BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rövidül a Nissan programja

Jelentősen, 36,8 százalékról 44,4-re növelte részesedését a Nissanban a Renault. A 215,9 milliárd jen (1,85 milliárd euró; 1,62 milliárd dollár) értékű opciós vásárlásra a tervezetthez képest egy évvel korábban kerül sor a két cég által 2001 októberében bejelentett újabb megállapodás alapján, amely rögzítette: a Nissan részesedést szerez a Renault tőkéjében, s megalakul a Renault-Nissan BV, a stratégiai menedzsmentet célzó közös vállalat.

A Renault-részvényesek rendkívüli közgyűlése március 28-án dönt a Nissan részére fenntartott tőkeemelésről. A teljes tranzakció a tervek szerint még az első fél évben lezárul.

Februárban Tokióban, a Nissan-beszállítói tanácskozáson 1200 beszállítói képviselő előtt tartott előadásában Carlos Ghosn, a Reanult által delegált Nissan-elnök és ügyvezető bejelentette, hogy a japán márka újjászületési programjának célkitűzései - köztük a 20 százalékos beszállítói költségcsökkentés - a tervezettnél egy évvel korábban, most márciusban teljesülnek.

Ennek megfelelően a cég szintén egy évvel korábban, a jövő hónapban indítja új hároméves tervét, amely elsősorban a növekedésre, a gazdaságosságra és a hitelek felszámolására koncentrál, s amely további 15 százalékos beszállítói költségcsökkentést irányoz elő. Carlos Ghosn elmondta, hogy a cégnek növelni kell a partneri rendszerben működő beszállítók számát a korábbi 33-ról 50 százalékra, hogy még gazdaságosabbá tehesse a termelést.

A Renault erőteljesen jön föl, s a stabilizálódott Nissannak kicsi a japán piac, így iparági elemzők szerint a házasságnak nagy jövője van. A japán tőzsde és a Nissan helyzete révén a Renault olcsón növelte részesedését japán partnerénél, s az utóbbi részvényeit változatlanul vételre ajánlják a tanácsadók. Úgy látják, a japán-francia páros és a Toyota részvényeinek indexe az iparági átlag fölött lesz, ezért a nemzetközi részvényekbe befektető alapok erősen érdeklődnek az említett márkák papírjai iránt - mondta el a K&H Bank általános befektetési alapkezelő rt.-jének kockázatelemzője, Ziaja György, hozzáfűzve: a KHB unió alapja például Renault-részvényeket is vásárol.

A Nissan 1999 októberében hirdette meg újjászervezési programját, amelynek célja a cég nyereségessé tétele volt. A terv szerint a 2000. pénzügyi évet nullszaldóval kellett zárni, a 2002. pénzügyi év végére pedig 4,5 százalékos működési nyereséget és 700 milliárd jennél kevesebb nettó adósságot irányoztak elő.

Az áprilisban induló hároméves programmal az együttes eladásokat 1 millióval kívánja 2004-re növelni a Nissan. Emellett a működési nyereséget a vezető autógyártók gazdaságossági mutatója szintjére, 8 százalékra kívánják emelni a nettó adósságállomány teljes megszüntetése mellett.

Demeter Kálmán

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.