A németországi hirdetési piac rendkívül kedvezőtlen hatása a lapkiadókra nem egyedi eset: hasonlóan rosszul alakul az év második felében ez a szegmens az amerikai kiadók számára is. A hirdetési piac pangása miatt már az év első felében is közel két százalékkal, 10,9 milliárd dollárra csökkent az amerikai lapok forgalma, és jelentősen, több mint 20 százalékkal, 1,1 milliárd dollárra estek a lapokban megjelenő álláshirdetésekből származó bevételek is - írta az amerikai lappiacról a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Pedig jó néhány nagy, országos lapot kiadó vállalkozás már a nyáron kezdett bizakodóan a jövő felé tekinteni: az értékesített példányszáma alapján a legerősebb lapnak számító USA Todayt kiadó médiakonszern, a Gannett vezetője, Douglas McCorkindale a kiadók júniusi konferenciáján például arról számolt be, hogy "a neheze már mögöttünk van".

Peter Kann, az USA második legnagyobb napilapját, a The Wall Street Journalt kiadó Dow Jones & Co. vezérigazgatója nemrégiben ugyanakkor azt hangsúlyozta: a gazdaság és a hirdetési piac jelenlegi helyzete kiszámíthatatlan, a jövőre nézve pedig egyelőre nincs semmilyen jó kilátás.

A harmadik negyedévben az amerikai médiavállalkozásokat 85 százalékos eredménycsökkenés sújtja, a kiadók bevételei az előző év azonos időszakához képest 11,4 százalékkal mérséklődtek. A Dow Jones & Co. ugyan üzleti tervében még 2,4 millió dolláros nyereséggel számolt, azonban a nyomtatott sajtótermékei miatt várhatóan az idén veszteséges lesz a kiadó. Különösen nagy problémát jelent a társaság számára a gazdasági lapjait és magazinjait leginkább érintő visszaesés. A kedvezőtlen változások miatt várhatóan újabb létszámleépítés lesz a konszernnél. A médiavállalat 8600 dolgozójából több mint 1000-et már tavaly el kellett bocsátani a racionalizáció keretében. A médiakonszernek közül a Gannett fokozni tudta harmadik negyedéves forgalmát. Igaz, a növekedés teljes egészét a televíziós érdekeltségeinek köszönheti a vállalkozás. A tévécsatornái ugyanis továbbra is bővelkednek hirdetésekben.

A legnagyobb visszaesés egyébként Németországban is elsősorban a gazdasági magazinok esetében figyelhető meg: néhány kivételtől eltekintve szinte mindnek csökkent az értékesített példányszáma. Igaz, a Financial Times Deutschland gazdasági napilap 9,9 százalékkal növelni tudta az idei év harmadik negyedében értékesített példányszámait az előző év azonos időszakához képest. Németországban azonban az amerikai újságokhoz képest erőteljesebb visszaesés figyelhető meg a legnagyobb példányszámú lapok esetében: a Bildből például közel 300 000-rel kevesebbet értékesítettek 2002 harmadik negyedében, mint egy évvel korábban.