BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csak lassan térhet magához az olajpiac

Kedvezően indult az olajárak szempontjából az idei év, de a teljes iparágnak több évbe telhet, mire a beruházásokra, fejlesztésekre költött összeg újra eléri a 2019-es szinteket.

Az olajvállalatok tervezett fejlesztési-beruházási költései­nek trendjét látva a globális olajiparnak legalább 2025-ig tarthat, mire újra eléri a koronavírus-járvány előtti szintjét – írta tegnap a The Wall Street Journal. Az év elején főleg a Szaúd-Arábia által bejelentett napi félmillió hordós termeléscsökkentés miatt kezdtek emelkedni az olajárak, az európai Brent hordónkénti ára 57 dollár felett is járt. Ennek dacára a lap szerint az iparágnak hosszú utat kell megtennie a normalizálódás felé, a folyamat pedig egyáltalán nem lesz mentes a kihívásoktól. Emlékeztetnek, hogy egyre több kihívója akad a fosszilisenergia-iparnak, miközben nem csökkentek a befektetők hozamelvárásai a szektort illetően, azaz magasak a vállalatok tőkeköltségei. A pandémia okozta visszaesés ezen a területen azért is meglehetősen rosszkor érkezett, mert közben a megújuló alapú energiatermelési formák átlagos költségszintje látványosan csökkent, így egyre nagyobb tér nyílik az e területen tevékenykedő cégek számára. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) prognózisa szerint a szél- és napenergiára, valamint az egyéb megújuló energiatermelési megoldásokra fordított befektetések összege már ebben az évtizedben elérheti a teljes globális energetikai beruházások értékének a 60 százalékát. Az IEA prognózisában az áll, hogy ebben az évtizedben éves átlagban akár 1400 milliárd dollárnyi befektetést is fordíthat a világ a megújuló alapú energiatermelésre. Ez főleg annak fényében hatalmas kihívás az olaj- és szénipar számára, hogy az IHS Markit adatai szerint a tavalyi esztendő volt az első olyan év, amikor a teljes globális energiaigény valamivel több, mint 10 százalékát adta a megújuló energia (idesorolva a nukleáris energiát is).

Ilyen piaci környezetben az olajcégek egyre óvatosabbak, csak minimális mértékben tervezik növelni a kutatási-kitermelési költéseiket. Ezek a költések a Wood Mackenzie várakozásai szerint az idén alig néhány százalékkal lehetnek magasabbak, mint 2020-ban. Persze az is nagy érvágás lehet a szektor szereplőinek, hogy a Deloitte előrejelzése szerint 2030-ban az új járművek globális eladásának 32 százalékát már az elektromos ­autók értékesítése teheti ki, miközben tavaly az elektromos autók eladása csak 4 százalékát adta a teljes jármű-értékesítésnek. Az adótanácsadó szerint Kínában jóval az akkori átlag felett, 48 százalék körül alakulhat az elektromos gépjárművek eladási részaránya, míg az Egyesült Államokban 27 százalék lehet ez az arány.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.