BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kitört a népharag a vidéki városban: átépítették az egyik legnagyobb boltot, önkiszolgáló kasszákkal adták vissza - "Szegény idős emberek"

Az önkiszolgáló kassza a vásárlókat két, határozott táborra osztja. Miközben sokan gyorsnak és kényelmesnek tartják, mások szerint frusztráló, idegesítő, vagy egyszerűen túl sok feladatot hárít a vevőre.

Reggelente sok áruházban látni, ahogy az önkiszolgáló kasszasor mellett tanácstalanul toporgó vásárlók próbálják megfejteni, miért villog pirosan a gép, miközben a rendszer újra és újra ugyanazt kéri: „helyezze a terméket a csomagolófelületre”. Amikor átalakították az egyik legnagyobb miskolci hipermarketet, és több új önkiszolgáló kasszát helyeztek el, a kommentek azonnal elárasztották a boon.hu kommentszekcióját. 

önkiszolgáló kasszák
Megosztják a vásárlókat az önkiszolgáló kasszák / Fotó: Hans Lucas via AFP

A reakciókból gyorsan kiderült, hogy 

kevés olyan bolti fejlesztés van ma, amely ennyire megosztaná a vásárlókat.

Az áruházláncok között ráadásul nagy a szórás: van, ahol külön személyzet felügyeli az egész sort, máshol egyetlen dolgozónak kell egyszerre tíz gépet kezelnie, ami gyakran azonnali torlódást okoz. Olvasóink egy része szerint ezek a kasszák gyorsabban viszik előre a sort, vagy épp nyugodtabb környezetet teremtenek, mások viszont lassúnak, zavarónak vagy igazságtalannak érzik a működésüket. A legélesebb bírálatok arról szóltak, hogy a technológia sokszor inkább hátráltat, és különösen nehéz az idősebbek számára. A legtöbb vélemény elvi alapon utasítja el az önkiszolgáló kasszákat. Szerintük a rendszer csökkenti a pénztárosok szerepét és elvárja, hogy a vevő végezze el a munkát.
 Van, aki szerint túl kicsi a mérleg, sok terméket nem érzékel, az életkor-ellenőrzés és egyéb problémák miatt pedig gyakran így is meg kell várni a személyzetet.
5 tipikus hiba az önkiszolgáló kasszáknál

  • A mérleg nem érzékeli a terméket
  • Rossz vonalkód, vagy több próbálkozás kell
  • 18+ termék miatt hosszú várakozás
  • “Helyezze a terméket a pakolófelületre!” hibaüzenet
  • Túl kicsi a pakolófelület
     

Magyarországon tarol a rendszer

Miközben a vélemények megoszlanak, a számok egyértelműek. A Shopfully európai kutatása szerint tízből heten már használják az önkiszolgáló kasszát Magyarországon. Az önkiszolgáló kassza tehát terjed, és úgy tűnik, a gyakorlati problémák sem lassítják a térhódítását. Persze van, aki Borsodban egyedi módon kezeli az önkiszolgáló kassza fogalmát, de bizony a rendőrségen végzi.

Kinyitott a Tesco Miskolcon

A felújítás alatt sem zárt be a Szentpéteri kapui Tesco Hipermarket, ám nagy területek voltak letakarva az áruházban, amíg folyamatban voltak a belső átalakítások. A cél az volt, hogy modernebb, átláthatóbb és gyorsabban használható legyen a tér. Ennek részeként átszervezték az osztályok elhelyezkedését, új polcrendszerek kerültek be, és jelentősen bővítették az önkiszolgáló pénztárak számát, hogy csökkentsék a sorban állást és gyorsítsák a fizetést.

Egyre több a lopás 

Az önkiszolgáló kasszák hatalmas kísértést jelentenek Nyugaton is az enyveskezűeknek. Az áruházaknak ott is kevés eszközük van a bolti szarkák elleni védekezésre. Kevesebb mint egy évig bírta a küzdelmet a bolti szarkák ellen Fie Solverblad, az odensei Coop365 áruház üzletvezetője, ezután kénytelen volt felmondani, mert egyre több vásárló csalt az önkiszolgáló pénztáraknál, ő pedig nem tudta csökkenteni a lopások számát, az ellopott áru mennyiségét – írja a dán Fyens Stiftstidende hírportál. Odense egy nagyváros a Fyn szigeten, körülbelül 180 ezer lakossal. Fie Solverblad, aki a Coop365 áruházlánc helyi fiókját vezette, a munkáját végezve észrevette, hogy egyre több vásárló arra használja a Scan and Pay önkiszolgáló fizetést a pénztáraknál, hogy árukat lopjon el a boltból, egyszerűen mellőzve az árucikkek beolvasását.

Először megpróbálta felvenni a harcot a szarkákkal, júliusban például elérte, hogy minden második önkiszolgáló fizetést ellenőrizzenek a korábbi minden negyedik helyett, az eredmény azonban meglehetősen visszafogott volt, nem sikerült érdemi javulást elérnie.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.