A tengeri hajózás a "magyar tengerhez" szokott embernek olyan lehet, mint amikor egy grundfocista először játszik stadionban - morfondírozik az ember a Budapestről a horvát tengerpart legnagyobb vitorláskikötőjébe, Sukosanba vezető bő 600 kilométeres autóúton. Az Adria partjához érve pedig már látszik, hogy itt nemcsak a vízfelület, hanem a hajók, a hullámok és a lehetőségek is nagyobbak, ami persze semmit sem von le a balatoni táj és a hazai kikötők vonzó hangulatából.
A vitorlázásban ugyanis legalább négy jó dolog van: az igazi tudást és koncentrációt igénylő viharban hajózás, az egyedülálló hangulatú éjjeli hajózás, a fürdőzéssel egybekötött, hajón való élet, valamint a kikötői hangulat - mondja Lóránth Tibor, a vitorlások bérbeadásával foglalkozó Magyar Adria Yacht Club marketingvezetője, aki maga is rutinos vitorlázó. A flottájukba tartozó tizenegy hajót is e szempontok figyelembevételével választották ki, bár a balatoni révek családias hangulatát így is nélkülözni kell a sokkal méretesebb és nemzetközibb adriai kikötőkben. Ez utóbbi hiányosságot azonban már első pillantásra is ellensúlyozza a "magyar tengeren" aligha mutatkozó Bavaria 44-es hajók látványa.
A bajor jacht 44 láb, azaz mintegy 14,2 méter hosszú, árboca 16 méteres, belső kialakítását az a bizonyos németes precizitás, praktikum és kényelem jellemzi. A kajütben a konyhapult és a nyolcfős étkezőgarnitúra mellett négy hálószoba, két vécé és zuhanyzó kapott helyet. Három hálófülke dupla ágyas, a negyedik emeletes ágy. Első látásra hihetetlennek is tűnik, hogy mindez valóban magas színvonalon elfér a hajótestben, de a tatról néhány lépcsőfokon lelépdelve belül valahogy mégis megnő a vitorlás. Ez elsősorban a praktikus elrendezésnek tudható be: az ágyak trapéz alakúak, mégsem kényelmetlenek, lábrésznél beszűkülnek, így ugyanis probléma nélkül nagy tér nyerhető, hiszen az ember aligha alszik terpeszben. A vizesblokkban is a praktikum dominál, így ha a hullámok himbálódzását is hozzáveszszük, könnyen beleképzelhetjük magunkat az űrhajósok életébe. A négy kétfős hálószobából adódóan a hajó alapvetően nyolc személy kényelmét szolgálja.
A tengeri hajózáshoz azonban célszerű egy a témában jártas hajóskapitányt is útitársul választanunk, már csak azért is, mert ő a partvidéket ismerve az útvonalat vágyainknak és érdeklődésünknek megfelelően tudja alakítani. Segítségével a hajó navigálását is megismerhetjük, és a digitális sebesség- és mélységmérő, a térképet rajzoló műholdas tájékozódási eszköz (GPS), valamint az óriási kormánykerék előtt mindannyian megérezhetjük egy picit, amit Fa Nándor tapasztalt 128 napos földkerülő útján.
Nagy előny továbbá, hogy nem vagyunk teljes mértékben kiszolgáltatva a szél szeszélyének: fújhat ugyan az utazók kedvencének számító misztrál, a viharos bóra vagy jugó, a hajó masszív tőkesúlyának köszönhetően nem kell félnünk a felborulástól, sőt, ha a vitorlát sincs kedvünk felvonni, a diszkrét, de erős dízelmotor segítségével mégis akár óránként 6-7 csomót (mintegy 10 kilométert) is megtehetünk. Mindeközben hűségesen követ minket egy boci. Az első hallásra furcsának tűnő mondat vitorlásszleng és arra a kis gumicsónakra utal, amely kötélen úszik a hajótesthez kötve, és ha bármely utas kalandosabb utazásra vágyik, menet közben akár be is szállhat napozni, lubickolni.
Hogy a néhány négyzetméteres hajótesten kívüli világról is szóljunk néhány kedvcsináló szót, elég talán megemlíteni, hogy az adriai vitorlázás "pályáját" a horvát partvidék mentén található mintegy ezerkétszáz sziget jelenti. Itt festői öblök, búvárkodásra csábító tiszta víz és mozgalmas aljnövényzet, majd váratlanul ötvenméteres sziklaorom, aztán vízisízési lehetőség vagy csodás növényzetű, a tengerszint feletti, ám szintén sós vizű kis tavat rejtő szigetek jelentik a változatosságot. Megéhezvén pedig horgonyt vethetünk egy-egy szigeti étteremnél.
Vitorlás jachton nyaralni - akárcsak golfozni - a leggazdagabbak kiváltsága. Az árakat figyelve azonban azt tapasztaljuk, hogy nyolcadmagunkkal egy hajóskapitány által irányított vitorláshajó egy hétre nem kerül többe, mint egy ugyancsak egyhetes nyaralás valamely közismert külföldi üdülővidéken. A növekvő magyar érdeklődést látva a Magyar Adria Yacht Club saját hajóit kezdte bérbe adni, amelyeket nemcsak hogy magyar kapitányok irányítanak, de a magyar tulajdon és a helyi közvetítők kikerülése révén a kikötőkben általános listaárnál valamivel kedvezőbb feltételeket is tudnak kínálni. Egy ilyen, hozzávetőlegesen 40 millió forintos hajót egy hétre szezontól függően 2-3 ezer euróért lehet kibérelni, ami szállás, közlekedés és program egyben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.