BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A dobozban is a mozit szeretjük

A tévénézők szerte a világon a filmeket nézik a legszívesebben -- derült ki a Cannes-ban rendezett nemzetközi tévéprodukciós vásáron közzétett francia felmérésből. Csúcsköltségvetéssel forgatott hollywoodi szuperprodukciókkal azonban a másodlagos forgalmazók filméhsége hosszú távon aligha elégíthető ki. A Fox és a Disney egykori filmproducere önálló vállalkozásban máris sikeres új finanszírozási konstrukciót kínál.

ben a napi tévénézés világátlaga három és fél óra volt -- állapította meg a francia Mediametrie kutatóintézet legutóbbi felmérése, amelyhez 64 országban gyűjtöttek adatokat. A tévézésre fordított idő növekvő tendenciát mutat: 1999-hez képest tavaly napi hét perccel több csábítást jelentett a képernyő. Ezzel megfordult az 1998-ig körülbelül azonos ütemben csökkenő trend, a változásban a kutatás eredményeit a Reuters hírügynökségnek részletesen ismertető kutató, Anne-Laure Duee szerint jelentős szerepet játszott a múlt év két kiemelkedő sporteseménye, a sydneyi olimpia és a futball Európa-bajnokság. A képernyő iránti vonzódás másik, az időszakos sportprogramokhoz képest tartósabbnak ígérkező forrása a műsorkínálat gazdagodása volt: sok nézőt nyernek meg a tévécsatornák számára a Túlélő sorozat formájában a Viasat 3 műsorán már itthon is megjelent úgynevezett reality show-k és a nálunk az RTL Klub által sugárzott Legyen Ön is milliomos, illetve az ahhoz hasonló szerkezetű, magas nyereménnyel kecsegtető vetélkedők. A Legyen Ön is milliomos egyébként a licencműsorok egyik legsikeresebbike: a felmérés időpontjában a világ 55 országában volt valamelyik tévécsatorna műsorán.
Ugyanakkor egyes országok egyedi "teljesítményükkel" is hozzájárultak a nemzetközi átlagidő emelkedéséhez: ezt a toplistát Dél-Afrika vezeti, amelynek polgárai 1999-hez képest tavaly 26 perccel több örömöt leltek a dobozban. A statisztikát duzzasztók sorában a második Magyarország, a Mediametrie mérése szerint mi napi 17 perccel, 249-re növeltük átlagos tévénézési időnket. Ez napi négy óránál is többet jelent. De a kelet-európai térség más országairól sem állítható, hogy lakóik körében népszerűtlen volna a televíziózás: a régió államainak összesített átlaga meghaladja a napi három és fél órát. Szintén komoly tévébarátok és ezzel a műfajban világelsők az amerikaiak, akik tavaly fejenként és naponta átlagosan 266 percet töltöttek a képernyők előtt. A második helyet (263 perces átlaggal) Mexikó szerezte meg, "tévéfogyasztása" Magyarországot közvetlenül e kettő után a harmadik helyre sorolta a vizsgált országok körében.
A világszerte összesen 1,2 milliárd (!) ember tévézési szokásait vizsgáló felmérés eredményét egyébként nem véletlenül Cannes-ban, a 38. MIPTV nemzetközi tévéprodukciós vásáron tették közzé. A nemzetközi börzén fontos információnak számított a nézők műsortípus szerinti érdeklődése is. A preferencialistát a játékfilmek vezetik: az összes vizsgált országban ezek tették ki a tíz legnézettebb porgramtípus 44 százalékát. Harminc százalékkal a szórakoztató varietéjellegű műsorok állnak a népszerűségi összesítés második helyén, míg az információs műsorokat 18 százalékos részesedésük a harmadik helyre utasította. Ebben az összesítésben -- a kutatók által is beismerten a vizsgálati módszer sajátosságai miatt -- a valóságosnál rosszabb helyezést értek el 7 százalékosra mért arányukkal a sportközvetítések, annak ellenére, hogy bizonyos sportműsorok -- különösen Európában -- rendszeresen a nézettségi listák első helyére kerülnek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.