Jóval kisebb az igény az Xboxra, mint a Microsoft tervezte, ezért vissza kell fogni a termelést. A gyártás jelenleg a Flextronics mexikói és magyarországi üzemeiben folyik, bár a cég a Microsofttal kötött megállapodás értelmében hagyományosan nem nyilatkozik kettejük üzletmenetéről.

A termelésért felelős igazgató lapunk kérdésére korábban úgy fogalmazott, hogy a Flextronics struktúrája rendkívül rugalmas, azonnal képes reagálni a vevői igényekre, s a megbízások ezért általában igen rövid időre szólnak, amit később mindig a piaci folyamatoknak megfelelően módosíthatnak a megrendelők.

A Flextronics saját terveiben az Xbox-gyártás révén évente mintegy egymilliárd dolláros bevételnövekedéssel számol.

A tavaly novemberi amerikai és a márciusi európai piacra lépést követően azonban mindkét helyszínen alacsony érdeklődésre panaszkodtak a kereskedők, pedig a szoftveróriás rekordöszszegű, félmilliárd dolláros marketing-költségvetést irányzott elő e hardverpiaci belépés elősegítésére. Világviszonylatban június végéig 4,5-6 millió készülék eladása a cél, amelyből Európa másfél millióval részesedhet. Az Egyesült Államokban ez idáig kétmillió fogyott.

A legnehezebbnek azonban a két fő rivális, a Sony-féle PlayStation 2 és a Nintendo hazájának számító japán piac bevétele mondható. A kereskedők szerint az európai 489 eurós javasolt ár túl magas, így egyesek akár 80 eurós engedményt is adtak belőle, ami ugyan darabszámban javítja az eladást, a jövedelmezőséget azonban veszélybe sodorja. A 20 milliárd dolláros világpiacon a pozíciók erősítése végett ugyanis a legtöbb játékkonzolt már így is bekerülési áron, sőt akár az alatt értékesítik.

Az igazi profitot ugyanis általában a termelés növekedésével csökkenő előállítási költségek és a játékprogramok eladása hozza. A német nyelvű szaklap beszámolója szerint a Goldman Sachs elemzői a PlayStation 2-t változatlanul sokkal kedveltebbnek látják, ami napról napra nehezebbé teszi az Xbox felzárkózását és így a Microsoft grandiózus tervének megvalósulását. (MDE)

vg-összeállítás