A World Trade Center és a Pentagon elleni merényletek nyomán a nagy cégek reklámkiadásai mintegy 9 százalékkal estek -- hangzik a Reuters hírügynökség által közölt becslés. A hirdető cégek elbizonytalanodtak és kivárnak, döntéseiket későbbre halasztják.
A lemondások, halasztások elsősorban a turisztikai, légiközlekedési és pénzügyi szolgáltatási hirdetéseket érintik. A hirdetők ugyanis még nem tudják, mit tegyenek a megváltozott piaci körülmények között.
A piac helyzete szeptember 11-e előtt sem volt rózsás. Az új gazdasághoz tartozó cégek csődhulláma óvatossá tette az internetes hirdetőket, a fejlett országok romló gazdasági helyzete megfontoltabbá a cégeket. A szeptemberi merényletek azonban feltehetőleg még a lehetőségét is elvették annak, hogy a negyedik negyedévben megugorjanak a reklámköltések.
Az Advertising Age amerikai szaklap által megszólaltatott szakértő szerint jobbik eset, ha jövőre a hirdetési kiadások világszerte a 2000. évi 300 milliárd dollár körül alakulnak. A francia Havas Advertising reklámcég Financial Times Deutschlandnak nyilatkozó vezetője legfeljebb 2003-ra vár élénkülést.
A hirdetési szakmában működő cégek, melyek tőzsdei árfolyama az utóbbi hetekben nagyot esett, sorra elbocsátásról számolnak be.
A reklámpiacon tapasztalalható apályról a megkérdezett magyar szakértők óvatosan nyilatkoztak. Volt, aki csak azt tapasztalta, hogy az ügyfelek a terrorakció után kicserélték a hirdetési szimbólumokat. A Tv 2 elnöke, Pintér Dezső a bizonytalansággal összefüggésbe hozott hirdetői óvatosságról számolt be. A VNU Magyarország érdekkörébe tartozó Egyesült Reklám Kft. vezetője, Kürti István a mérénylet utáni első héten azt tapasztalta, hogy a forgalom negyedére-ötödére zuhant. Azt is érzékeli, hogy sok nagy cég, zömmel a negatív gazdasági trend miatt, leállítja kampányát. A következő pár hónap szerinte a kivárás időszaka -- és kritikus -- lesz a reklámcégek szempontjából.
A magyarországi és nemzetközi reklámpiac nyilván ezer szálon kapcsolódik egymáshoz, és jövője végeredményben a nemzetközi konjunktúra alakulásától függ.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.