Hatalmasat lépett a Kapella 2 (K2) informatikai rendszer múlt évi bevezetésével a MÁV csoporthoz tartozó Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. (VPE), a korábbinál gyorsabban, testre szabottabban és nemzetközi összevetésben is magasabb színvonalon adhat menetvonalat és menetrendet a vasútvállalatoknak. A feladat nagyságát jelzi, hogy a K2 rendszer 1953 szolgálati helyet kezel, vagyis ennyi igénybevételét optimalizálja. Igaz, ebből „csak” 821 a vasútállomás, a többi megálló és rakodóhely (104) vagy más eszköz, például iparvágány-kiágazás (210) – ismertette a társaság online előadásában Szabó Ágnes, a VPE csoportvezetője. A Kapella 2 elsősorban a nyílt hozzáférésű országos pályahálózat üzemeltetését fedi le, de a következő menetrendi időszakban esetleg már hálózaton kívüli létesítményekét is, ha üzemeltetőik vagy tulajdonosaik ezt igénylik.
A szolgálati helyeket 274 informatikailag dedikált vonal köti össze, az ennek köszönhetően rendelkezésre álló adatbázishoz pedig – amely a helyek számos paraméterét tartalmazza – ingyen hozzáférnek a rendszer használói. Szabó Ágnes nagy vívmányként beszélt arról, hogy a K2 nem egyszerűen a pályakapacitás-tartalékokat kínálja fel a vasútvállalatoknak, hanem új menetvonalat is generál számukra, ha a kívánt közlekedésre egyébként nincs menetrend a rendszerben. Az e célra használt, KUMO nevű automata menetrendszerkesztő figyelembe veszi a felújításokat és azt is, hogy az igénybe veendő állomáson van-e szabad vágány a kért időszakban, holott a rendszerben egyelőre nincs állomásszintű vágánykiosztás. Szabad vágány híján a KUMO a vonatot az előző állomáson várakoztatja. Akad persze, ahol nem tud dolgozni, mert nem avatkozhat be az adott menetrendbe, ilyenek a határátkelők és a nemzetközi vonalak.
A K2-ben egy vasúttársaság egy csomagban is beadhatja a menetvonal- és a szolgáltatásigényét. Május 18-án például 916 ilyen igény futott be a VPE-hez, amelynek így a korábbinál kevesebb egyedi kérelmet kell kezelnie. Bár a rakodóterületek kapacitásának kiosztása olyan feladat, mint a kiszolgáló létesítményeké, a jogszabály az előbbit nem teszi kötelezővé a VPE számára, csak azt, hogy arról tájékoztatást adjon. A VPE azonban már itt is betette a lábát az ajtó és a küszöb közé, ugyanis ha nem szabad a megrendelő által kiszemelt rakodótér, vagy nem megfelelő a mérete, akkor alternatívát ajánl.
A VPE szolgáltatásainak ára naponta változik, mert naponta változnak a díjösszetevők is. Ugyanakkor a honlapjáról a vasútvállalatok rögtön megtudhatják a fizetendő tarifát, ha beállítják a paramétereket, amelyek módosításával össze is hasonlíthatják a lehetőségeiket, és optimalizálhatják a kiadásaikat. A honlap az ország egészére vonatkozó menetvonaligényt 144 másodperc alatt adja ki. Ebből viszont a VPE tudja meg, hogy aznap mekkora bevételre számíthat. Igaz, a járványhelyzetben jellemzővé vált vonallemondások miatt most épp azt konstatálhatja, hogy a tervezetthez képest mennyivel esnek a bevételei.
Szabó Ágnes kiemelte, hogy az informatikai eszközökkel a vágányzárak is jobban tervezhetők, mint korábban. Vágányzár esetén a társaság köteles a vasúttársaságnak alternatív útvonalat kínálni, majd annak használatáról megállapodni vele, illetve – megállapodás híján – dönteni. Nagy feladat volt a veszélyesáru-továbbítás jelentési rendszerének létrehozása is, de március eleje óta már csak ezt használják a vasúttársaságok és a katasztrófavédők.
Még négy fejlesztés
A nyár végére két további fejlesztéssel is el kíván készülni a VPE: az egyik a nemzetközi vonalakkal kapcsolatos igényfoglalást, a másik a szállítmányazonosítók nyilvántartását célozza. Ezenfelül várja annak a jogszabálynak a végrehajtási rendeletét, amelynek alapján a következő menetrendi időszakban ki kell osztania a kiszolgáló létesítmények kapacitásait. Itt még egyeztetni kell arról, hogy adott esetekben mi kínálható fel alternatívaként. Egy másik jogszabály pedig arról jelenik meg hamarosan, hogy egységes biztonsági tanúsítvány birtokában a szomszédos országok vasútvállalatai saját jogon bejárhatnak majd egymás országába a határhoz legközelebbi állomásig. Erre a feladatra azonban a VPE informatikailag már most is készen áll.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.