A jelenlegi áramtarifák nem tükrözik teljes mértékben az egyes fogyasztói csoportokkal kapcsolatos tényleges költségeket -- tudtuk meg Varró Lászlótól, a Magyar Energia Hivatal (MEH) vezető közgazdászától. Egy-egy háztartás esetében éves szinten 12-15 ezer forintnyi fix költséggel lehet számolni. Ha a távközléshez hasonlóan a költségek alapján meghatározott előfizetési díj és egy fogyasztás szerinti elszámolás alapján fizetnének a lakossági fogyasztók, akkor a magasabb jövedelműek jobban járnának. A statisztikai adatok szerint ugyanis a jövedelem növekedésével növekszik a villamosenergia-fogyasztás is.
Egy -- 17 európai országot érintő -- nemzetközi felmérés szerint a magyar háztartások a kontinensi átlagtól 39 százalékkal olcsóbban jutnak áramhoz, s hasonló a cseh fogyasztók árelőnye is. Az elemzés az évi 2000--7000 kilowattóra fogyasztást sorolja a háztartási és az évi 1--9 gigawattórát az ipari fogyasztói kategóriába. Egy átlagos magyar család évente 2500 kilowattórányi villamos energiát fogyaszt.
Az ipari energiafogyasztók a földgáz és a villamos energia esetében is nehezményezik, hogy a lakossági és az ipari árak közötti különbség nem felel meg az európai átlagnak. Leginkább azzal érvelnek, hogy az ő ellátásuk a gáz és az áram esetében is fajlagosan lényegesen olcsóbb, hiszen folyamatosan és nagy mennyiséget igényelnek.
Az új tarifarendszer önmagában nem rendezi az arányokat -- mondta Varró László. Kérdés, hogy a közüzemi szektorban az állam milyen mértékben kívánja az egyes fogyasztói csoportokhoz tartozó költségeket érvényesíteni.
Drucker György, az Ipari Energiafogyasztók Fórumának főtitkára szerint ha a 2003. január 1-jével tervezett piacnyitást követően valóban megkezdődik a verseny a magyar árampiacon, egy ideig a lakossági árakat akkor is mesterségesen alacsonyan tartja majd az állam, s vagy az MVM Rt.-n keresztül, ahogyan ez az idén is történt, vagy más formában lényegében "keresztfinanszíroz". Ezzel együtt a tényleges versenytől a nagyfogyasztók 5-10 százalékos árcsökkenést várnak.
Az új tarifarendszer előkészítésén dolgozó bizottság egyébként elkészített egy rendelettervezetet. A feladat tulajdonképpen nem más, mint a jelenlegi kiskereskedelmi árrés felosztása a különböző költségelemekre, többek között a rendszerirányítási, s a hálózati díjra. A tarifarendszer változása a MEH vezető közgazdásza szerint önmagában nem eredményez drágulást, hiszen ezeket a költségeket ma is tartalmazzák az árak. Az új rendszernek legkésőbb jövő nyáron életbe kellene lépni, hogy a fogyasztók és a termelők is fel tudjanak készülni a tervek szerint valamivel több mint tizenhárom hónap múlva kezdődő versenyre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.