BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még hónapokig szűk maradhat a kínálat fűtőolajból

C. D. | Legalább a második negyedév kezdetéig nem tud érdemi többletet hozzáadni Kína a globális fűtőolaj-termeléshez – közölte a Reuters. Az alacsony kéntartalmú fűtőolaj (VLSFO) piacán azután vált szűkössé a kínálat, hogy az IMO 2020 szabályozás miatt nagyon megugrott a kereslet. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) évekkel korábban kihirdetett szabályával január elsejétől a kén-dioxid-kibocsátást fogják vissza: minden olyan hajót kitiltanak a tengerekről, amelynek az üzemanyaga 0,5 százaléknál nagyobb arányban tartalmaz ként – korábban 3,5 százalék volt megengedett. Az új előírásoknak a hajók bizonyos szűrőberendezések útján is megfelelhetnének, ám ezek olyan költségesek, hogy ehelyett a leginkább keresett alternatíva a VLSFO üzemanyag alkalmazása lett, a dízelt és a cseppfolyós gázt is háttérbe szorítva.

A Lloyd’s list tengerészeti szakportál szerint Kína később növelheti ugyan a fűtőolaj exportját, de csak ha már kielégítette saját igényeit. A távol-keleti ország finomítói kihozatalát most át kell állítani (előtérbe helyezve a VLSFO-t), és a korszerűsítési munkákat is el kell végezni. Ehhez még jó pár hétre lehet szükségük a vállalatoknak, akkor is, ha a kínai adminisztráció február elsejei hatállyal adó-visszatérítést ad annak érdekében, hogy fokozzák a termelést – áll a Reuters jelentésében.

A pekingi adócsökkentéssel tonnánként mintegy 56 dollárral növekedhet a helyi finomítók nyeresége az alacsony kéntartalmú fűtőolaj áruszegmensében. Kiemelték azt is, hogy a jobb haszonkulcsok elősegíthetik a kínai fűtőolaj-termelés évi 20 millió tonnára emelkedését 2023-ra. Ez mintegy 10 százalékos növekedés lenne, miután a három legnagyobb kínai finomító idén együttesen 14 millió tonna fűtőolajat állíthat elő, míg a kisebb szereplők további 4 millió tonnát termelhetnek. Ehhez képest a világ legnagyobb exportőrének számító Szingapúr 2019-ben mintegy 47,5 millió tonna tengeri üzemanyagot szállított partnereinek.

A hírügynökség egy névtelen olajpiaci forrást idézett, amely szerint a nehézség nem az, hogy a finomítók kitermeljék az eddiginél nagyobb mennyiségű fűtőolajat, hanem hogy elvégezzék az ehhez szükséges infrastrukturális beruházásokat (ami tetemes pénz- és időveszteséget okozhat). Ezek a folyamatok több olajpiaci cégnél is negatívan hatottak az árfolyamra az elmúlt napokban, hiszen a piac arra számított, hogy az új szabály bevezetésekor a dízel iránti kereslet is megugrik, ám a várt hatás egyelőre nem következett be.

Az adókedvezmény

56

dollárral növeli

a tonnánkénti profitot

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.