Az elmúlt év első negyedében eladott 38 268-cal szemben az idén március végéig 44 750 személygépkocsi és haszonjármű talált gazdára Magyarországon. A keresletbővülés gyakorlatilag minden kategóriában tapasztalható volt, csupán az 5-10, illetve a 15 tonna fölötti teherautók esetében volt visszaesés, igaz, az utóbbinál jelentős: a tavalyi 393 helyett csupán 298 kamiont adtak el a kereskedők. A 3,5 tonna fölötti kategóriában 1155, az alatt pedig 6095 jármű fogyott, s amíg az előbbi 16, az utóbbi 11,4 százalékos piacbővülést ért el.
Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke ezzel kapcsolatban megjegyezte, a nagyhaszonjárműveknél egész évre vetítve mintegy 30 százalékos piacbővülést várnak, mert a vállalkozások inkább a második fél év vége felé időzítik a nagybevásárlásokat, de a kishaszonjármű-kereslet az idén legfeljebb 5 százalékkal élénkülhet bizonyos tervezett vámmódosítások miatt.
Ami a személygépkocsikat illeti, továbbra is a kiskocsik fogytak legnagyobb számban, közel 16 ezer talált gazdára, 4,4 százalékos bővüléssel. A miniautók és az alsó középkategória előrelépése viszont sokkal jelentősebb volt, de ezekből csupán négyezer, illetve 12 243 darabot adtak el március végéig. Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy e három kategória piaci részesedése egy év alatt 84,1 százalékról 85,8-re nőtt, ami a vásárlóerő gyengeségét jelzi.
Az MGE elnöke a személygépkocsi/terepjáró forgalom 17,9 százalékos erősödését meglepetéssel fogadta, hiszen mindig az első negyedév a leggyengébb, bár - mutatott rá - az elmúlt években érezhető a negyedévek forgalmának kiegyenlítődése. A most nyilvánosságra hozott adatok alapján ugyanakkor az is elképzelhető, hogy az importőr egyesület az idei mintegy 10 százalékos forgalomélénkülési előrejelzést 15 százalék fölé módosítja.
A márkák versenye egyébként meglepetéseket is hozott. Továbbra is dübörögnek a franciák, s először szorult az ötödik helyre a Volkswagen. Japán ugyanakkor kezd magához térni. Évek óta nem volt példa arra, hogy eladásbővülést érjenek el a japán márkák, amint a Honda 22,6, a Mitsubishi 22,3, a Nissan 16,6, a Toyota pedig 32,3 százalékkal lépett előre. A személygépkocsi-értékesítési listát továbbra is a Suzuki vezeti 15,9 százalékos eladásbővüléssel, s ugyancsak ez a márka áll a motorkerékpár-eladási verseny élén 433-mal a 388 motort eladott Yamaha és a 307-et értékesített Honda előtt.
Demeter Kálmán
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.