A tavalyi évben 105 662 használt személyautó kapott hazai rendszámot a DataHouse adatai szerint. Ez a szám 16,2 százalékkal marad el az egy évvel korábbi értéktől. A behozott használt autók száma egész évben a havi 9 ezres átlagos szint körül mozgott, ami jelentősen elmarad az előző évek havi 10-11 ezres behozatali átlagától. Az elmúlt hónapban pedig mindössze 7145 volt a forgalomba helyezések száma. Ez még a szigorú Covid-lezárások idején tapasztalt 7600-as havi minimumot sem érte el.

DSC_216920201111 Szeged 
fotó: Kuklis István Délmagyarország DM KI

Használtautó kereskedés az Algyői úton.20201111 Szeged fotó: Kuklis István Délmagyarország DM KIHasználtautó kereskedés az Algyői úton.
Fotó: Kuklis István

Hosszú idő óta 2023-ban fordult elő először, hogy több új autót (107 720 járművet) helyeztek forgalomba, mint használtat.

A tavalyi reálbércsökkenés miatt kialakult átmeneti keresleti sokk az autópiacokon belül elsősorban a használtautó-import szegmensét érintette. A belföldi adásvételek száma ugyanis hozta a 2022-es szintet, és az újautó-értékesítésben is csupán 3,4 százalékos volt a visszaesés az előző évhez képest

– mondta a JóAutók.hu vezérigazgatója. Halász Bertalan hozzátette, hogy az alacsony behozatali számokért több tényező együttes hatása a felelős. Egyrészt a gazdasági nehézségek miatt a nyugati piacokon is megnőtt az érdeklődés a használt autók iránt, ami felfelé mozdította az árakat. Másrészt a jövedelmi helyzet romlása miatt idehaza a megmaradt vásárlók is óvatosabbá váltak, és a jobban nyomon követhető előélettel rendelkező belföldi kínálat felé fordultak.

 

A behozott használt autók közötti márkasorrendet hagyományosan a Volkswagen vezeti, a második helyről azonban a Ford 2023-ban leszorította az Opelt. Az Audi negyedik helye változatlan, ugyanakkor a következő helyeken szintén helycsere történt: a Mercedes a nyolcadik helyről az ötödikre ugrott, megelőzte a BMW-t, a Toyotát és a Hyundait is.

Fontos hozzátenni, hogy ezzel együtt nagyon keresettek voltak a használt autók Magyarországon 2023-ban, de a vásárlók inkább a már hazánkban lévő autókat keresték.

Kritikus a helyzet: a magyarok egyre öregebb, sokszor már veszélyes állapotú autókkal járnak

Egyre idősebb kocsik szelik a magyar utakat, legalábbis erről árulkodik a Központi Statisztikai Hivatal korábbi statisztikája. Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója szerint az még hagyján, hogy az itthoni személygépjárművek átlagos kora 15,6 évre nőtt, de ezeknek az autóknak a tulajdonosai – az eladásra készülve – a végén már nem igazán törődnek a karbantartással, gyakran az olajcsere is elmarad, és ezáltal korszerűtlen, rendkívül elhanyagolt járgányokkal van tele az ország.

Mire lehet számítani a használtautó-piacon 2024-ben?

A JóAutók.hu várakozásai szerint az év első néhány hónapjában érdemi fordulat nem várható a használtautó-behozatalban: 

lehetnek kiugró hónapok, de a forgalom csak lassan, fokozatosan kezdhet majd visszatérni a 10 ezres tartomány közelébe. 

Ezt a folyamatot erősítheti, hogy amennyiben a nagy európai piacok (elsősorban is a fő beszerzési forrást jelentő Németország) gazdasága ismét magára talál, külföldön ismét nagyobb választékból és kedvezőbb áron, kevesebb kompromisszum vállalásával lehet majd autóhoz jutni.