BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bővítené varrodáját a Calida Kft.

Tavaly 40,3 millió svájci frankra négyszereződött a svájci Calida fehérneműgyártó vesztesége, amelynek üzemi eredménye is mínusz 16,7 millió lett. Emiatt eldöntötték, hogy a társaság indiai termelőbázisát bezárják, Portugáliában és Magyarországon viszont erősítik a konfekcionálást. A Calida az idén árbevétele szolid emelkedésével számol. A felső középkategóriájú, minőségi fehérneműt előállító cég magyar leányvállalatától a Világgazdaság úgy értesült, hogy a Calida visszaesésének hátterében könyveléstechnikai döntések állnak. A cég tegnap Svájcban tartott sajtótájékoztatóján azt közölték, hogy néhány bizonytalan kimenetelűnek tűnő projekt egyösszegű előre hozott leírása befolyásolta hátrányosan a 2001. évi pénzügyi eredményeket.

Márczis Péter, a Calida Kft. rajkai leányvállalatának könyvelője lapunknak elmondta: a Magyarországon női, férfi- és gyermekfehérneműt, illetve hálóruházatot előállító, 300 fős üzemben az idén fejlesztések, esetleg átszervezés is várható. A hurkoló- és kötőüzem termelésének változatlanul tartása mellett a hangsúlyt a konfekcionálásra helyezik, ehhez bővítik majd a varrodai kapacitást. A termelés ezen része akár meg is duplázódhat, ami a létszám 100-120 fős növelését teheti szükségessé, de a nehézséget éppen ez jelentheti: Rajka térségében, ahogyan általában Győr-Moson-Sopron megyében, már hiánycikk az igényes feldolgozóipari munkára betanítható női munkaerő. Ezért elképzelhető, hogy bérvarrodák igénybevételére lesz szüksége a magyar Calidának.

Mint Márczis a svájci bejelentés alapján beszámolt, megváltozhat a rajkai cég státusa is: elképzelhető, hogy vámelőjegyzésbe vett nyersanyagok feldolgozásával kizárólag bérmunkás-konstrukcióban szolgálja majd ki az anyacéget. A költségkímélő megoldás mellett szól, hogy az 1992-ben alapított rajkai üzem gyakorlatilag teljes termelését az anyavállalatnál értékesíti. Tavalyi árbevétele 5,6 milliárd forint volt, amiből csak 130-140 millió forint származott a magyar piacon eladott kötött és hurkolt fehérnemű-alapanyagból.

A késztermékek hazai kiskereskedelmi értékesítéséből a Calida már évekkel ezelőtt kivonult. Mint megtudtuk, azért, mert a magyar piac nem akarta elismerni a termékek minőségét tükröző magasabb árakat, a svájci tulajdonosok viszont nem voltak hajlandók elfogadni a kereskedelem árleszorító nyomását.

munkatársunktól

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.