BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bizonytalanság a hirdetési piacon

Az amerikai terrortámadások a reklámcégek gondjait is kiélezték világszerte. A romló gazdasági helyzet miatt eleve takarékosabb hirdetők elbizonytalanodtak, lemondják korábban megtervezett akcióikat, kampányaikat. Szakértők szerint jövőre gyakorlatilag stagnál majd a hirdetési piac. A nagy reklámcégek, melyek tőzsdei árfolyama az utóbbi időben tetemesen esett, takarékossági programba kezdtek, elbocsátást hirdettek. A terrorcselekmények utáni bizonytalanság Magyarországon is érezhető, bár abban eltérnek a vélemények, hogy a hirdetési piac beszűkülése átmeneti vagy tartósabb jelenség-e.

A World Trade Center és a Pentagon elleni merényletek nyomán a nagy cégek reklámkiadásai mintegy 9 százalékkal estek -- hangzik a Reuters hírügynökség által közölt becslés. A hirdető cégek elbizonytalanodtak és kivárnak, döntéseiket későbbre halasztják.
A lemondások, halasztások elsősorban a turisztikai, légiközlekedési és pénzügyi szolgáltatási hirdetéseket érintik. A hirdetők ugyanis még nem tudják, mit tegyenek a megváltozott piaci körülmények között.
A piac helyzete szeptember 11-e előtt sem volt rózsás. Az új gazdasághoz tartozó cégek csődhulláma óvatossá tette az internetes hirdetőket, a fejlett országok romló gazdasági helyzete megfontoltabbá a cégeket. A szeptemberi merényletek azonban feltehetőleg még a lehetőségét is elvették annak, hogy a negyedik negyedévben megugorjanak a reklámköltések.
Az Advertising Age amerikai szaklap által megszólaltatott szakértő szerint jobbik eset, ha jövőre a hirdetési kiadások világszerte a 2000. évi 300 milliárd dollár körül alakulnak. A francia Havas Advertising reklámcég Financial Times Deutschlandnak nyilatkozó vezetője legfeljebb 2003-ra vár élénkülést.
A hirdetési szakmában működő cégek, melyek tőzsdei árfolyama az utóbbi hetekben nagyot esett, sorra elbocsátásról számolnak be.
A reklámpiacon tapasztalalható apályról a megkérdezett magyar szakértők óvatosan nyilatkoztak. Volt, aki csak azt tapasztalta, hogy az ügyfelek a terrorakció után kicserélték a hirdetési szimbólumokat. A Tv 2 elnöke, Pintér Dezső a bizonytalansággal összefüggésbe hozott hirdetői óvatosságról számolt be. A VNU Magyarország érdekkörébe tartozó Egyesült Reklám Kft. vezetője, Kürti István a mérénylet utáni első héten azt tapasztalta, hogy a forgalom negyedére-ötödére zuhant. Azt is érzékeli, hogy sok nagy cég, zömmel a negatív gazdasági trend miatt, leállítja kampányát. A következő pár hónap szerinte a kivárás időszaka -- és kritikus -- lesz a reklámcégek szempontjából.
A magyarországi és nemzetközi reklámpiac nyilván ezer szálon kapcsolódik egymáshoz, és jövője végeredményben a nemzetközi konjunktúra alakulásától függ.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.