Világgazdaság

Bátrabban rendelünk élelmiszert online

Öt élelmiszer-kiskereskedelmi lánc verseng az interneten, közülük az a szereplő lehet a következő évek nyertese, amelyik a legszűkebb idősávval vállal házhoz szállítást.

Az online bevásárlások átlagos kosárértéke legalább a két-háromszorosa az átlagos áruházi vásárlások összegének, egyes láncoknál viszont akár hat-nyolcszoros is lehet a különbség – derült ki a Világgazdaság körképéből. Míg az Auchan két-háromszoros, a Tesco négy-ötszörös differenciáról számolt be, a CBA Prímánál az összehasonlítás kapcsán arra hívták fel a figyelmet, hogy a hagyományos üzletek kosárértéke az üzletek mérete, elhelyezkedése szerint nagy szóródást mutat. A legnagyobb eltérés a GRobynál van, ahol az átlagos online kosárérték 30–32 ezer forint, szemben a hagyományos bolti 2–4 ezer forinttal. A SPAR-nál rávilágítottak, hogy sok a hasonlóság az online és offline kosarak összetételében: top kategóriás a sör, az ásványvíz, a tej, a friss zöldség és gyümölcs, a baba- és higiéniai, illetve a fagyasztott termék, de érdemben nő a friss áru részaránya is. A Tesco arról számolt be, hogy az év végi kosárméret-emelkedés novembertől érzékelhető, de decemberben, az utolsó három héten lesz a legnagyobb. A vásárlók egyre tudatosabbak, kihasználják a három hétre előre foglalás lehetőségét, amelyet még a kiszállítást megelőző este is módosíthatnak. A hipermarketnél kiemelték, hogy a Tesco 2013-ban Budapesten elsőként indította be házhoz szállítási szolgáltatását. Hat év alatt a lánc több mint húszmillió rendelést, 150 millió termék 500 ezer címre történő kiszállítását és csaknem 10 millió megtett kilométert teljesített.

Az e-kereskedelmi versenybe májusban beszálló SPAR-nál hangsúlyozták: december elejétől kiemelkedő online forgalomra lehet számtani, egyre nagyobb részt tesznek ki az alkoholos italok és a sütés-főzéshez kapcsolódó termékek. A CBA Prímánál abban a tudatban várják az év végi virtuális rohamot, hogy tavaly a teljes év forgalmának több mint 30 százalékát hozta a negyedik negyedév. Az Auchannál jelezték, hogy nemcsak a karácsonyi prémiumválaszték, hanem a mindennapos élelmiszerek többletfogyasztása is részese a kosárérték-növekedésnek, ezért a beosztások és a technikai erőforrások terén is külön készülnek. A GRobynál ugyanakkor arra hívták fel a figyelmet, hogy náluk a negyedik negyedévben sem a december viszi a prímet, hanem a november, amely a havi átlagnál 10–15 százalékkal nagyobb forgalmat hoz. Decemberben azért nem kirívó a forgalom, mert a két ünnep között gyakorlatilag alig van online rendelés.

A logisztikai fejlesztések folyamatosak a SPAR-nál, de elsősorban arra irányulnak, hogy megkönnyítsék a napi munkavégzést. A kiszállítást tavasszal húsztagú flottával és 45 sofőrrel megkezdő lánc elmondta, hogy még az idén öt újabb teherautót állítanak munkába, és a jövő év első felében további flottabővítés várható. A vásárlók azonban a Drive-in bolti átvételt is választhatják. A CBA arról számolt be, hogy az Online Príma egyelőre nem kínál Click & Collect átvételt, de az idén több egyedi optimalizálási lépést tettek a szolgáltatási színvonal növeléséért, így csökkent a betelt időablakok aránya. Az Auchannál három helyszínen már működik az átvételi szolgáltatás, amely egyre népszerűbb. Budapesten és az agglomerációjában, 30 kilométeres körzetben szállítanak házhoz élelmiszert, akár a rendelés napján is. Emellett csaknem tízezerféle műszaki, kerti, lakberendezési és játékterméket már országszerte kiszállítanak. A GRobynál azt mondták, hogy bolti átvételre továbbra sincs lehetőség, csak raktárira, de ez a rendelésállomány kevesebb mint 1 százaléka, tehát a megrendelőik szinte kivétel nélkül kiszállítást kérnek. Továbbra is csak Budapestre és a szűkebb agglomerációba szállítanak saját autókkal, illetve egy szűkített termékkört az MPL segítségével vidékre, de ez utóbbi aránya is csak 2-3 százalék a teljes forgalomból. Az öt üzletből és az online csatornából álló cégcsoport forgalmának kevesebb mint a harmadát teszi ki az e-kereskedelem, jövőre 5–10 százalékos növekedést terveznek. Arra számítanak, hogy a következő két-három évben a virtuális térben látványosan fejlődhet a szektor, át is rendezheti a piacot, ha az Auchan, a SPAR vagy a Tesco növeli a „csapásszámot”, de olyan új szereplők is tényezővé válhatnak, mint a Kifli.hu. A SPAR szerint a következő években nagyobb szerepe lehet az aznapi kiszállításnak és a szűkebb, akár fél- vagy egyórás idősávok alkalmazásának. A CBA Príma szerint az online forgalmuk a következő öt évben lassuló dinamikával is évi 15-20 százalékkal bővülhet.

Helyezkedés

A következő két-három évben a szektor látványosan fejlődhet a virtuális térben. A piac is átrendeződhet, ha a kiskereskedelem valamelyik nagy szereplője növeli a csapásszámot.

 

groby CBA online rendelés Auchan Spar CBA Príma Tesco kiskereskedelem
Ezek is érdekelhetik