A gazdálkodók már hosszú évek óta vezetik az úgynevezett gazdálkodási naplót, amelyben rögzítik a termelésükkel kapcsolatos tevékenységeiket. Ezt minden évben – gond nélkül – elektronikus formában beküldték az ellenőrző szerveknek, ami azért is volt fontos, mert egyes támogatásokhoz csak így juthattak hozzá. Tavaly január 1-jétől az Agrárminisztérium új előírásokat fogalmazott meg, és a naplót idén egy új elektronikus felületen kell beküldeni. Ezzel önmagában semmi gond nem lenne, ha ez a felület legalább elfogadhatóan működne, de a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) szerint nem így működik. 

20230506 BátaRepce permetezés illusztrációs kép. Fotó Makovics Kornél MKTolnai Népújság
Az adminisztrációval gyűlt meg a gazdálkodók baja.
Fotó: Makovics Kornél / Tolnai Népújság

A szoftver megbízhatatlan, időnként elérhetetlen, feltöltött adatok vesznek el belőle, a termelők által használt programokból az adatok áttöltése sok esetben hibás, a program nem ad visszaigazolást az adatfeltöltésről. 

Ráadásul a termelőknek ugyanazt az adatot két – az állam által egymással párhuzamosan működtetett – rendszerbe is fel kell tölteniük. 

A tavalyi évre vonatkoztatva pedig nem is egy, hanem három gazdálkodási naplót kell vezetniük. 

A MOSZ szerint az agrártárca is érzi a bajt, hiszen január közepén két héttel kitolta a január 31-i beadási határidőt, valamint bejelentette, hogy január 17-én aktiválnak egy, a „biztonságos benyújtást segítő informatikai rendszerfrissítési csomagot”. Erre ugyan csak egy nappal később került sor, de ez sem oldotta meg a problémákat, és a szoftver továbbra sem működik megfelelően. 

Már egy éve működnie kellene a szoftvernek, és 2024. január 1-jétől naprakészen, folyamatosan kellene feltölteniük a gazdáknak a munkaműveleteket. Az elektronikus, naprakész vezetési kötelezettség alól „a program súlyos hibái miatt” már sokadszor – először 2023. június 9-ig, majd 2023. december 31-ig, legújabban pedig 2024. december 31-ig – mentesítették a gazdákat azzal a kitétellel, hogy gazdálkodási naplók vezethetők papíralapon, és évente „csak” egyszer kell (eredetileg január 31-ig) az adatokat a Nébih szoftverébe feltölteni.

A MOSZ szerint azonban 

sem a naprakész vezetés, sem pedig az egyszeri feltöltés nem működik megfelelően.

Napokon keresztül küzdenek a gazdálkodók, az ügyintézők, a tanácsadók a sikeres belépésért, de ha ez még sikerül is, még akkor sem garantálható a hibátlan feltöltés. Tekintettel arra, hogy a támogatások kifizetésének a feltétele az elektronikusan benyújtott naplón keresztüli ellenőrzés, ez hatalmas támogatásvesztéssel is fenyegeti a gazdákat, aminek a MOSZ szerint ebben a súlyos piaci zavarokkal terhelt időszakban nem lenne szabad kitenni őket. 

Az érdekképviselet szerint túlzottak a követelmények, és a jelenlegi feltételek között nem teljesíthetők, az igazgatásnak pedig be kell látnia, hogy a rendszer rosszul működik. Ezért újra kell tervezni és fejleszteni, amihez nyugodt körülményekre és a gazdálkodók tapasztalatainak a megismerésére van szükség – ehhez pedig a MOSZ szerint újabb egy év kellene. 

Mint emlékezetes, eközben az Országgyűlés egy sor agrártárgyú törvényt módosított, éppen az adminisztráció csökkentése céljából.

Könnyítéseket kaphatnak az agrárgazdálkodók

Több mint egy tucat agrártárgyú törvény módosításáról terjesztett be javaslatot Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes. A cél az adminisztráció csökkentése.