Annak ellenére, hogy mint általában, bizonyára most is lesz olyan cég, amely a kiskapukban keresi a megoldást, egy egész szakma nem alapozhat a szabályok megkerülésére -- mondta a Világgazdaságnak az Önszabályozó Reklámtestület (ÖRT) elnöke, Megyer Örs a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) közelmúltbeli fórumán. Hangsúlyozta, hogy még március 1-je, azaz a törvény hatálybalépése előtt tiszta helyzetet szeretnének teremteni például a szezonális kiárusítások kérdésében.
Az árleszállítási akcióba bevont termékek tételes felsorolásának kötelezettsége, amely egyébként az EU tagországai közül egyedül csak Németországban kötelező, a fórum résztvevői szerint nem csak a reklámozók, hanem általában a gazdálkodók lehetőségeit korlátozza. A reklámfelügyeleti eljárások lefolytatásában illetékes Fogyasztóvédelmi Főfelügyelet és a Gazdasági Versenyhivatal hogyan értelmezi az olyan pontosan behatárolható, de formájában mégsem tételes átfogó közléseket, amelyek egy márka összes termékére vagy egy adott terméktípusban kapható minden márkájú cikkre hirdetnek akciót? Egyebek mellett ilyen konkrét kérdések kerülhetnek napirendre a reklámszakma szervezetei és a hatóságok közötti egyeztetések során.
A reklámszakma a jogkövető magatartást tekinti magára nézve kötelezőnek, éppen ezért nélkülözhetetlen a reklámtörvény minden, kétséget vagy bizonytalanságot ébresztő pontjának tisztázása. Ebben partnernek mutatkoznak a törvény által erősen érintett dohányipari gyártók is, amelyeknek hirdetéseikkel július 1-jétől kell kivonulniuk a közterekről, az év végén pedig a sajtóból. Patai András, a Magyar Dohányipari Szövetség elnöke leszögezte, annak ellenére, hogy az európai viszonylatban kiemelkedően szigorú tiltást a magyar piacon különösen korainak és szigorúnak tartják, szintén nem kiskapuk formájában kívánják megteremteni a fogyasztókkal való kommunikáció jövőbeli lehetőségeit.
Ha azonban nem sikerül elérni a finomítást a törvény ismételt módosításával, a dohánygyáraknak új módszerekkel kell "üzeneteiket" eljuttatniuk a fogyasztókhoz. Ügynökségi "tippek" szerint az eddiginél is kreatívabb kivitelezéssel élhetnek. Általánosságban az úgynevezett vonal alatti (Below the line -- Btl) reklám a kiút. Akár a direkt marketing, akár a közvetlen termékpromóció megoldás lehet. Építeni kell a márkák, illetve a hozzájuk kötődő "életérzés" ismert grafikai megjelenítésére, például a cowboyfigurára. Mivel a Btl-t eddig is széleskörűen alkalmazták e termékkörben, ezeket csak megerősíteni szükséges.