Most jól jönne a digitalizáció
N. L. N. | A kormány vészhelyzeti intézkedései között szerepel, hogy a lejáró személyi okmányok érvényességét automatikusan meghosszabbítják. Ugyanakkor például a babaváró támogatásért folyamodóknak a bankoknál írásban kell igazolniuk tb-jogviszonyukat, amelyet a fővárosi és megyei kormányhivatal egészségbiztosítási pénztárai állíthatnak ki. A szabályozás szerint a kérelmet befogadó hitelintézet maximum tíz napot adhat arra, hogy az esetleg hiányzó igazolást a gyermek(ek)et vállaló párok pótolják. A jelen helyzetben ez felesleges fertőzésveszélynek teszi ki a gyermekáldást váró családokat.
Ráadásul – miként arról Becsei András, a Magyar Bankszövetség elnöke a múlt év végén a Világgazdaságnak nyilatkozott – több támogatás igénylésekor a számítógépes nyilvántartásból kinyomtatott lapon kell igazolni a jogosultságot, ezt a papírt utána a bankoknak újra digitalizálniuk kell, majd az adatokat a bank ismét jelenti az államnak. A bankszövetség 22 pontos digitalizációs javaslatcsomagjában felvetette a papíralapú dokumentumok hiteles elektronikus másolatának szélesebb körű használatát, hiszen a technológia fejlődésével ezek tartalma ma már biztonságosan rögzíthető. Emellett épp a Családvédelmi akcióterv elemeinél javasolták a digitális igénylési és szerződéskötési folyamat megteremtését, felvetve, hogy az ügyfélkapu és az elektronikus személyi igazolvány által kínált elektronikus levelezési és e-azonosítási szolgáltatás a bankoknak is elérhető legyen.
A mostani helyzetben észszerű lépésnek látszik a felesleges igazolási kör leegyszerűsítése, az adatok digitális lekérésének megteremtése, hiszen a tb-jogviszonyt ma már minden orvosi vizsgálat előtt ellenőrizni lehet online. Emellett az igazolások beszerzésének jogvesztő határidejét érdemes volna meghosszabbítani, és az elbírálást addig ajánlatos lenne felfüggeszteni.


