Április 5-étől csütörtök esténként itthon is látható lesz az amerikai Túlélő sorozat. A karácsony óta sugárzó, magát a fiatal, dinamikus célcsoportok csatornájaként meghatározó, 45 százalékos lefedettség mellett 1,5 százalékos nézettségű Viasat 3 kereskedelmi csatorna kínálja fel a tengerentúlon minden idők legsikeresebb tévéműsoraként elkönyvelt epizódokat.
Az USA-ban tavaly májusban bemutatott Túlélőnél csupán a Superbowl, a nemzeti futballdöntő volt nézettebb. Az úgynevezett reality show (magyarul leginkább: valóságjáték) embert próbáló fordulatait a tavaly nyáron az USA-ban alkalmanként 45 millióan izgulták végig. A CBS-produkció helyszíne egy lakatlan dél-kínai sziget, amely fizikai és szellemi képességeik csúcsra járatását követelte meg attól a 6000 jelentkezőből kiválasztott 16 férfitől és nőtől, akikből minden adásban egy kiesett, hogy végül már csak ketten nézzenek szembe egymással és az egymillió dolláros nyereménnyel. A Túlélő legtöbbet persze nem a győztes játékos, hanem a CBS konyhájára hozza. Annyit, hogy a tévétársaság -- most az ausztrál sivatagot jelölve ki a túlélés helyszínéül -- azonnal leforgatta a második sorozatot is, amely január óta az első részt kísérő érdeklődéshez hasonló sikerrel van műsoron Amerikában. Az előre megírt forgatókönyv helyett spontán történések sorozatából összeálló sztori a hagyományostól eltérő lehetőséget kínált az úgynevezett integrált, azaz a hirdetett terméket szorosan a történethez kapcsoló reklámozásra. Mint arról Joe Abruzzese, a CBS értékesítési vezetője beszámolt, az első sorozathoz kilenc szponzor egyenként 12 millió dolláros összeggel járult hozzá, a Target jutalmakat ajánlott fel, a Reebok saját sportruháiba öltöztette a szereplőket, de a General Motors és a Visa is talált kapcsolódást a történethez.
A CBS a szereplők túléléssel szerzett hírnevének anyagi hozadékát is igyekszik lefölözni. A szereplőknek nyilatkozatot kell aláírniuk, hogy "nevük és élettörténetük bármely médiumban a világ egész területén történő felhasználását" a műsorkészítő cégnek engedményezik. A sorozatot követő három éven belül csak engedéllyel írhatnak könyvet vagy adhatnak interjút, és minden kereskedelmi ajánlatot egyeztetniük kell a CBS-szel. Így biztosított jogaival élve az amerikai tévétársaság máris megakadályozta, hogy Richard Hatch, az első sorozat nyertese az NBC televízió egyik szombat esti élőműsorának házigazdája lehessen, és még nem dőlt el a kalandjairól írt könyv kiadása sem. Más tévésorozatok hősei is csak korlátok között tőkésíthetik a műsorban szerzett ismertségüket: a Survivor egyik elődjében, az 1996-ban bemutatott Való világban (Real World) szereplő 30 év körüli Joe Patane a kalandjairól szóló könyvvel ugyan hozzájuthatot 100 ezer dollárhoz, de csak azután, hogy a szerződéskötéshez ügyvédje segítségével kényszerítette ki a műsort előállító MTV társaság beleegyezését.