BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magára talál a légi teherforgalom

A jövő év végére nyereséges lehet a nemzetközi légi fuvarozás a szakmai szövetség (IATA) szerint. Ferihegyen is érződik a fellendülés, áprilistól oda érkeznek a Cargolux járatai, amitől évi egymillió dollár bevételt vár a Budapest Airport Rt.

A jövő év végére egyenesbe kerülhet a nemzetközi légi árufuvarozás, amit a személyszállításnál kevésbé vetett vissza a légi közlekedés válsága és a tavalyi USA elleni terrormerénylet. Az IATA előrejelzésében a két éve kiadott s 2001-2005-ig szóló globális előrejelzését erősen mérsékelte: az évi 3,9 százalékos átlagos növekedési ütemet 2 százalék körülire csökkentette. Eszerint Európában az idén 3,8, jövőre pedig 5,8 százalékkal nő az elszállított áru menynyisége.

Az európai és a távol-keleti kereskedelem magára találásának újabb jele, hogy eddig kevésbé fontosnak tartott légikikötők is nagyobb szeletet hasítanak ki. Ilyen a Ferihegyi is, amelyre április 1-jétől menetrend szerint érkeznek a Cargolux légitársaság gépei.

A luxemburgi cégen kívül egy nagy távol-keleti légitársaság is érdeklődik menetrend szerinti járat közlekedtetése lehetőségéről. A most induló új járat a Malévnak is kedvező kereskedelmi lehetőségeket biztosíthat. A ferihegyi leszállópályák, eszközök elegendőek a tevékenység bővítéséhez, ám fontos lenne a Ferihegyre vezető utak fejlesztése.

A Budapest Airport Rt. (BA) évi bő egymillió dollár bevételt remél ebből az üzletből. Ferihegy hetente háromszor fogadja a luxemburgi társaság Boeing-747-400-as gépeit. A jumbo típusú gépek több távol-keleti pontról indulnak, egy dubai üzemanyag-felvétel után Budapesten landolnak, majd továbbrepülnek Luxembourgba. A BA Rt. az üzlet megszerzésében megelőzte a bécsi és a prágai repülőteret. Az rt.-t nemcsak a leszállási díj illeti meg, de a földi kiszolgálást is biztosítja a luxemburgi gépeknek.

Juhász János, a BA Cargo vezetője megerősítette, hogy a légi közlekedést sújtó recesszió az áruszállítást elkerülte. A cég tavaly mintegy 32 ezer tonna áru szállításában vett részt, ami 41 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A részleg nyereségét nem közölte. Úgy látja: jó esély van arra, hogy a tavalyi növekedési ütem az idén is fennmaradjon. Ehhez a háromezer négyzetméteres - a Malévével együtt hatezer négyzetméteres - Cargo-kapacitást legalább 15-20 ezer négyzetméterre szeretné növelni a BA. A raktárak építése kevesebb mint egy évet vesz majd igénybe. Az IATA szerint a teherfuvarozás az idén magára talál, jövőre utolérheti magát, s a következő években stabilizálódik. A nemzetközi áruforgalom 45 százaléka légi úton zajlik. A teherfuvarozás általában háromszor olyan gyorsan nő, mint a világgazdaság egésze.

A jelentés szerint 2000-ben 18,8 millió tonna árut vittek el légi úton, míg 2001-ben ennél 7,7 százalékkal kevesebbet. Az amerikai gazdaság talpra állása, valamint az amerikai-kínai kereskedelem felfutása azonban már most érezteti kedvező hatását az áruforgalomra.

Mester Nándor

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.