BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eladók a hotelek és az ingatlanok

Eddigi legnagyobb, 2,89 milliárd svájci frankos nettó veszteségét szenvedte el tavaly a SAirGroup AG, a Swissair svájci légitársaság anyavállalata. Az eredményromlásért külföldi érdekeltségeit okolja. Új vezetője a szervezet egyszerűsítését és a nyereséget nem hozó üzletágak eladását kezdeményezte.

A 2-2,5 milliárd svájci frankos előrejelzéseknél jóval nagyobb, 2,89 milliárdos nettó veszteség sújtotta tavaly a SAirGroupot, amely egy évvel korábban még 273 millió svájci frank tiszta nyereséget ért el. Az óriási romlás annak ellenére következett be, hogy bevétele 13 milliárdról 16,23 milliárdra nőtt -- mutat rá a Reuters.
A bejelentés nyomán a pénteki 177,50 svájci frankról hétfőn, nyitás előttre 160-ra esett a SAirGroup-papírok árfolyama a zürichi értéktőzsdén kívüli forgalomban. (A tőzsdén hétfőre felfüggesztették a csoport részvényeit.)
Csaknem teljes vezetősége kicserélődött az elmúlt két hónapban, amikor már látni lehetett a pénzügyi szakadék mélységét. (Eric Honegger elnök-vezérigazgató 5 millió svájci frank végkielégítésért távozott.) Utóda az igazgatótanács egyetlen megmaradt tagja, Mario Corti lett, aki már "elintézett" egy egymilliárd svájci frankos bankkölcsönt a csoportnak -- emeli ki az MTI --, amelyet szeretne visszakeresztelni Swissairre.
Elemzők szerint Corti stratégiája az, hogy a társaság ahelyett, "hogy nagy hal legyen kis vízben", csatlakozik vagy a British Airways és az American Airlines vezette Oneworld szövetséghez, vagy a német Lufthansa körüli Star szövetséghez.
A csoport hétfői közleménye már teljes stratégiaváltást ígért, a vezérigazgató pedig sajtótájékoztatóján kijelentette: radikális átalakulás kezdődik a SAirGroupnál. Csökkentik a külföldi légitársaságokban lévő részesedéseket, sőt eladják a szállodákat és az ingatlanok egy részét is. A tárgyalások már megkezdődtek, a hotelek értékesítéséből összesen 1,1 milliárdot remélnek.
A külföldi légitársaságokban lévő pénzügyi részesedéseket csökkentik, kivéve a lengyel LOT-ot és a South African Airwayst. Az Air Liberte és az AOM vállalatokról április végén döntenek, az Air Littoralt mindenképpen eladják, s rövidesen arról is döntenek, hogy mi történik a 325 millió nettó veszteséget felhalmozott belga Sabenával. A Balair feloszlik, rövid távú járatai a Crossairhez, a hosszúak a Swissairhez kerülnek. A német LTU viszont jövőre várhatóan nyereséges lesz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.