A jövő évtől országos hatáskörű vasúti vizsgaközpontként működik a tavaly decemberben alapított KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. egy közelmúltban született kormányrendelet alapján. A KAV kapja meg a vízi közlekedéshez kapcsolódó vizsgáztatási feladatokat is, és változások lesznek a közúti járművezetők utóképzésében.
A vasúti vizsgaközpont bonyolítja majd le a vasúti alapvizsgát és az időszakos vizsgát, irányítja az alapképzést és az időszakos oktatást, részt vesz az alap- és az időszakos vizsgával kapcsolatos jogszabálytervezetek véleményezésében, valamint együttműködik a hozzá hasonló feladatot ellátó hazai és határon túli civil, érdekképviseleti és egyéb szervezetekkel, testületekkel. Ezeket a feladatokat eddig a KAV anyavállalata, az állami tulajdonú KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. látta el, illetve látja el az év végéig. A KTI-nek és a KAV-nak a vasúti vizsgaközponttal összefüggő feladatok átadás-átvételéről 2020. január 1-jei fordulónappal kell megállapodnia, 2020. május 31-ig pedig a megállapodás részleteiről szerződést is kell kötnie.
A képzési rendelet módosítása kapcsán a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület javaslatokat kért a tagvállalataitól arról, hogy mely képzésekhez kapcsolódó hatósági vizsgák kerüljenek át vasútvállalati hatáskörbe, mennyi felkészülési időre van szükségük a társaságoknak ahhoz, hogy jogszabály-módosítás esetén a hatáskörükbe kerülő vizsgákat le tudják bonyolítani, végül hogy újként mely munkaköröket kelljen hatósági vizsgához kötni, illetve hogy melyek vizsgakötelezettségét töröljék el.
A rendelet a Magyar Közlönyben megjelentek szerint a közösségi vasúti rendszereken mozdonyokat és vonatokat működtető mozdonyvezetők minősítéséről szóló, 2007. október 23-i európai parlamenti és egy tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja, ahogyan az uniós jogharmonizáció a magyarázata a vízi közlekedésben a vizsgáztatás terén előírt változtatásnak is. Ez utóbbiak értelmében szintén a KAV – mint hajózási vizsgaközpont – kapta meg az úszólétesítményen fedélzeti és gépüzemi szolgálatot ellátó személyek, a hajózási üzemeltetési vezetők, valamint a kedvtelési céllal közlekedő úszólétesítmény vezetőjének vizsgáztatásával kapcsolatos feladatokat. Ebbéli minőségében is részt vesz a vizsgáztatással kapcsolatos jogszabálytervezetek véleményezésében, illetve az együttműködésekben. A vizsgáztatást a közlekedésért felelős minisztertől veszi át, akivel az átadás-átvételről 2020. május 31-ig megállapodást köt. Ugyanakkor a miniszter a hajózási vizsgaközponthoz kerülő feladatok maradéktalan ellátásához szükséges eszközöket (két vonatkozó kormányrendelet alapján) 2020. december 31-ig biztosítja a kft. számára.
A KAV-nak eddig is feladata volt a közúti járművezetők és közúti közlekedési szakemberek vizsgáztatása, utánképzése, az ilyen képzések és vizsgáztatások ellenőrzése, szakfelügyelete, most a kormányrendelet újabb ellenőrzési, engedélyezési feladatokat testál rá, amelyek egy részét korábban a közlekedési hatóság végezte.
Javaslat ágazati kollektív szerződésre
A Hungrail megújult HR-munkacsoportjának vezetője Dorozsmai Éva, a MÁV humán erőforrásért felelős vezérigazgató-helyettese lett. A munkacsoport feladata egy alágazati kollektív szerződés kidolgozása, amelynek célja, hogy minden vasútvállalat munkavállalójának státuszát megfelelő módon szabályozza. A Hungrail keretein belül kidolgozott kollektív szerződés hozzájárulhat a vasúti életpályamodellek bevezetéséhez, valamint kiszámítható jogi környezetet teremt a munkaadóknak és a munkavállalóknak – tette közzé az egyesület. A szervezet november 27-i HR-vezetői találkozóján terítékre kerülnek például azok a legjobb gyakorlatok, amelyekkel segítik csökkenteni vagy felszámolni a minden vállalatnak problémát okozó munkaerőhiányt.
A KAV-nak
a jövő évtől
2
új vizsgaközpontja lesz
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.