Magára talál a légi teherforgalom
A jövő év végére egyenesbe kerülhet a nemzetközi légi árufuvarozás, amit a személyszállításnál kevésbé vetett vissza a légi közlekedés válsága és a tavalyi USA elleni terrormerénylet. Az IATA előrejelzésében a két éve kiadott s 2001-2005-ig szóló globális előrejelzését erősen mérsékelte: az évi 3,9 százalékos átlagos növekedési ütemet 2 százalék körülire csökkentette. Eszerint Európában az idén 3,8, jövőre pedig 5,8 százalékkal nő az elszállított áru menynyisége.
Az európai és a távol-keleti kereskedelem magára találásának újabb jele, hogy eddig kevésbé fontosnak tartott légikikötők is nagyobb szeletet hasítanak ki. Ilyen a Ferihegyi is, amelyre április 1-jétől menetrend szerint érkeznek a Cargolux légitársaság gépei.
A luxemburgi cégen kívül egy nagy távol-keleti légitársaság is érdeklődik menetrend szerinti járat közlekedtetése lehetőségéről. A most induló új járat a Malévnak is kedvező kereskedelmi lehetőségeket biztosíthat. A ferihegyi leszállópályák, eszközök elegendőek a tevékenység bővítéséhez, ám fontos lenne a Ferihegyre vezető utak fejlesztése.
A Budapest Airport Rt. (BA) évi bő egymillió dollár bevételt remél ebből az üzletből. Ferihegy hetente háromszor fogadja a luxemburgi társaság Boeing-747-400-as gépeit. A jumbo típusú gépek több távol-keleti pontról indulnak, egy dubai üzemanyag-felvétel után Budapesten landolnak, majd továbbrepülnek Luxembourgba. A BA Rt. az üzlet megszerzésében megelőzte a bécsi és a prágai repülőteret. Az rt.-t nemcsak a leszállási díj illeti meg, de a földi kiszolgálást is biztosítja a luxemburgi gépeknek.
Juhász János, a BA Cargo vezetője megerősítette, hogy a légi közlekedést sújtó recesszió az áruszállítást elkerülte. A cég tavaly mintegy 32 ezer tonna áru szállításában vett részt, ami 41 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A részleg nyereségét nem közölte. Úgy látja: jó esély van arra, hogy a tavalyi növekedési ütem az idén is fennmaradjon. Ehhez a háromezer négyzetméteres - a Malévével együtt hatezer négyzetméteres - Cargo-kapacitást legalább 15-20 ezer négyzetméterre szeretné növelni a BA. A raktárak építése kevesebb mint egy évet vesz majd igénybe. Az IATA szerint a teherfuvarozás az idén magára talál, jövőre utolérheti magát, s a következő években stabilizálódik. A nemzetközi áruforgalom 45 százaléka légi úton zajlik. A teherfuvarozás általában háromszor olyan gyorsan nő, mint a világgazdaság egésze.
A jelentés szerint 2000-ben 18,8 millió tonna árut vittek el légi úton, míg 2001-ben ennél 7,7 százalékkal kevesebbet. Az amerikai gazdaság talpra állása, valamint az amerikai-kínai kereskedelem felfutása azonban már most érezteti kedvező hatását az áruforgalomra.
Mester Nándor