BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarországon is átalakul az ABB

Hatszázalékos forgalomcsökkenés mellett 23 százalékkal növelte adózás és osztalékfizetés előtti nyereségét az Asen Brown Boveri (ABB). A nemzetközi gépipari csoport a termékcsoport szerinti szervezet helyett áttér a vevőcsoport szerintire, s további divízióeladásokra, illetve -vételekre készül. Magyarországi érdekeltségei hatvanmillió dollár feletti forgalmat értek el. A csoport összevonja és átalakítja itteni érdekeltségeit is -- tájékoztatta lapunkat Hegedűs A. Péter elnök-vezérigazgató.

A múlt évben hat százalékkal, 22,967 milliárd dollárra csökkent az ABB bevétele, mindenekelőtt a fő piacain tapasztalt keresletcsökkenés miatt. Ám szerepe volt a kisebb bevételben annak is, hogy a csoport számvitelét dollárban vezeti, az amerikai valuta pedig 2000-ben szinte minden más ország pénzéhez képest erősödött -- hangzott el a tegnapi zürichi tájékoztatón.
Adózás és osztalékfizetés előtti nyeresége 23 százalékkal, 1,385 milliárd dollárra nőtt, ebben a nagyobb hasznot hozó tevékenységek felé való eltolódás és a költségek csökkentése hatása mutatkozott meg az ABB elnök-vezérigazgatója szerint. Jörgen Centerman mindazonáltal nem elégedett az eredményekkel, szerinte az igazi felfutást csak a most indított és mintegy ötéves átalakulási program hozza majd meg. Ennek részeként a termék- helyett vevőcentrikus szervezeti felépítésű lesz a csoport úgy, hogy a változtatások költségeit az új divízióknak kell kigazdálkodniuk. A 2005-ig szóló stratégia tartalmaz további jelentős üzletágeladásokat és vételeket is. A csoport 2001 második negyedében szeretne megjelenni a New York-i tőzsdén.
A profil erősítése jegyében az ABB tavaly megvált erőművi egységeitől, a lepés érintette a magyarországi érdekeltségeket is. A korábban együtt évi 100 millió dolláros bevétel fölött produkáló hazai ABB-cégek (amelyeket az ABB Kft. fog össze) emiatt kisebb, 60 millió dollár fölötti bevételt és szerény nyereséget értek el, amit az idén mintegy 35 százalékkal növelni terveznek -- tájékoztatta lapunkat Hegedűs A. Péter elnök-vezérigazgató. A tervezett felfutást az anyacsoporthoz hasonló átalakulással, a fő vevőkre összpontosító marketinggel remélik elérni, ennek hátterében pedig a megerősítendő mérnöki munka áll.
A hazai ABB-egységek főként az energiaszolgáltatóknak és -termelőknek, a papír- és a gyógyszeriparnak dolgoznak. (Mostani fő ügyfeleik: a TVK, a Richter, a Dunamenti Erőmű és a Mol, de például a tavaly Pécelen nyílt üzem 60-70 százalékban exportra termel.) Az ABB Magyarországon megkezdte a felkészülést arra, hogy partnerei jelentős piaci váltás előtt állnak, és olyan versenypiacra kell majd kilépniük, ahol vevőiknek komplex szolgáltatást kell nyújtaniuk.
"Az itt megtelepedő külföldi cégeket sem az olcsó munkaerő és az energia vonzza már, így az ABB is a hazai piacra szabott szellemi termékekkel kívánja partnereit kiszolgálni. Így például beszáll az ipari parki fejlesztésekbe, teljes infrastruktúrával felszerelt, úgynevezett intelligens épületeket kínál" -- fejtegette a vezető.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.