A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss, szeptember végi jelentése kimutatta, hogy az itthoni személygépjármű-állomány átlagos kora 15,6 évre emelkedett a 2022. decemberi 15,4 évről. Ez alatt az időszak alatt ugyanakkor több mint 47 ezerrel nőtt a magyar rendszámú személyautók száma, részben új, másrészt importkocsikkal gyarapodva. Az utóbbi halmaz azonban nem hozott frissülést, ugyanis a június végéig behozott hozzávetőlegesen 50 ezer példány 60 százaléka tíz évnél idősebb volt. Így az autócserére a megoldás még mindig az idős hazai használtkocsi-flotta, amely továbbra is igencsak népszerű a vásárlók körében: június végéig 416 835 darab cserélt belőlük gazdát a határon belül. Elgondolkodtató az a tény, hogy tíz évvel ezelőtt mindössze 13 év volt az átlagéletkor a KSH adatai szerint – írja közleményében az országos hálózattal rendelkező használtautó-specialista Das WeltAuto. 

Az itthoni személygépjármű-állomány átlagos kora immár 15,6 év. 
Fotó: Rákóczy Ádám / Kisalföld

„Egyre súlyosabb a helyzet Magyarországon, az autók átlagos kora ugyanis megállíthatatlanul nő. Ez azért is komoly probléma, mert a magyarok idős, sok esetben veszélyes állapotú kocsikkal járnak.”

Az ilyen öreg járművek tulajdonosai – az eladásra készülve – az utolsó egy-két évben jellemzően már nem igazán törődnek a karbantartással, gyakran az olajcsere is elmarad, és ezáltal korszerűtlen, rendkívül elhanyagolt autók közlekednek az utakon,

melyek ráadásul a napjainkban elvárt környezetvédelmi normákat sem teljesítik – mondta Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója. A szakember azt is hozzátette, hogy ezek a kocsik várhatóan öt éven belül használhatatlanná válnak, vagy gazdasági totálkárosak lesznek, mégpedig azért, mert nagyon sokba kerül az olcsón vásárolt, de hibás, öreg modellek tisztességes rendbehozatala.

A használtautó-import alakulása 2022 és 2023 első nyolc hónapjában
 

A KSH egyébként márkákra bontva is közzétette a Magyarországon forgalomban levő autók kor szerinti listáját, amelyet a Zastava vezet 36,9 éves átlagéletkorával. A napjainkban is kapható típusok közül – a népszerű old timerek miatt – 

  • a Fiat az éllovas a 17,3 átlagévével,
  • az Opelt (11,3 év) és 
  • a Volkswagent (12,7 év) megelőzve. 

Tóth szerint akkor csökkenhet a hazai állomány átlagéletkora, ha rendeződik az újautó-értékesítés és az importban megjelenő koros modellek száma. 

Rémtörténetek keringenek a használt autókról 

Használt kocsi vásárlásánál mindig fennáll a veszélye annak, hogy a járműnek olyan hibája van, amely első ránézésre nem észrevehető. A nap végén a vevő felelőssége, hogy miért fizeti ki a több millió forintot, ezért rendkívül fontos körültekintőnek lenni. A JóAutók.hu vezérigazgatóját, Halász Bertalant kérdezte a Világgazdaság arról, hogy mire érdemes figyelni, mielőtt megvennénk a kiszemelt autót.