BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Első a Népszabadság és a Blikk

Csekély és nagyjából a korábbi trendeknek megfelelő változások jellemezték az országos napilapok példányszáma alakulását a harmadik negyedévben -- derül ki a Magyar Terjesztés Ellenőrző Szövetség (Matesz) gyorsjelentésének adataiból. Az összesen terjesztett átlagos példányszámok alapján a piacot a korábbi éveknek megfelelően a bulvársajtótól egyre jobban szorongatott Népszabadság vezeti.

Igaz, mintegy hatezres lemaradást mutat saját egy évvel korábbi, viszont valamelyes emelkedést idei második negyedévi eredményeihez képest. Ez utóbbi épp csak elég volt ahhoz, hogy a Népszabadság egy hajszállal (és nem többel) "átvigye" a bűvös határnak tartott 200 ezres lécet -- a 340 ezer példányos, ingyenes terjesztésű Metro hírújságot leszámítva -- az országos napilapok közül egyedüliként. Igaz, pozíciója ettől még nem vált kikezdhetetlenné: átlagos példányszámától mindössze négyezerrel lemaradva szorosan sarkában jár a Blikk. Ez a lap a tavalyi azonos időszakban eladott 115 ezerhez képest 81 ezerrel emelte terjesztett példányszámát, és egészen a legutóbbi időkig tartott növekedése: a másodikról a harmadik negyedévre is feljebb rukkolt néhány ezer példánnyal.
Az elmúlt egy év lappiaci versenyének a Blikk -- és általában a bulvársajtó -- az abszolút nyertese. E kiemelkedő pozíciónak kiadója természetesen bőségesen megfizette az árát, hiszen -- mint ismeretes -- a bulvárpiac felszabadítása érdekében a Blikket kiadó Ringier előbb felvásárolta, majd gyorsan meg is szüntette a lap korábbi versenytársát, a Mai Napot. Mindhiába: a versenyben szinte azonnal megszületett a maga természetes ellenfele: 81 ezer fölötti terjesztett példányszámával immár erős az -- idén indított és ezért a Matesz vizsgálatában most először szereplő -- Színes Mai Lap pozíciója. A küzdelem most sem olcsó: a Blikk jóval 20, a Színes Mai Lap pedig több mint 30 százalékos remittendával dolgozik: ezeket a lapokat -- hagyományaiknak megfelelően -- elsősorban az utcán lehet értékesíteni.
A széles előfizetői tábor stabilitását élvező Népszabadságból, illetve a hagyományos törzsolvasói körrel bíró Népszavából átlagosan mindössze 9 százalékkal kell többet nyomtatni. "Takarékos" előállítása ellenére a Népszava a Magyar Hírlap mellett a hazai sajtópiac második, értékesített példányszámát lassan fogyasztó vesztese: bár az idén (kétszer is) új, tőkeerősebb tulajdonos állt mögé, terjesztett példányszáma mind a tavalyi év azonos időszakához, mind pedig az idei második negyedévhez képest csökkent. A Ringier kiadó beharangozott fejlesztési törekvései egyelőre a Magyar Hírlap pozíciójának alakulásában sem mutatoznak, sőt a Matesz adatai alapján az újság második negyedévi átlagához képest veszített is terjesztett példányszámából.
Az előző negyedévéhez képest felfelé mozdult el viszont a Magyar Nemzet: igaz, a harmadik negyedév átlagában elért, mindössze 700 példányos (vagyis a teljes forgalmazott mennyiség 1 százalékát jelentő) különbség vélhetően belül van a statisztikai hibahatáron. Ugyanakkor tény, hogy a hazai napilap- és hirdetési piac jelenlegi -- és nagy kirobbanással a közeljövőben sem kecsegtető -- helyzetében még az ilyen kis elmozdulásokat is meg kell becsülni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.