Valóban bajban van a PlayStation és az Xbox? A Steam Machine felboríthatja az egész konzolpiacot, de érdemes kivárni a végét
A Valve váratlan húzással új szereplőt dobott a konzolpiacra: a Steam Machine-t. A név játékos, a koncepció viszont egyáltalán nem. Ez a gép – ha a beígért formában érkezik – könnyen felkavarhatja a játékipar állóvizét, mert olyan területre lép, melyet eddig szinte senki nem mert komolyan megcélozni: ez a nappaliban használható, mégis teljes értékű PC. A kérdés már csak az, hogy ebből új kategória lesz-e, vagy tényleg meginoghat a PlayStation és az Xbox pozíciója a konzolpiacon.

PC a nappaliban – akkor ez egy konzol?
Fontos tisztázni, hogy mi is valójában a Steam Machine, mert ez nem is olyan egyértelmű, mint azt gondolnánk (vagy ahogy a Valve szeretné). A Steam Machine a Valve elképzelése szerint nem klasszikus konzol, hanem PC-alapú, előre konfigurált, lezártnak tűnő, de valójában teljesen nyitott rendszer. Ha nagyon erőltetjük a kategorizálást:
- nem konzol, mert nincs exkluzív ökoszisztémája és nem zárt platform;
- nem tipikus PC, mert a kanapéról használható, plug-and-play módon akar működni;
- nem Nintendo Switch típusú hibrid, hiszen nem hordozható gamingélményről szól, hanem tévére szerelt (pontosabban arra is szerelhető), stabil hardverről.
Ez a gép egy új kategória küszöbén billeg, amit bátran nevezhetünk kanapé-PC-nek: ez a nappaliba optimalizált, de PC-s szabadságot kínáló játékgép kategóriáját teremtheti meg. Valahol a konzol kényelme és a PC rugalmassága között helyezkedik el, ami önmagában komoly előny lehet, főleg azoknál a játékosokoknál, akik egyre kevésbé hajlandók több százezer forintot elkölteni csúcskategóriás PC-re vagy túlárazott konzolokra (mint PlayStation 5 Pro esetében).
Miért retteghet a Sony és a Microsoft?
A PlayStation és az Xbox stratégiája évtizedek óta ugyanarra épül, ami generációról generációra frissül, nem pedig megújul: ez a zárt rendszer, a külső fejlesztőknek szóló ökoszisztéma, az exkluzív címek és előfizetési modellek (PS Plus, Game Pass). A Valve ezzel szemben bedob egy gépet, ahol több ezer játék azonnal elérhető, és nem kell külön platformra fejleszteni – ez különösen azoknak csábító, akiknek már most több száz videójáték van a Steam-könyvtárukban.
Ez több okból is ijesztő lehet a Sony és a Microsoft számára:
- Azonnali tartalomdömping – a Steam kínálata összehasonlíthatatlanul nagyobb, mint bármelyik konzolé.
- Nincs platformdíj vagy licenckötöttség – a fejlesztők PC-re készítenek, nincs külön Steam Machine-verzió.
- A fogyasztók nem érzik a váltást – a játékok továbbra is PC-játékok, csak kanapén is működnek.
- A Game Pass modell megroppanhat – ha a Steam Machine kényelmes alternatívát kínál, a Valve-nak nem is kell előfizetős szolgáltatást erőltetnie. A játékkatalógus önmagában elég.
A két nagy konzolgyártó számára ez azért gond, mert a konzolpiac régóta kettős erőegyensúlyra épül. Ha most belép egy harmadik, ráadásul teljesen más filozófiával, akkor a Sony és a Microsoft nemcsak hardverben, hanem üzleti modellben is új nyomást kap.
Kik fogják megvenni a Steam Machine-t?
A Steam Machine egyik legnagyobb ereje éppen az, hogy több, egymástól nagyon különböző játékosréteget is képes megszólítani. A Valve ezzel nem egyszerűen egy új hardvert dob piacra, hanem egy olyan köztes megoldást, amely a PC-k és a konzolok előnyeit próbálja egyesíteni. Emiatt a célközönség is sokkal szélesebb, mint amit egy átlagos konzol vagy PC képes lefedni.
- Azok a játékosok, akik belefáradtak a PC-építés vagy a folyamatos karbantartás macerájába, könnyen találhatnak benne menedéket.
- Ugyanakkor azok számára is vonzó lehet, akik eddig a kanapéról szerettek volna játszani, de nem akartak még egyszer beruházni egy új konzolba.
- Hozzájuk csatlakoznak a casual játékosok, akiknek elsősorban a kényelem és az egyszerűség számít, illetve az indie-rajongók, akik számára a Steam továbbra is verhetetlen kínálatot nyújt.
A Valve ráadásul a VR-közösséget sem hagyja figyelmen kívül: az új Steam Frame headsettel egy olyan kombinációt kínál, mely a nappaliban is teljes értékű virtuálisvalóság-élményt ígér. És persze ott vannak azok a konzolos játékosok, akik már régóta szemeznek a PC-s árakkal, a moddolással és a sokkal szabadabb ökoszisztémával.
A Steam Machine sikerét nagyban fogja befolyásolni az ára
A Valve egyelőre nem árult el árat, de a Steam Machine pozicionálásából már most kirajzolódik, milyen stratégiát követhetnek. Ha a vállalat konzolközeli árazást céloz, nagyjából 250–300 ezer forintos sávval, az óriási fejtörést okozna a Sony és a Microsoft számára. Ebben az árszegmensben ugyanis a konzolok legnagyobb előnye – a kedvező árú, erős hardver – azonnal elolvadna, hiszen a Steam Machine-nel a PC-k szabadsága és a konzolok kényelme egy csomagban lenne jelen.
Ha viszont a Valve inkább egy erősebb, középkategóriás PC alternatíváját hozza, a 300-450 ezer forintos tartományban, akkor egy másik réteget szólít meg: azokat, akik
nem akarnak saját gépet építeni, de szeretnék a PC-s teljesítményt és rugalmasságot.
A legvalószínűbb azonban az, hogy több konfiguráció érkezik majd, ami tökéletesen illik a Valve eddigi filozófiájához. Egy olcsóbb belépőmodell mellett biztosan lesz egy drágább, erősebb verzió is, mely a „nincs kedvem PC-t építeni, de szeretnék jó erőt” típusú vásárlókat célozza.
A Sonyt és a Microsoftot valószínűleg nem lepte meg, hogy idővel felbukkan egy ilyen hibrid megoldás, mint a Steam Machine, de arra aligha számítottak, hogy ez ennyire hirtelen és ennyire jól pozicionálva érkezik. A Steam Machine nem pusztán egy új hardver, hanem egy provokatív kérdés: ha a PC kényelmesebb, olcsóbban üzemeltethető és rugalmasabb, mint egy konzol, akkor egyáltalán mi indokolja a konzolok további létét?
A következő hónapok döntik el, hogy a Steam Machine új korszakot nyit-e, vagy csak megkavarja a konzolpiacot. Az viszont már most egyértelmű, hogy a konzolpiac régi képlete megbillent, a Valve pont erre várt és nagyon élvezi.


