Október 15-től ezer euró büntetést is kaphat az a légitársaság, amely megszegi az éjszakai repüléssel kapcsolatos új szabályokat – jelentette be Palkovics László innovációs és technológiai miniszter. Hozzátette: nem zárják le a repülőteret, nem repülési tilalmat rendelnek el, de szeretnék minimálisra csökkenteni az éjszakai repülőgépek forgalmát Budapest felett. A főváros és az ITM a Közlekedéstudományi Intézettel és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakértőivel közösen alakította ki az új szabályozást – tette hozzá a miniszter.
A részletekről Tarlós István, Budapest főpolgármestere elmondta: a jövőben a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren a hátszél erősségétől függő le- és felszállásoknál a korábbi ötről tíz csomóra emelték a megengedett szélerősséget. Ez azt jelenti, hogy a repülőtértől északnyugati irányban lévő településrészek zajszintterhelése csökkenni fog, és a jóval kisebb terheltségű, gyérebben lakott délkeleti irányba közlekedhet majd több gép. Korábban – Tarlós István szerint – a gépek 90 százaléka azt a kifutópályát használta, amely a zajterhelést növelte Budapest felett.
A zajjal leginkább sújtott Pestszentlőrincen a zajszintmérők számát a korábbi 6-ról 13-ra emelték, és a szakemberek javaslatára új mérőpontokat is kijelölnek. A repülőtér környékén lakók pedig több interaktív felületen, például telefonos alkalmazás segítségével is rögzíthetik a gépek zaját, ha úgy vélik, hogy a zajszintcsökkentés nem valósult meg. Az elmúlt napokban egyébként éjfél és hajnali öt óra között átlagosan 13 repülőgép szállt le Ferihegyen. Palkovics László szerint el kell érni, hogy ebben a napszakban legfeljebb három-hat gép landoljon, a zajterhelés pedig nullára csökkenjen.
A repülőtér esetleges reprivatizációjával kapcsolatos kérdésre Palkovics László elmondta: a kormány részéről egyelőre arra van szándék, hogy Budapestnek legyen egy működőképes repülőtere, de a Budapest Airport (BA) ennek biztosítására ma nem képes. Kiemelte: a menedzsmenttel és a tulajdonosokkal elindult az egyeztetési folyamat arról, hogy változtassanak az infrastruktúrán, a tisztaságon, hogyan szüntessék meg a „birkakarámszerű eszközöket”, hogy buszokkal szállítsák az utasokat a repülőgépekhez, valamint hogy a csomagkezelés gyorsabb legyen – sorolta a problémákat. A miniszter szerint a repülőtér működtetéséhez szükséges kompetenciák hiányoznak. Ezért abban maradtak, ha a BA nem képes javítani a repülőtér működtetésén, akkor fontolják meg, hogy eladják valakinek, aki erre alkalmasabb.
A tárcavezető hozzátette: a tulajdonosok is észlelték a problémákat, nem véletlen, hogy az év végével távozik a Budapest Airport éléről Jost Lammers vezérigazgató, és lecserélik a teljes menedzsmentet is. A zajterhelések miatti bírság összegét a BA abba a zajvédelemmel kapcsolatos alapba helyezi, amelyből a repülőtér környékén lévő házak szigetelését és ablakcseréjét végzik – erősítette meg a miniszter.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.