Augusztusban is csak szenvedett a magyar újautó-piac: a mértékadó Datahouse szerint 8951 darab személygépkocsi kapott rendszámot az elmúlt hónapban, ami 10,4 százalékos visszaesés az előző év azonos időszakához képest. Tavaly ugyanilyenkor tehát még a lélektani határnak számító tízezres darabszámot ostromolták az eladások, idén viszont annak ellenére sem megy a szekér, hogy néhány márkánál még mindig nem szállították le a jóval korábban megrendelt modelleket, vagyis az értékesítési adatok tulajdonképpen nem is a jelenlegi helyzetet tükrözik. 

Fotó: Bús Csaba / Petőfi Népe

Milyen autókat vettek a magyarok augusztusban? 

Megtörte a Skoda hegemóniáját a Toyota, amely 1344 átadott kocsival nyerte meg az augusztusi versenyt. Az idén nagyot menő cseh konszernt végül az esztergomi gyártósorral rendelkező Suzukinak is sikerült megelőznie, így ezúttal be kellett érnie a harmadik hellyel. Éves szinten a sorrend a következőképpen néz ki:

  1. a Toyota,
  2. a Skoda,
  3. a Volkswagen.

Eddig 73 879 darab új személygépkocsit értékesítettek itthon 2023-ban, ami 2468-cal kevesebb mint 2022 hasonló periódusában, azaz 

a magyar újautó-piac jelenleg 3,2 százalékos mínuszban van.

A legkedveltebb autómárkák Magyarországon
 

Mi történt itthon júliusban? 

A márkák rangsorában júliusban még a Skoda végzett az élen 1225 darabbal, de a második helyen záró Toyotának is meglett az ezer átadott jármű (1064), míg a dobogó legalsó fokához a német Volkswagennek már 714 egység is elég volt. 

Noha a Suzuki korábban szinte kibérelte magának a pole pozíciót, az év hetedik hónapja nem sikerült valami fényesre neki (616 darab), a top ötbe a dél-koreai Kia pedig 529 eladott személyautóval fért be.

Összesen 8340 új kocsi kapott rendszámot júliusban.

Mi a helyzet az Európai Unióban? 

Bár az augusztusi számokra még várni kell, az év első hét hónapjában a Volkswagen volt a legnépszerűbb márka az uniós piacokon mintegy 694 ezer új autóval és 11 százalékos piaci részesedéssel. A német gyártó júliussal bezárólag 290 ezer darabbal több kocsit adott el az EU-ban, mint a második helyen álló Toyota (404 ezer, 6,4 százalékos piaci részesedés), a még dobogós francia Renault-ra pedig 315 ezret vert (379 ezer, 6 százalékos részesedés).   

A növekedési listát böngészve azonban teljesen más képet kapunk: az idén többször is árat csökkentő Tesla óriási fölénnyel vezeti ezt a rangsort. 

Az amerikai villanyautó-gyártó több mint 152 ezer kocsit értékesített január eleje és július vége között, ami 185 százalékos növekedést jelent.

Az Alfa Romeo az ezüstérmes közel 30 ezres eladással, ami duplája az egy évvel korábbinak, míg a Lexus a harmadik helyét 68 százalékos többlettel érte el. 

Hasít a carsharing itthon is, egyre többen mondanak le a saját autó használatáról

A Jövő Mobilitása szövetség által publikált adatok alapján egyre többen regisztrálnak Magyarországon carsharingre (közösségi autózás), tavaly mintegy 23 millió kilométert tettek meg a magyarok ezzel a szolgáltatással. Nálunk három társaság foglalkozik carsharinggel, a GreenGo, a ShareNow és a Mol Limo. A szakértők úgy számolják, hogy a megosztott használatú kocsik akár 6-12 saját tulajdonú személygépjárművet képesek kiváltani a városi közlekedésben. Budapest útjain például összesen közel 1500 autó bérelhető perc és/vagy kilométer alapon, melyek több mint 40 százaléka tisztán elektromos hajtású. 

A jelenlegi globális kihívások, az az ellátási láncok problémái és az átformálta a közlekedési szokásainkat a szervezet szerint, így egyre többen gondolkodnak el azon, hogy érdemes-e egy családnak több autót fenntartani, vagy az egyik kiváltható-e alternatív mobilitási lehetőségekkel (rollerrel, kerékpárral, az autómegosztással, illetve tömegközlekedéssel).