Cégvilág

Még mindig a Niva a sztár

A vezérképviselet átszervezése során tucatnyi munkatársától megvált a HungaroLada Kft., a karcsúsítás részeként bezárták a cég tulajdonában lévő csepeli szervizt is. Az orosz autók importőre azonban nem tervezi márkakereskedői hálózatának szűkítését, és a keresletet árkedvezményes akcióval próbálja élénkíteni.

"A társaságunknál zajló átszervezés azt jelenti, hogy első lépcsőben mintegy 40 százalékos létszámleépítést hajtunk végre, s ebbe a folyamatba illeszkedik csepeli szervizünk bezárása is" -- mondta a Világgazdaságnak az alig több mint harmincfős HungaroLada Kft. kereskedelmi igazgatója. Szabó Eszter tájékoztatása szerint az idén a tavalyi 725-nél várhatóan 8-10 százalékkal több autót értékesítenek. A legkapósabb a Niva, amely a terepjárók között is piacvezető. Miközben ugyanis a 2 millió forint körüli sávban több mint 30 különféle személygépkocsi-típus kapható Magyarországon, az említett összegnél alig többe kerülő Niva használati értéke magasabb, mint a vételára, ezért arra nem is hirdetett akciót a képviselet.
A 2110-es személyautó-családra viszont igen, s a készlet erejéig 300 ezer forintos árkedvezménnyel kínált autóból már 114 kelt el, s további 25 eladására számítanak a kereskedők.
Az 1990-ben alapított, s 1994-ben még 18 ezer autót eladott HungaroLada Kft. az orosz import többletterhei (nem kap vámkedvezményt, mint az EU-import) és az 1995-ös kényszerintézkedések (Bokros-csomag) által kiváltott árrobbanás hatására csupán a korábbiak töredékét tudta értékesíteni az elmúlt években.
A fő ok persze az volt, hogy az 1995-ben és 1997-ben csődközelbe került AvtoVAZ adósságai átütemezésével próbált kikerülni nehéz helyzetéből, ráadásul az orosz gazdaságra jellemző körbetartozások miatt kénytelen volt a belső piacot előnyben részesíteni. Így Magyarországra is egyre kevesebb autó jutott: míg 1997-ben 528, 1998-ban már csupán 311 kocsi. Emiatt a korábbi ötvenfős márkakereskedői hálózat is 12 tagúra csökkent, majd két éve a cég kereskedőpartnereinek száma ismét növekedni kezdett, s elérte a mai 22-es szintet.
Bár 1999 óta nem küszködünk áruhiánnyal, a forgalom jelentős növekedésére a jövő évben sem számíthatunk -- magyarázta Szabó Eszter.
Úgy tűnik, évi 700-800 Ladára van kereslet a 2 millió forint körüli árkategóriában Magyarországon. Az elmúlt évben is a Niva terepjáró volt a legkapósabb, amelyből 432 talált gazdára. Mindez annak ellenére, hogy az EU-n kívüli orosz autók után 1600 köbcentiméterig nulla helyett 13, az 1700 köbcentis Nivánál már 23 százalék a vám.
A Lada idei kínálata a terepjárót és az "új" 2110-es modellcsaládot tartalmazza. (A Niva 24 éves, a 2110-es pedig egy évtizedes konstrukció, ami a gyár anyagi gondjai miatt késve került piacra.) Július végéig -- teljes áron -- 286 Lada kelt el, ebből 186 volt a Niva, ehhez járul a már említett 114 árengedményes 2110-es.

A vezérképviselet átszervezése során tucatnyi munkatársától megvált a HungaroLada Kft., a karcsúsítás részeként bezárták a cég tulajdonában lévő csepeli szervizt is. Az orosz autók importőre azonban nem tervezi márkakereskedői hálózatának szűkítését, és a keresletet árkedvezményes akcióval próbálja élénkíteni. Munkatársunktól-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek