Milliárdos autóalkatrész-gyár
A bátonyterenyei ipari parkban nyíló üzem személygépkocsik légkondicionálóihoz, sebességváltókhoz és futóművekhez állít elő melegalakítással fém alkatrészeket. Az üzem termelése az induláskor évi 6 ezer tonna lesz, három-négy éven belül a gyártókapacitás eléri a 18 ezer tonnát - tájékoztatta a Világgazdaságot a Bátony Steel ügyvezető igazgatója. Kovács Attila elmondta: a beruházásra 2000 februárjában hozták létre a kft.-t 10 millió forintos alaptőkével magyar magán- és jogi személyek.
A társaság 6,3 hektáros területet vett az ipari parkban, ebből egyelőre 1,3 hektárt építettek be, teljesen automatizált sajtoló- és forgácsolóüzemet hoztak létre, de később tovább bővítik az üzemet.
Az 1,1 milliárd forintos beruházás egy részét saját erőből finanszírozza a társaság, a Széchenyi-programból 196,3 millió forintot kaptak, a Raiffeisen banktól pedig kedvező feltételekkel jutottak hitelhez. A helyi önkormányzat 70 százalékos adókedvezményben részesíti a társaságot, s nem vetnek ki újabb adónemet sem az átadástól számított öt évig. A gyárban kezdetben 45, a jövő év végére 101 dolgozót terveznek foglalkoztatni, a szakképzett munkaerő bőségesen rendelkezésre áll az egyébként 16 százalékos munkanélküliségi rátával küszködő térségben.
A társaság termelésének 90 százalékát exportálja, elsősorban francia- és németországi autóipari rendszerbeszállító cégek számára. Ezzel összefüggésben Kovács Attila utalt arra, hogy a nyugat-európai személygépkocsi-gyártók a költségek megtakarítása végett egyre több kelet-európai beszállítóval dolgoznak, ezért a cég számára a környező országok külföldi tulajdonban lévő személygépkocsi-gyártói is szóba jönnek lehetséges vásárlóként. Az ügyvezető igazgató elképzelései szerint a Bátony Steel a melegalakítással készített fém alkatrészek kategóriában a piac első számú szereplője akar lenni itthon, hiszen jelenleg kevés az olyan vállalkozás Magyarországon, amely kifejezetten személygépkocsik számára állít elő ilyen alkatrészeket.
A vezető arra számít, hogy a nyugatihoz képest olcsóbb kelet-európai alapanyagok - Oroszországból, illetve a diósgyőri DAM-ból - és a korszerű gyártási technológia révén a vállalkozás komoly nyerséget tud majd termelni. A cég 2003-ban 2 milliárd forintos nettó árbevételt tervez, s mintegy 15 százalékos nettó üzemi eredményt.
Kvassinger Klára


