Megbízható becslések szerint a magyar piacon évente 15 millió üveg bébiétel kel el, ami 200 forintos átlagárral számolva mintegy 3 milliárdos piacot jelent. Hosszú évekig a Kecskeméti Konzervgyár által készített termék volt a legkeresettebb -- ebben versenytársainál jóval alacsonyabb ára, illetve magyar ízesítése játszott nagy szerepet.
A bébiételgyártás ügye akkor került az érdeklődés középpontjába, amikor a Heinz tavaly bejelentette kivonulását Magyarországról. Az a hármas szerződés, amelyet a Heinz, a konzervgyárat átvevő KCE Kft., illetve a bébiételeket gyártó Hipp Kft. kötött -- és amelyet értesüléseink szerint a felek máig nem nyújtottak be a Gazdasági Versenyhivatalhoz -- azt rögzítette, hogy a Hipp megkapja a kecskeméti bébiételek logóját és teljes receptúráját, a KCE rendelésre gyárt a Hippnek, ám külföldön egy évig, belföldön pedig 5 esztendeig nem jelenhet meg bébiétellel a piacon.
Ismeretes azonban, hogy a Heinz -- miután a KCE nem teljesítette az adásvételi szerződésből rá háruló kötelezettségeket -- elállt az ügylettől, és a gyár új tulajdonosa a Kecskeméti Konzervgyár Rt. lett. A részvénytársaság az idén augusztusban 3 millió forintos törzstőkével megalapította Kecskeméti Bébiételgyártó Kft. elnevezésű leányvállalatát, amely -- új receptúrák alapján és új logóval -- hozzákezdett a termeléshez.
Ábrahám Tibor, az rt. vezérigazgatója elmondta, hogy az értékesítésre az Univer Szövetkezettel kötöttek exkluzív megállapodást, lévén a gyárnak nincs saját hálózata. Emlékeztetett arra is, hogy a Kecskeméti Konzervgyár Rt. nem részese a korábbi megállapodásoknak, így reá semmilyen korlátozás nem vonatkozik.
Azokból a levelekből azonban, amelyet a Hipp küldött meg a kereskedelmi partnereknek, nem ez derül ki. A Hipp szerint a kecskeméti bébiételgyártás joga kizárólag az övé (a társaság egyébként legutóbb januárban gyártatott bébiételt Kecskeméten, azóta elkészült az új gyára, és ott készíti -- az eredeti receptúra alapján -- a terméket). Lapunknak Török József, a Kecskeméti Bébiételgyártó Kft. ügyvezető igazgatója és Ábrahám Tibor egybehangzóan azt mondta: nem tudják mire vélni a Hipp -- szerintük az üzleti etikába ütköző -- felhívását, és fontolóra vették, hogy a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordulnak. Az új termék nevében egyébként nem szerepel a "kecskeméti" kifejezés, ugyanakkor a gyártó cég nevét nyilvánvalóan feltüntették a címkén.
A Kecskeméti Bébiételgyártó Kft. a jövő szeptemberig tartó első üzleti évben legalább 5 millió üveget szeretne értékesíteni, a végső cél pedig az eredeti piaci részesedés helyreállítása. A legnagyobb áruházláncok már mind be is listázták az új termékeket. Kecskemét megkezdte az exportot is -- egyelőre az orosz--ukrán vonalat elevenítették fel, de komoly reményeket fűznek a nyugati vevőkhöz is. A gyártósor, amelyet szinte a magyarországi kivonulás előtt újíttatott föl a Heinz, minden igényt kielégítően korszerű. A Hipp saját márkanéven a magasabb árú kategóriában, illetve "kecskeméti" megjelöléssel az olcsóbb szegmensben van a piacon, Kecskemét új termékei szintén itt versenyeznek.
A Hipp cégcsoport Európa legnagyobb üveges bébiételgyártója, és már 1991 óta jelen van a magyar piacon, az itteni gyártás Hanságligeten, 1995-ben kezdődött meg. A Heinz cégtől a profil átvételére azért került sor, mivel a KCE Kft. nem kívánt ezzel a termékkel foglalkozni, a Hippnek viszont célja volt, hogy ezt a komoly gyártási hagyománnyal bíró márkát megtartsa a magyar piacon. A gyártás 1999 végéig Kecskeméten folyt, mivel a hanságligeti üzemben a szükséges előkészületeket az ottani gyártáshoz végre kellett hajtani. Az átmeneti időszak alatt a megvásárolt receptúrákat az aktuális, bébiételekre vonatkozó előírások szerint kellett módosítaniuk, a "kecskeméti" védjegyet a 152441 lajstromszámon jegyezték be. A Hipp Kft. ügyvezetője, Franz Salm-Reifferscheidt ugyanakkor elismerte: ha a Kecskeméti Bébiételgyártó Kft. új bébiétellel a piacra akar lépni, az természetesen jogában áll. A Hippnek fontos, hogy a magyar fogyasztók érdekében a komoly hagyományokkal bíró, legrégibb magyar bébiételt megtartsa, és ne csak a prémium kategóriájú, hanem a helyi márka is kapható legyen.
Kecskeméten újrakezdték a gyártást Magyarországon kitörni látszik a bébiétel-háború. A harc az évi 2,5-3 milliárd forintos forgalmú piac újrafelosztásáért folyik, annak kapcsán, hogy Kecskeméten újrakezdték a gyártást. A versenytárs Hipp vitatja a helyi márkájú bébiétel gyártásának jogát, de nem támaszt akadályt egy új termék piacra vitelének. BALLAI JÓZSEF-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.