A lakásokba tervezett, úgynevezett komfort kategóriájú klímaberendezések piacán az árverseny az idén igen erőteljes lett, mégpedig annak köszönhetően, hogy az EU-ban megtiltották az ózonkárosító, úgynevezett R22-es hűtőközeggel töltött légkondicionálók forgalmazását -- mondta el lapunknak a Carrier Hungaria Kft. marketingigazgatója, Kepes Gábor. Miután Magyarországon még "szabad a vásár", a kínai és dél-koreai gyártók régiónkba irányították át az ilyen készülékeket.
A szakma szerint emiatt nőtt meg például a dél-koreai LG magyarországi forgalma, a cég budapesti képviseleténél azonban nem kívántak nyilatkozni az ügyről. Itthon kapható környezetbarát hűtőközeggel ellátott termék is, ám a piac nem fogadja el azok 15-20 százalékkal magasabb árát.
A hűtéstechnikai berendezések gyártásával Magyarországon 4-6 cég foglalkozik, a forgalmazást 20-30 vállalkozás végzi.
Ezen a piacon sokkal nagyobb a verseny, mint a szórakoztató elektronika területén, mivel egyesek szerint 26-28, más piaci résztvevők véleménye szerint pedig 38-40 márkanéven kaphatók ilyen termékek. Abban azonban azonos a vélemény, hogy e nevek fele sem "név", hiszen sok kisvállalkozás 2-3 konténernyit importál valahonnan a Távol-Keletről, s ezek -- annak ellenére, hogy az EU-termékekre a vám nulla, a távol-keletiek esetében 9,6 százalék -- dömpingáron, de gyakorlatilag mindenfajta szervizháttér nélkül kaphatók.
A Samsung Electronics Magyar Rt. értékesítési vezetője, Harsányi Zsolt szerint a falra szerelhető légkondicionálókból mintegy 25 ezer kelhet el, míg a Fujitsu-importőr Klíma Áruház Kft. -- amely több más márka kizárólagos behozatalával és disztribúciójával is foglalkozik -- képviseletében Csáki Gábor ügyvezető becslése szerint a forgalom akár 30 ezer darab is lehet. Hozzáfűzte, a tavalyihoz képest jelentősen javult a kereslet -- a Klíma Áruház Kft. egymilliárd forintot meghaladó forgalmának mintegy felét teszi ki a komfort kategória --, azonban a meglódult import révén a piac felvevőképességét meghaladja a kínálat.
Kepes Gábor úgy látja, az idén visszaesett a minőségi termékek iránti kereslet, s a nettó 150-200 ezer forintos ársáv a legnépszerűbb. A Murányi kereskedőháztól ellenben azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a minőségi termékek forgalma nő, ugyanakkor míg egy márkás mobil készülék fogyasztói ára 150-160 ezer forint, addig egy német egység már 130 ezerért is kapható.
Harsányi Zsolt a piac szerkezeti átalakulására hívja fel a figyelmet. Az ablakklíma sikere az elmúlt évig tartott. Az idén már vitathatatlanul a külön kültéri egységgel ellátott, úgynevezett fali készülékek uralják a piacot.
A neves gyártók egy-egy ilyen készülékének átlagos nettó ára 220-240 ezer forint, amelyhez felszerelési költség is járul, ami elérheti a vételár 25-30 százalékát. Emellett a klímák karbantartási igényéről sem szabad megfeledkezni. Mivel a komfortot alaposan meg kell fizetni, nem is csoda, hogy a légkondicionálók nem váltak közszükségleti cikké, vásárlói ritkán magánszemélyek, szinte kizárólag gazdasági társaságok.
A Samsung klímaforgalma néhány száz millió forintot tesz ki -- ez árbevételének csupán 3 százalékát jelenti --, de a szakember úgy véli, hogy a piacvezetők forgalma is csupán 1-1,5 milliárd forint körüli lehet.
A Keravill maximum 5 kilowattos lakásklímákat forgalmaz. Mint Perjési György gazdasági vezérigazgató-helyettes elmondta, a forgalom évről évre 20-30 százalékkal nő, de még nem éri el az ezres darabszámot. A legkelendőbbek a 150-160 ezer forintos készülékek. A Keravill tapasztalatai szerint még nincsenek kialakult vásárlási szokások, mint például a mosógépek esetében.
A Murányi Kereskedőház által forgalmazott klímák fele mobil kategóriájú, az ablakba valók már csupán 2-3 százalékot képviselnek, a többi pedig a split típus. A cégnél általában a 2,2-3,6 kilowattos készülékeket keresik.