A beszállítói kör összefogására Közép-magyarországi Autóipari Klaszter létrehozásáról döntött a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány, a Magyar Regionális Fejlesztési Holding, az esztergomi önkormányzat és a Magyar Suzuki Rt. utóbbi, alvállalkozóival együtt 35 ezer főt foglalkoztat, október végéig az egy évvel ezelőtti 54,6 ezerrel szemben 61,8 ezer gépkocsit gyártott. Kivitele 30 százalékkal nőtt.
Az érintett hazai beszállítók komoly hátrányban vannak a nyugat-európai cégekkel szemben, mivel általában nélkülözik a korszerű vállalatirányítást, a korszerű technológiát, a megfelelő mennyiségű forgótőkét és a minőségbiztosítást -- jelentette ki Zentai Gábor, a TEMIC Hungary vezérigazgatója a Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetsége (Majosz), az ITD Hungary és a Landesbank Baden Württemberg (LBBW) által rendezett konferencián.
Zentai Gábor szerint egyetlen nagy külföldi vállalatnál sem érdemes jelentkezniük azon alkatrészgyártóknak, amelyeknek nincs több nemzetközi minőségbiztosítási tanúsítványa. Úgy véli, már az "olcsó ügyes kezek" kora, a kézi munka biztosítása mellett komoly gyártómű-beruházásokra is szükség van.
Harald Zenke, az LBBW területi igazgatója szerint a magyar kis- és középvállalkozások beszállítói esélyeit növelné, ha egyesülnének akár hazai, akár külföldi hasonló méretű, illetve tőkeerejű cégekkel. A német Behr például közepes nagyságú cég kíván maradni, de stratégiai partnerekkel együttműködve "naggyá vált", így válaszolva a tőkekoncentráció és a globalizáció kihívásaira.
Az elmúlt évben a multinacionális cégek végtermékeiben 16-ról 21 százalékra emelkedett a magyar beszállítók átlagos hozzáadott értékének aránya. A gazdasági tárca arra törekszik, hogy ez az arány az év végére elérje a 25 százalékot. A Magyar Suzuki termelési értékének 53 százalékát szerzi be a belföldi beszállítóktól.