Nőtt a francia autók részesedése
Az elmúlt év első negyedében eladott 38 268-cal szemben az idén március végéig 44 750 személygépkocsi és haszonjármű talált gazdára Magyarországon. A keresletbővülés gyakorlatilag minden kategóriában tapasztalható volt, csupán az 5-10, illetve a 15 tonna fölötti teherautók esetében volt visszaesés, igaz, az utóbbinál jelentős: a tavalyi 393 helyett csupán 298 kamiont adtak el a kereskedők. A 3,5 tonna fölötti kategóriában 1155, az alatt pedig 6095 jármű fogyott, s amíg az előbbi 16, az utóbbi 11,4 százalékos piacbővülést ért el.
Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke ezzel kapcsolatban megjegyezte, a nagyhaszonjárműveknél egész évre vetítve mintegy 30 százalékos piacbővülést várnak, mert a vállalkozások inkább a második fél év vége felé időzítik a nagybevásárlásokat, de a kishaszonjármű-kereslet az idén legfeljebb 5 százalékkal élénkülhet bizonyos tervezett vámmódosítások miatt.
Ami a személygépkocsikat illeti, továbbra is a kiskocsik fogytak legnagyobb számban, közel 16 ezer talált gazdára, 4,4 százalékos bővüléssel. A miniautók és az alsó középkategória előrelépése viszont sokkal jelentősebb volt, de ezekből csupán négyezer, illetve 12 243 darabot adtak el március végéig. Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy e három kategória piaci részesedése egy év alatt 84,1 százalékról 85,8-re nőtt, ami a vásárlóerő gyengeségét jelzi.
Az MGE elnöke a személygépkocsi/terepjáró forgalom 17,9 százalékos erősödését meglepetéssel fogadta, hiszen mindig az első negyedév a leggyengébb, bár - mutatott rá - az elmúlt években érezhető a negyedévek forgalmának kiegyenlítődése. A most nyilvánosságra hozott adatok alapján ugyanakkor az is elképzelhető, hogy az importőr egyesület az idei mintegy 10 százalékos forgalomélénkülési előrejelzést 15 százalék fölé módosítja.
A márkák versenye egyébként meglepetéseket is hozott. Továbbra is dübörögnek a franciák, s először szorult az ötödik helyre a Volkswagen. Japán ugyanakkor kezd magához térni. Évek óta nem volt példa arra, hogy eladásbővülést érjenek el a japán márkák, amint a Honda 22,6, a Mitsubishi 22,3, a Nissan 16,6, a Toyota pedig 32,3 százalékkal lépett előre. A személygépkocsi-értékesítési listát továbbra is a Suzuki vezeti 15,9 százalékos eladásbővüléssel, s ugyancsak ez a márka áll a motorkerékpár-eladási verseny élén 433-mal a 388 motort eladott Yamaha és a 307-et értékesített Honda előtt.
Demeter Kálmán


