BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az ajtó és a küszöb között a VPE lába

Olyan szolgáltatást is nyújt a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft., amelyre a jogszabály egyelőre nem kötelezi, de amellyel jobban kielégíthetők a vasútvállalatok igényei. Például segít a rakodóhelyek foglalásában.

Hatalmasat lépett a Kapella 2 (K2) informatikai rendszer múlt évi bevezetésével a MÁV csoporthoz tartozó Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. (VPE), a korábbinál gyorsabban, testre szabottabban és nemzetközi összevetésben is magasabb színvonalon adhat menetvonalat és menetrendet a vasútvállalatoknak. A feladat nagyságát jelzi, hogy a K2 rendszer 1953 szolgálati helyet kezel, vagyis ennyi igénybevételét optimalizálja. Igaz, ebből „csak” 821 a vasútállomás, a többi megálló és rakodóhely (104) vagy más eszköz, például iparvágány-kiágazás (210) – ismertette a társaság online előadásában Szabó Ágnes, a VPE csoportvezetője. A Kapella 2 elsősorban a nyílt hozzáférésű országos pályahálózat üzemeltetését fedi le, de a következő menetrendi időszakban esetleg már hálózaton kívüli létesítményekét is, ha üzemeltetőik vagy tulajdonosaik ezt igénylik.

A szolgálati helyeket 274 informatikailag dedikált vonal köti össze, az ennek köszönhetően rendelkezésre álló adatbázishoz pedig – amely a helyek számos paraméterét tartalmazza – ingyen hozzáférnek a rendszer használói. Szabó Ágnes nagy vívmányként beszélt arról, hogy a K2 nem egyszerűen a pályakapacitás-tartalékokat kínálja fel a vasútvállalatoknak, hanem új menetvonalat is generál számukra, ha a kívánt közlekedésre egyébként nincs menetrend a rendszerben. Az e célra használt, KUMO nevű automata menetrendszerkesztő figyelembe veszi a felújításokat és azt is, hogy az igénybe veendő állomáson van-e szabad vágány a kért időszakban, holott a rendszerben egyelőre nincs állomásszintű vágánykiosztás. Szabad vágány híján a KUMO a vonatot az előző állomáson várakoztatja. Akad persze, ahol nem tud dolgozni, mert nem avatkozhat be az adott menetrendbe, ilyenek a határátkelők és a nemzetközi vonalak.

A K2-ben egy vasúttársaság egy csomagban is beadhatja a menetvonal- és a szolgáltatásigényét. Május 18-án például 916 ilyen igény futott be a VPE-hez, amelynek így a korábbinál kevesebb egyedi kérelmet kell kezelnie. Bár a rakodóterületek kapacitásának kiosztása olyan feladat, mint a kiszolgáló létesítményeké, a jogszabály az előbbit nem teszi kötelezővé a VPE számára, csak azt, hogy arról tájékoztatást adjon. A VPE azonban már itt is betette a lábát az ajtó és a küszöb közé, ugyanis ha nem szabad a megrendelő által kiszemelt rakodótér, vagy nem megfelelő a mérete, akkor alternatívát ajánl.

A VPE szolgáltatásainak ára naponta változik, mert naponta változnak a díjösszetevők is. Ugyanakkor a honlapjáról a vasútvállalatok rögtön megtudhatják a fizetendő tarifát, ha beállítják a paramétereket, amelyek módosításával össze is hasonlíthatják a lehetőségeiket, és optimalizálhatják a kiadásaikat. A honlap az ország egészére vonatkozó menetvonaligényt 144 másodperc alatt adja ki. Ebből viszont a VPE tudja meg, hogy aznap mekkora bevételre számíthat. Igaz, a járványhelyzetben jellemzővé vált vonallemondások miatt most épp azt konstatálhatja, hogy a tervezetthez képest mennyivel esnek a bevételei.

Szabó Ágnes kiemelte, hogy az informatikai eszközökkel a vágányzárak is jobban tervezhetők, mint korábban. Vágányzár esetén a társaság köteles a vasúttársaságnak alternatív útvonalat kínálni, majd annak használatáról megállapodni vele, illetve – megállapodás híján – dönteni. Nagy feladat volt a veszélyesáru-továbbítás jelentési rendszerének létrehozása is, de március eleje óta már csak ezt használják a vasúttársaságok és a katasztrófavédők.

Még négy fejlesztés

A nyár végére két további fejlesztéssel is el kíván készülni a VPE: az egyik a nemzetközi vonalakkal kapcsolatos igényfoglalást, a másik a szállítmányazonosítók nyilvántartását célozza. Ezenfelül várja annak a jogszabálynak a végrehajtási ren­deletét, amelynek alapján a következő menetrendi időszakban ki kell osztania a kiszolgáló létesítmények kapacitásait. Itt még egyeztetni kell arról, hogy adott esetekben mi kínálható fel alternatívaként. Egy másik jogszabály pedig arról jelenik meg hamarosan, hogy egységes biztonsági tanúsítvány birtokában a szomszédos országok vasútvállalatai saját jogon bejárhatnak majd egymás országába a határhoz legközelebbi állomásig. Erre a feladatra azonban a VPE informatikailag már most is készen áll.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.