közbenső kocsiból – álló emeletes vonatot szerel és tesztel megbízója számára. Munkája két fő csomagból áll: beilleszti három, a Stadler minszki gyárában már készre szerelt szerelvény üléseit, komplettre szerel nyolc, a Stadler által Dunakeszire szállított fényezett szekrényvázat, és elvégzi a vonatok állópróbáit is. Ezen túl mind a tizenegy szerelvény esetében a DJJ feladata a hatkocsis szerelvények összekapcsolása, záporpróbája, tengelynyomásuk mérése, a kész járművek tárolása a telephelyen, végül mozgatásuk a futópróbák idején. Mindezekre 9 664 480 eurós szerződést kötött a társaság, ez mai árfolyamon 3,14 milliárd forint.

A megbízás előzménye, hogy 2017-ben a MÁV-Start Zrt. megrendelte a tizenegy KISS-t a sávjci Stadler Bussnang AG-től, de a keretmegállapodásuk negyven vonatról szól. „A MÁV és a Stadler már megállapodott az opcionálisan rendelhető, további nyolc KISS emeletes villamos motorvonat szállításáról, a Stadler és partnere, a Dunakeszi Járműjavító között folynak az előkészületi tárgyalások” – közölték lapunkkal. Az első tizenegy szerelvény szállítását egy ez év januári döntés szerint 166 millió euróval, vagyis mintegy 53 milliárd forinttal támogatják az uniós kohéziós alapok. „A Dunakeszin jelentkező hozzáadott érték 85 ezer munkaóra, ezzel körülbelül nyolcvan főnek lesz folyamatos munkája a projekt idejére” – hangsúlyozták lapunknak. Ennek értéke 3,1 millió euró, vagyis egymilliárd forint. Mostanáig 21 kocsiszekrény, motor- és betétkocsi érkezett be a járműjavító területére. Ebből egy motor- és négy betétkocsi tartozik az első szerelvényhez, továbbá négy-négy betétkocsi a harmadiktól a hatodik szerelvényhez. A DJJ az első szerelvény üléseinek beépítésén, valamint az elsőtől az ötödik szerelvény négy-négy betétkocsijának teljes szerelésén dolgozik, ez utóbbi munka tehát összesen 12 kocsit érint. A hatodik szerelvényt egyelőre tárolják.

n A fűtést a padlóba rejtették

A nagy kapacitású szerelvényeken vonatonként hatszáz ülőhely van. Mivel a kocsik szekrényváza alumíniumból készül, sokkal könnyebbek az acélvázúaknál, így energiatakarékosak is, és nem kell korrózióval számolni. A vonatok alacsony padlósak, a bejutást automata csúszólépcsők teszik egyszerűvé, felszerelték őket mozgáskorlátozottak számára kifejlesztett WC-vel is. A KISS-eken korszerű utastájékoztatás, wifi, padlóba és falba integrált fűtés és klímaberendezés található. Óránként 160 kilométer megtételére képesek. | VG

Ezek is érdekelhetik