BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bemondták, amire régóta vártunk: jön a technológia, amellyel lassabban öregszenek az autók

A Bosch szerint csak idő kérdése, és forradalmasítják az autóipart a szoftverek, a funkcióik bővítéséért pedig már nem kell szervizbe vinni a kocsinkat, elég lesz egy távoli frissítés is. A Magyarországon is jelen lévő német cégcsoport várakozásai alapján 2030-ra az összes új autó 70 százaléka lesz tisztán elektromos Európában. A képet ugyanakkor némileg árnyalja, hogy az elektrifikáció korántsem zökkenőmentes.

„A szoftverek forradalmi változásokat hoznak az autóiparba” – jelentette ki Stefan Hartung. A Bosch igazgatóságának elnöke és kollégái a német cégcsoport idei sajtóeseményén (Bosch Tech Day)  – melyen a Világgazdaság is részt vett – többek között arról beszéltek, hogy a jövőben az autók is integrálódhatnak a digitális világba, és ezáltal frissíthetők lesznek. 

autó, szerviz, szoftver, Bosch
A Bosch szerint szerviz helyett szoftverfrissítés jöhet az autóknál / Fotó: Bosch

 

Bosch: szerviz helyett elég lesz szoftvert frissíteni az autóknál

Markus Heyn, aki a vállalat mobilitás üzleti szektoráért felel, úgy fogalmazott: a funkcióik bővítéséért ezután már nem kell a járművekkel szervizbe menni, egy távoli (Over the Air) szoftverfrissítés is elegendő lehet erre. Szerinte 

ez azt is jelenti, hogy a Bosch technológiáival lassabban öregszenek a kocsik.

Ráadásul korántsem csak személyautókról van szó, miután

  • a teherautók, 
  • a motorkerékpárok, de még
  • az elektromos kerékpárok is új biztonsági és kényelmi funkciókkal bővülhetnek ilyen módon. 

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai szerint a magyar gépkocsiállomány átlagéletkora 2024 második negyedévében a 16 évhez közelít, vagyis nekünk különösen fontos lehet a Bosch terve.

Ám amint arra Hartung rámutatott: a szoftverek és a mesterséges intelligencia (MI) kínálta lehetőségek optimális kihasználásához egyenrangú partnerekre van szükség, egy-egy cég egyedül kevéssé tudja megoldani mindezt. 

Egy friss McKinsey-tanulmány szerint 2030-ra előreláthatólag a 462 milliárd dolláros volument is elérheti az autóipari szoftverek és elektronikai termékek globális piaca.

A Bosch tervei szerint része lesz ennek, miközben továbbra is világszerte az autógyártók vezető partnere marad. Heyn mindenesetre azzal hűtötte le a kedélyeket, hogy „a szoftveresen definiált járművek korának még csak az elején járunk”.

Ennek ellenére a vállalat már olyan megoldásokkal rukkolt elő, mint

  • a járműállapot-felügyelet (Vehicle Health), mely a flottaüzemeltetőknek segít megelőzni a járműveik meghibásodását és növelni a működés hatékonyságát.
  • A kifejezetten logisztikai cégek számára kifejlesztett L.OS digitális platformmal a digitalizáció folyamatát segítik, egyszerűsítve a teljes üzemi műveleti láncot. 
  • De olyan speciális szoftvert is kifejlesztettek, mellyel az autók rendkívül lágyan, rángatásmentesen fékezhetnek le, illetve állhatnak meg. A Bosch eBrake to Zero rendszerével nem csupán araszoló (Stop and Go) forgalomban válhatnak kevésbé zavaróvá a hirtelen fékezések, hanem az „utazási betegség” veszélye is mérsékelhető. Utóbbi komoly segítséget nyújthat az araszoló forgalomban.

Nem úgy megy az elektromos átállás, ahogy azt elképzelték

A Bosch várakozásai szerint 2030-ra az összes új autó 70 százaléka lesz tisztán elektromos Európában. A képet ugyanakkor némileg árnyalja, hogy éppen Németországban gyenge a fogyasztás: az újonnan forgalomba helyezett járműveknek mindössze 12 százaléka volt elektromos hajtású az idei számok alapján. A nagy német autógyártók közül a Porsche, a BMW és a Mercedes-Benz már jelezte, hogy elektromos átállási programja tarthatatlan, és a valós igényekhez, a realitásokhoz kell szabnia.

Talán kevesen tudják, de a Bosch termékeivel 1898 óta van jelen Magyarországon. A német alapítású cégcsoport négy üzleti területen végez tevékenységet, ezek a mobilitás, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. Világszerte mintegy 429 ezer, nálunk 18 300 munkatársat foglalkoztat. 

A magyarországi Bosch csoport fejlesztési és gyártási tevékenysége során is a jövőt formáló területekre fókuszál, kiemelten az elektromobilitásra, az autonóm járművekre, a mesterséges intelligenciára és az ipari digitalizációra.

A társaság legnagyobb gépjárműelektronika gyára a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft., ahol a kormányvezérlés és a vezetéstámogató rendszerek mellett a gyártott alkatrészek dinamikusan fordulnak a jövőorientált, komplex és csúcstechnológiát jelentő elektromos vezetési rendszerek felé. Tavaly több új, az elektromos járművekhez használt teljesítményelektronikai megoldás gyártását is megkezdték itt. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.