A jubileumi, XX. Magyar Sajtófotó kiállításon a Néprajzi Múzeumban ismét feketén-fehéren kiderül, mennyi kitűnő fotográfus dolgozik hazánkban, s mennyire sokszínűen képesek láttatni a mai magyar valóságot. Bár már tavaly kettévált a World Press Photo és a Magyar Sajtófotó kiállítása, így is könnyen érzékelhető a különbség. Mert bár kitűnő fotográfiák mindkettőn akadnak szép számmal, a World Press Photo kiállítás egészére inkább a sokkoló drámaiság a jellemző, míg a Magyar Sajtófotó tárlatán a megrendítő pillanatok mellett több teret kap a humor is. Most például láthatunk döbbenetes afganisztáni felvételeket a nagydíjas Gárdi Balázsnak köszönhetően, vagy megindító sorozatot Kokóról a sport kategória első díjasától, Danis Barnától, de minden - tehát nemcsak a humor - kategóriában felbukkannak szellemes fotográfiák is.

Az idei kiállítás alapján megint elmondhatjuk: a sportfotósok elképesztő pillanatokat képesek lencsevégre kapni. De ugyanez leírható a színházi vagy táncfelvételekről és a kitartó természetfotósok szemet gyönyörködtető képeiről is. Mindehhez az egész kiállítás hallatlanul életszagú, eleven. Ha azt állítja az ember, elképesztő, mit tudnak a magyar fotósok, ez nemcsak a technikai tudásukra vonatkozik, hanem a gondolkodásmódjukra is.

Mivel az idén jubilál a Magyar Sajtófotó, a mostani tárlaton végignézhetjük a legutóbbi 20 esztendő kiállításaiból válogatott összeállítást is - amelyen még a 2001-es tárlatnál is töményebben láthatók kitűnő fotográfiák. A jubileumi tárlat harmadik részében az 1896-ban született Munkácsi Márton eredeti felvételeit szemlélhetjük meg, a fotótörténet egyik nagy alakja 1928-tól Berlinben dolgozott, s több száz képe jelent meg a legnagyobb lapokban. 1934-ben az Egyesült Államokba emigrált, ott főként életteli divatfotóival teremtett iskolát. A Néprajzi Múzeumban látható fotográfiái is meggyőzően mutatják, milyen remekül tudott bánni a fénnyel, milyen kitűnően tudott komponálni, mennyire lendületesek az alkotásai.

Végül az utolsó teremben az első alkalommal kiírt pályázat válogatott alkotásai tekinthetők meg: a Magyar Fotóriporterek Társasága és a Raiffeisen Bank közös, Mosolyogva könnyebb című kiállítása azt mutatja be, milyen széppé tehet valakit a megtalált harmónia - ezt tükrözi például a díjnyertes Mohai Péter sorozata. A kiállítás végén úgy érezhetjük itt magunkat, mint egy küzdelmes év után, amelyben gyötrődtünk, bánkódtunk, de akadtak örömök is, tudtunk nevetni és szeretni. Mindebből pedig sikerült valami egyensúlyt teremtenünk. Olyan harmóniát, ami nélkül nehéz lett volna nekivágnunk a 2002-es évnek. (EE)