- Év végi meghívójukon az állt, hogy a Herbária három év után ismét jelentkezik, beszámolandó az eredményekről. Miért volt a hosszú csend? A korábban nagy tervek, a tőzsdére jutás helyett problémákról, válságról lehetett hallani.
- A tőzsdére jutás gondolata akkor merült fel, amikor a budapesti tőzsde még szárnyalt. A régió egyik legjobb kis tőzsdéje volt, ma azonban éppen az a jellemző, hogy a cégek kivonulnak onnan. Most mi sem tervezzük a lépést.
- Mintha a Herbária szárnyalása is megállt volna egy ideje...
- Éppen hogy most szárnyal a cég. Visszatérve a kérdésére: az elmúlt három évben azért nem jelentkeztünk, mert vezetési válság volt a társaságnál. A kisebbségi és a többségi tulajdonosok között nézetkülönbség volt a cég jövőjét illetően. Ez krízist okozott, amit a számlavezető bank nem jól viselt. Így voltak fizetési problémáink.
- Milyen nézetkülönbségek voltak a tulajdonosok között?
- Erről nem kívánok beszélni, nehogy újabb per legyen belőle. Most is nyolc per folyik. Annyit azért elmondhatok: a megbízott cégvezető, aki egyben kisebbségi tulajdonos is volt, nem tudta megoldani a cég biztonságos vezetését. A társaság válságról válságra, bankhitelfelmondástól bankhitelfelmondásig bukdácsolt. A bank is kétszer mondta fel a hitelezést. Sodródott a cég a felszámolás felé. Lépnünk kellett, és új vezetőt kinevezni. Most van egy remek cégvezetőnk. Ám a válság olyan, mint az emberi szervezetnél előforduló krízis: ha a beteg nem hal bele, utóbb igen hasznosnak bizonyulhat. Egy éve vége a válságnak a végnél, megújítottuk a vezetést, hároméves tervet dolgoztunk ki. Ez részben kényszer is volt, mert a bank is kötelezett minket erre a finanszírozás fenntartása érdekében. Az elmúlt másfél évben egy sor olyan lépést tettünk, amire már korábban lett volna szükség: racionalizálás, vezetőcsere, ágazatok értékelése. Tavaly pedig elkezdtük a tervek megvalósítását. Tovább koncentráltuk a termelést, megtisztítottuk a portfoliót. Ma már két üzembe koncentráljuk a termelést. Az egyikben a teák, gyógyteák, gyógyhatású szerek, keverékek, a másikban a gyógynövényalapú kozmetikumok gyártása folyik. Ugyanakkor az alapanyag-begyűjtésből, -feldolgozásból némileg visszavonultunk, divatos szóval "outsoursingoltunk". Ez a tevékenység ugyanis kevésbé nyereséges, mint a késztermék-előállítás. Bár azért a biztonságos ellátás érdekében magunk is foglalkozunk alapanyag-előállítással.
- Korábban a bolthálózat erősítését, franchise-rendszer kiépítését tervezték. Most mi a stratégiájuk?
- Erős bolti expanzióba is kezdett a Herbária. Ma már 36 boltja van, és franchise-rendszert épít ki a cég. Ennek támogatásához a Széchenyi-terv keretében sikeresen pályáztunk. Így a következő két évben még további 10-15 boltot nyitunk, azután, hogy tavaly tízzel bővült hálózatunk. Egy ponton azután a kiskereskedelmi tevékenységünk átlép egy olyan határt, amelyet követően a fajlagos költségek csökkentése miatt központi beszerzést, illetve disztribúciót kell megvalósítanunk.
- Ezek szerint pozitívan jöttek ki a krízisből?
- Igen. A tulajdonosok, a vezetés megerősödött. Határozottan megtettük, amit meg kellett tenni, meg azt is, amit a következő két évben meg kellene majd tenni. Igen gyors és radikális lépéseket tettünk, vagyis a válság - mondhatni - használt a cégnek. Legalább 15 terméket fejlesztettünk tavaly. S ebben a válságos időszakban megvettük a gyógyszerkutatásra szakosodott Biorex felszámolásakor tíznél több fantasztikus gyógyterméket, közöttük az Epaselt. Vagyis a társaságunk terjeszkedik, nő a forgalom, termékeink többsége prémiumkategóriás.
- Mennyiben volt hatással a Herbáriára a liberáció, a konkurencia megjelenése? Be tudnak kerülni termékeik a nagy külföldi kereskedelmi láncok polcaira?
- Az idő nekünk dolgozik. A gyártásnál alkalmazott minőségbiztosítási rendszernek tudható be, hogy a gyógyszertárak preferálják a Herbáriát. A nagy láncokra már nem mondható el ugyanez, de vannak kivételek is. Szinte minden Tescóban ott vagyunk, üzletpolitikájuk ugyanis, hogy a kiegészítő "shopok" között legyen Herbária is.
- Mekkora termékeik piaci részesedése?
- A gyógynövényalapú kozmetikumot nem mérik, nehéz is lenne megmondani, hogy mi számít abba a kategóriába. A szigorúan vett gyógynövényalapú teáknál a piaci részesedésünk 70-80 százalékra tehető.
- Ön nemcsak elnöke, de tulajdonosa is a Herbáriának. Mióta, és mekkora a részesedése?
- A Herbária a privatizációt megelőzően szövetkezeti közös vállalat volt. Majd valamilyen elv szerint leosztották a részvényeket a 47 áfész között, és így áfész-részvénytársaság lett. Bár a Herbáriának voltak szép napjai -- nevéhez kötödik egyebek között a Béres- és a Bánfi-csepp is - de a rossz vezetés miatt pénzügyi nehézségei támadtak, piacot vesztett. Akkor nem lovagolta meg a zöld hullámot, leragadt a régi termékeinél. Így tőkebevonásra volt szükség. 1993-ban 60 millió forintos tőkeemelést hajtottunk végre, és ezzel tulajdonosokká váltunk.
- Ki az a mi?
- A Herbária Studium Invest, azaz Soproni Tamás és Kovács Nóra, a feleségem. Később vásárolgattunk részvényeket az áfészektől, mert azok nem nagyon bíztak a Herbáriában. Ráadásul egy részük komoly gazdasági nehézségekkel küzdött. Így amikor jött a bérfizetés napja, szóltak, nem vennénk-e meg a Herbária részvényeit? Megvettük, és ezzel szép lassan a Herbária Studium Invest 54 százalékos tulajdonosa lett a társaságnak. Magánemberként a feleségemmel van még 10 százalék tulajdonrészünk, az áfészek 27 százaléknyi részvénye pedig egy kft.-é, amelyben szintén van érdekeltségünk. Annak a megvétele is folyamatban van, a szerződést már megkötöttük, és az áfészek tulajdonrészének megvásárlása várhatóan márciusra befejeződik.
- Ön a Herbária elnöki tisztjén kívül a gyógyászati és rehabilitációs segédszközöket gyártó Rehab Rt-nek is vezérigazgatója. A Rehabban is érdekelt tulajdonosként?
- Igen. Az ÁPV Rt.-nek van 50 százalék plusz egy szavazata, a dolgozói vzetői konzorciumnak pedig 50 százalék mínusz egy. Ez utóbbiban jelentős részesedésem van.
- Mikor szállt be, és miért?
- Négy éve. Akkor a gyógyászati segédeszközök, az orvost segítő eszközök profitábilis piac volt Magyarországon. Mára a helyzet elromlott, a tb finanszírozza a termékeket, és 1999 óta nem volt áremelés. Ám a befeketetést akkor is, ma is perspektivikus befektetésnek tartjuk. Amerikában példul az orvostechnikai eszközök gyártása a legdinamikusabb és legjobb kilátásokkal kecsegtető üzletág. Perspektivikusabb az informatikánál vagy a gyógyszeriparnál is. A szakma nagy fejlődés előtt áll, illetve ez már meg is kezdődőtt. Az egészségvédelmet, megelőzést kell kielégíteni, és ezt egyre kevésbé gyógyszerrel, inkább orvostechnikai eszközökkel teszik. A másik ok, amiért 1997-ben beszálltunk a Rehabba, hogy a vezetők nagy része - igaz, én nem tartoztam közéjük - úgy gondolta: megveszi munkahelyének biztonságát. Az ezt megelőző évben az 50 százalék mínusz egy szavazatra legalább négy változat volt. Közöttük, hogy megveszi az MFB, hogy a tb-önkormányzatoké lesz, illetve hozzácsapják egy másik céghez. Nagy bizonytalanság volt a dolgozók körében, hogy a tulajdonviszonyok nem rendeződtek.
- Mióta vezérigazgató a cégnél?
- 1996 óta.
- Hogyan lett akkor a Rehab vezérigazgatója, hiszen akkor már javában az akkor jól menő Herbáriánál dolgozott?
- A céggel sok botrány és probléma volt. A vezetők összekülönböztek egymással. A volt gazdasági igazgató kitalált valamilyen nagyon "érdekes" privatizációs technikát, hogy kiteszik kft.-kbe a túlórákat, ott összegyűjtik a pénzt, és amikor összegyűlt, akkor abból megveszik a céget. Ki is tették, össze is gyűjtötték, aztán nem volt kedve senkinek visszahozni. Ez pedig számtalan visszásságot, anomáliát teremtett. Délelőtt dolgoztak a vállalati pénzért, délután meg a maszekban. Így ott volt a profit, itt meg a rezsi. Lehetetlen helyzet alakult ki. Aztán összekülönböztek, és távozott a technika kitalálója. Amit ő kitalált, azt - a sajtó útján - a vezérigazgató és az ittmaradottak szemére vetette. Sikerült jól lejáratni a céget, aminek a versenytársak nagyon örültek, hiszen folyamatossá vált a piacvesztés. Kiváltak a vidéki egységek, csapatostul mentek el, sokszor még a szerszámukat is magukkal vitték. Ez volt a kisebbik baj. A nagyobbik probléma az volt, hogy a betegeket és az orvoskapcsolatokat is magukkal vitték. Ekkor kértek meg engem - lévén a Rehab a Herbáriával hasonló struktúrájú, nagyságú, egyben kereskedelmi cég, amelynek van kis- és nagykereskedelme, gyártása, vidéki telepei.
- Az ÁPV Rt. kérte fel a vezérigazgatói teendők ellátására?
- Igen. Akkor az volt a terv, hogy a tb-önkormányzaté lesz a cég. Megkértek, hogy tegyek le egy olyan átszervezési javaslatot a reorganizációra, amely megállítja a piacvesztést, és el tudja indítani a társaságot a növekedési pályán. Elkészítettük a javaslatot, amit meg is valósítottunk a privatizáció után. Az egyedi ortopédiai termelés franchise-rendszerben történik. Az önálló kft.-k kedvezményesen megvehették az eszközöket, berendezéseket. Mi pedig szolgáltatunk a központban, könyvelünk, bérszámfejtünk, pályázatokat írunk. A cég azonban mégsem lett a tb-önkormányzaté. Akkor az ÁPV Rt.-nek kellettek az MFB-nél lévő Rába-tulajdonrészek, összekapartak bennünket egy portfólióba, tervezték, hogy átkerülünk az MFB-hez, részvénycserében. Két-három havonta változott a helyzet, mindenki ideges volt, egy épkézláb fiatal dolgozó sem akart itt maradni. A versenytársak megfúrták, hogy tb-önkormányzati cég legyünk, mi pedig egy kicsit hárítottuk, hogy az MFB-hez kerüljünk. Akkor csak egy kiutat láttunk, a privatizációt. Az igazgatóság felismerte, hogy a törvény lehetővé teszi 50 százalék mínusz egy szavazat meghirdetését, s ha a dolgozók és a vezetők teszik a legjobb ajánlatot, akkor legyen az övék a tulajdonrész. Ez 1997 novemberében meg is történt.
- Milyen formában vették meg, mrp-szervezetet alakítottak?
- Igen. A cég központjában 270-en dolgoznak, és 230-an tagjai az mrp-szervezetnek. A menedzsment pedig management by out szervezetet hozott létre, a Pannon Befektetési Kft.-t. Ennek 24 százalék részesedése van, az mrp pedig 25 százalékkal rendelkezik.
- Bevált a privatizáció?
- A társaság nagyon sikeresen dolgozott az elmúlt három évben, rengeteg új terméket fejlesztett, amelyek a mozgássérültek életét, életfeltételeit, közlekedését segíti. Tavaly a halmozottan hátrányos gyermekeknek készült kocsinkkal elnyertük a Magyar Árukat Támogató Alapítvány díját, a Márta-díjat. A Mozgássérültek Országos Szövetségével stratégia együttműködést kötöttünk. Megszilárdítottuk a franchise-rendszert. Voltak azonban válságok. Például abból, hogy ha valaki jó fiókvezető volt, nem biztos, hogy jó kft.-vezető lett.
- Mekkora a franchise-hálozatuk?
- Nyolc kft. tartozik hozzá. A cégnek kétmilliárd forint körüli évi forgalma van, a franchise-rendszernek pedig további 1,5-1,6 milliárd. Van azonban egy nagy hátránya a szakmánknak: 1999 óta nem volt áremelés, és nemigen volt listabővítés sem. Eközben folyamatos volt a hasznos termékek kifejleszetése. Miközben két és fél éve nem volt ártárgyalás a gyógyászati segédeszközök listáján a tb-vel, addig minden évben a keret 10 százaléka megmarad a költségvetés e rovatán. Látszik, hogy a felelősök nem hajtják végre a kormányzati szándékot. Nem nagy dicsőség, hogy három éven keresztül egy keretet megspórol valaki. Pedig egy forint segédeszköz-ellátással három forint táppénzt, rokkantnyugdíjat, rehabilitációt és egyebet lehet megspórolni az egészségügyben. Míg Nyugaton 1:3-hoz az arány a gyógyszer és a gyógyászati segédeszközök között, nálunk 1:6, 1:7. De még ezt sem költjük el, mert igen sűrűn változnak azok a személyek, akik az OEP-ben és a minisztériumban a keretet kezelik. Félévente-évente más és más a felelős, tehát mire betanul valaki, el is megy. Nem hajtják végre parlamentben a költségvetéskor megszavazottakat, hogy az arra szánt pénzt odaadják a betegeknek, azért, hogy gyorsabban, könnyebben, olcsóbban gyógyuljanak. A felelős köztisztviselők eme mulasztása teljes egészében sújtja a mi ágazatunkat. Ismert cégek sokasága megy tönkre, a gyógyászati segédeszköz-kiskereskedelem válságban van, mert a sok-sok kényszervállalkozó - a tulajdonos egyben bent is áll az üzletben - a szűkülő árrésből nem tud fennmaradni. A törzsvevőinken látszik, hogy évente 30 százalékuk tönkremegy. Ez azért van, mert ezt a szegmensét az egészségügynek az elmúlt három évben elhanyagolták.
Karrier
Soproni Tamás a székesfehérvári gimnázium kémia-fizika szakán tett érettségi után villamosmérnök lett. Híradás-technikai kutatóként kezdett, dolgozott a Mikroelektronikai Vállalatnál, de az leégett. Később hazament a Videotonba, ahol fejlesztőmérnöknekként a közel 90 fős fejlesztési osztályt vezette. Anyagi okokból váltott: műszaki ellenőrnek ment a szabadegyházi Szeszipari Vállalathoz, ahol 1989-ben vezérigazgató lett. Közben elvégezte a közgazdasági egyetemet, és angol nyelvvizsgát tett. Időközben volt gmk-ja is, és magánvállalkozó is volt. Elkezdett az élelmiszeriparral foglalkozni. 1996-ban váltot, akkor, amikor megszerezte a Herbáriát . Aztán jött a Rehab Rt., így némi kitérő után mégis az egészségügy köré keveredett. Soproni tagja a Magyar Gyáriparosok és Munkaadók Országos Szövetségének, dolgozik az etikai, az egészség-, a társadalombiztosítási munkabizottságban. Az Orvostechnikai Szövetségnek két évig volt az elnöke, két éve tiszteletbeli elnöknek választottak. Részt vett a hazai termék - hazai munkahely mozgalom alapításában, ami - fogalmaz - "szívem csücske lett volna, de nem lett belőle semmi".
Előtérben a háttér
Soproni Tamás felesége, Nóra - szavaival élve - házastárs, üzlettárs, harcostárs, tulajdonostárs. Párja is tagja a Herbária igazgatóságának, és mindemelett most is tanul, a Semmelweis Egyetem menedzserképző szakára jár. Lányuk 18 éves, újságírótanonc. 20 éves fiuk hivatásos katonatiszti főiskolára jár. Nemrég óta élnek Budapesten, sok volt a mindennapi ingázás. Már csak a hétvégeket, a szabadságot töltik Székesfehérváron. Hobbija a tenisz, a tarokk, a kuvasztenyésztés és az olvasás.
A cég
A Herbária Rt.-t 1949-ben alapították szövetkezeti közös vállalatként. Ma 200 dolgozója, két üzemében, 36 boltjában 2,1 milliárd forint forgalmat bonyolítanak le. Fő termékei a gyógynövényalapú teák, teakeverékek, gyógyhatású szerek és gyógynövényalapú kozmetikumok. Legnagyobb vevői a gyógyszertárak, gyógyszertári központok és a nagy hálózatok: a Drogerimark, a Rossmann, a Coop, a Tesco, az Auchan. A GYSGY-Rehab Rt. az 1915-ben Magyar Királyi Rokkantügyi Hivatal Művégtaggyára néven alapított vállalat többszöri névváltoztatáson átesett jogutódja. Ma 300 munkatársa egy gyáregységében, országos kiterjedésű kis- és nagykereskedelmi hálózatában és franchise-rendszerén keresztül közel kétmilliárd forintos forgalmat bonyolít le. A társaság fő profilja a mozgásukban korlátozott és mozgásszervi betegségben szenvedő emberek gyógyítását, ápolását, gondozását, egészségügyi rehabilitációját, mindennapi életét megkönnyítő eszközök gyártása, értékesítése, karbantartása. Termékei legnagyobb részét támogatja a társadalombiztosítás. Felvevőpiaca a közvetlen kiszolgálású betegforgalom, illetve a gyógyszertári központok és segédeszköz-forgalmazók hálózata.
Magos Katalin
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.