Agrár

A költségek megugrottak, de a szőlő felvásárlási ára túl alacsony – sokan az ültetvények kivágását tervezik

Ennyi pénzért legfeljebb éhen halni lehet – fogalmazott kétségbeesésében egy mátrai szőlőtermelő a Mátrai Hegyközség Tanács mediációs találkozóján. A gazdák közölték, hogy a termelői árak egyre magasabbak, miközben a felvásárlók nem hajlandók több pénzt adni a szőlőkért. Az érdekképviseleti szerv szerint a probléma az, hogy a mátrai borok nem elég népszerűek, így marketingstratégia kidolgozását javasolták.

Egyeztetésre hívta össze a szőlőtermelőket és a borászokat a Mátrai Hegyközségi Tanács. A találkozóra a Nyilas Birtokon került sor, a téma pedig elsősorban a mátrai szőlők alacsony ára volt. A szőlőtermelők állításuk szerint képtelenek tovább működni a jelenlegi alacsony árakkal, így sokakban az ültetvények kivágása is felmerült.

An,Old,Wine,Yard,Near,To,The,Mátra,Mountains,In
Fotó: Shutterstock

Nyilas Ilona, a hegyközségi tanács elnöke elmondta, hogy tisztában vannak a problémával. A termelői és előállítói költségek 50-100 százalékkal emelkedtek, viszont a borok ára nem tud feljebb kúszni. Ez azt jelenti, hogy a borászok sem tudnak több pénzt adni a termelőknek, ez a feszültség pedig súlyos válságba sodorhatja az ágazatot – írta meg a Heol.

Hozzátette, hogy a szőlőtermelőket leginkább a szeszélyes időjárás hozza nehéz helyzetbe.

A magyar pincékben is bennragadtak a vörösborok

Drámaian csökken az európai borfogyasztás, és Magyarországon is hasonló a tendencia, legalábbis a vörösboroknál, amelyekből – bár az összes készlet kisebb a tavalyinál – jókora felesleg alakult ki.

A borászokat a csökkenő kereslet kínozza. Nyilas Ilona szerint 

a borfogyasztás egészében csökken, ami azért van, mert a fiatalok inkább más italokat fogyasztanak szívesen. 

Ameddig nincs kereslet, addig áremelésről sem lehet szó.

A szőlőtermelők feltették a kérdés, hogy az érdekképviseletük miért nem noszogatja a felvásárlókat, hogy adjanak több pénzt. Emellett az állami segítség lehetőségét is felvetették, ám Nyilas Ilona szerint erre nem sok esély van.

A borfogyasztás Magyarországon az elmúlt években tapasztalt, átlag évi 30 literről nagyjából 14-15 literre esett vissza.

A Mátrai Hegyközségi Tanács szerint a megoldás egy hatékony marketing kialakítása, amely bevonzza a fiatalokat a mátrai borok körébe. Szerinte az országban nem szerepelnek a legjobb megítélésű borok között a mátrai termékek, és ezen kellene változtatni.

Több szőlőgazda közölte, hogy ha nem változik a helyzet, akkor elhagyják a szakmát, és kivágatják az ültetvényeiket.

 

bor mátra szőlő szőlőtermelés
Kapcsolódó cikkek