BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bővítené varrodáját a Calida Kft.

Tavaly 40,3 millió svájci frankra négyszereződött a svájci Calida fehérneműgyártó vesztesége, amelynek üzemi eredménye is mínusz 16,7 millió lett. Emiatt eldöntötték, hogy a társaság indiai termelőbázisát bezárják, Portugáliában és Magyarországon viszont erősítik a konfekcionálást. A Calida az idén árbevétele szolid emelkedésével számol. A felső középkategóriájú, minőségi fehérneműt előállító cég magyar leányvállalatától a Világgazdaság úgy értesült, hogy a Calida visszaesésének hátterében könyveléstechnikai döntések állnak. A cég tegnap Svájcban tartott sajtótájékoztatóján azt közölték, hogy néhány bizonytalan kimenetelűnek tűnő projekt egyösszegű előre hozott leírása befolyásolta hátrányosan a 2001. évi pénzügyi eredményeket.

Márczis Péter, a Calida Kft. rajkai leányvállalatának könyvelője lapunknak elmondta: a Magyarországon női, férfi- és gyermekfehérneműt, illetve hálóruházatot előállító, 300 fős üzemben az idén fejlesztések, esetleg átszervezés is várható. A hurkoló- és kötőüzem termelésének változatlanul tartása mellett a hangsúlyt a konfekcionálásra helyezik, ehhez bővítik majd a varrodai kapacitást. A termelés ezen része akár meg is duplázódhat, ami a létszám 100-120 fős növelését teheti szükségessé, de a nehézséget éppen ez jelentheti: Rajka térségében, ahogyan általában Győr-Moson-Sopron megyében, már hiánycikk az igényes feldolgozóipari munkára betanítható női munkaerő. Ezért elképzelhető, hogy bérvarrodák igénybevételére lesz szüksége a magyar Calidának.

Mint Márczis a svájci bejelentés alapján beszámolt, megváltozhat a rajkai cég státusa is: elképzelhető, hogy vámelőjegyzésbe vett nyersanyagok feldolgozásával kizárólag bérmunkás-konstrukcióban szolgálja majd ki az anyacéget. A költségkímélő megoldás mellett szól, hogy az 1992-ben alapított rajkai üzem gyakorlatilag teljes termelését az anyavállalatnál értékesíti. Tavalyi árbevétele 5,6 milliárd forint volt, amiből csak 130-140 millió forint származott a magyar piacon eladott kötött és hurkolt fehérnemű-alapanyagból.

A késztermékek hazai kiskereskedelmi értékesítéséből a Calida már évekkel ezelőtt kivonult. Mint megtudtuk, azért, mert a magyar piac nem akarta elismerni a termékek minőségét tükröző magasabb árakat, a svájci tulajdonosok viszont nem voltak hajlandók elfogadni a kereskedelem árleszorító nyomását.

munkatársunktól

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.