BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közlekedéspolitika, 2002-2015

Az EU közlekedéspolitikájával összhangban a magyar állam továbbra is támogatja a kombinált árufuvarozást és a környezetbarát közlekedési módok működését elősegítő logisztikai központokat - derül ki a 2002-2015 közötti magyar közlekedéspolitika szakmai vitára bocsátott tervezetéből.

A napjainkban érvényes közlekedéspolitikát 1996-ban fogadták el. Megújítását a társadalmi-gazdasági változások hatása, az eltelt időszak tapasztalatai, az EU 2001-ben kiadott, 2010-ig szóló közlekedéspolitikája teszik szükségessé. A következőkben a szakmai vitára bocsátott tervezet fuvarozással kapcsolatos részeiből készítettünk - a teljesség igénye nélkül - öszszeállítást.

A közúti árufuvarozás teljes egészében privatizált, kizárólag magánvállalkozások látják el a feladatokat, s minden szempontból versenypiaci kategória, amelyre az államnak csak közvetett eszközök (adók, illetékek, díjak, egyebek) alkalmazásával van hatása - olvasható a tervezetben. A közúti árufuvarozásban a magánvállalkozások számának növekedése, a külföldi vállalkozók megjelenése a versenyhelyzetet rendkívüli módon kiélezte. A versenyképesség megőrzését és növelését - a versenysemlegességet garantáló szabályozás mellett - a vállalkozások gazdaságos működésével kell biztosítani.

A személyfuvarozásban a menetrend szerinti közforgalmú autóbusz-közlekedés döntő hányadát a Volán-társaságok látják el. A nem menetrend szerinti autóbusz-közlekedésben a magántársaságok részaránya meghaladja az 50 százalékot. A közlekedéspolitika fontos feladatának tekinti, hogy a menetrend szerinti autóbusz-közlekedésben az egyetemes szolgáltatás (közszolgáltatás) - a hozzáférési jog minden állampolgár számára - fennmaradjon. Az EU-szabályozás szerint meghatározott időre kizárólagos jogot elnyerő társaságok pályázati kiírásainál a kormányzatnak fokozott figyelmet kell fordítania arra, hogy ne maradjanak ellátatlan területek, illetve megfelelő arányosság valósuljon meg a szerződő felekkel a kis-, közepes és nagy forgalmú vonalszakaszok megoszlása között.

A társaságok a tulajdonos államtól az autóbusz-rekonstruk-cióhoz kapnak hozzájárulást. A közszolgáltatáshoz és a gazdaságtalanul üzemeltethető menetrendi járatokhoz kapcsolódó veszteségtérítés a csatlakozás után várhatóan kiéleződő versenyben való helytállásnak is alapvető feltétele. A tervezet szerint a közszolgáltatás EU-konform szabályozásáig indokolt a Volán-vállalatok állami tulajdonban tartása és a jelenlegi koncessziós rendszer fenntartása.

Az országos vasúti társaságok esetében az Európai Unió 2001-ben megjelent új irányelveinek megfelelően az áttekinthető gazdálkodás, a versenyfeltételek megteremtése és a versenyképesség növelése érdekében már középtávon megtörténik a társaságok szétválasztása és új szervezetek létrehozása. Szétválasztják a pálya-, a személyszállítást és az árufuvarozást végző (kereskedői) vasutat.

A tartósan állami tulajdonban maradó vasúti törzshálózatot állami és azt kiegészítő közösségi forrásokból olyan színvonalra kell fejleszteni, hogy a hazai igények kielégítése mellett a nemzetközi forgalom számára vonzó tranzitútvonalat jelentsen minőségben, biztonságban és árban egyaránt - olvasható a tervezetben. A törzshálózat üzemeltetését, fejlesztését a tartósan állami tulajdonban maradó pályavasúti társaság látja el.

A személyszállító kereskedői vasút tartósan állami tulajdonban marad és bevételkiegészítésben részesül. A vasúti személyszállítási közszolgáltatás fenntartása és korszerűsítése társadalmi és környezetvédelmi érdek, aminek a támogatása szükséges. Hosszabb távon - az európai vasutak globalizálódásával összhangban - a személyszállító vasúti társaság szövetségi rendszerbe integrálódhat.

Az árufuvarozó vasút fő feladata a meglévő és létrejövő logisztikai központok közötti, illetve az export-, import- és tranzitszállítás piaci körülmények közötti végzése. Az árufuvarozó vasút megfelelő szövetségi rendszerbe integrálódhat, magántőke bevonásával versenyképességét növelheti. Az állam mint tulajdonos a vasúti árufuvarozásból fokozatosan kivonul.

Az EU közlekedéspolitikájával is összhangban a magyar állam továbbra is támogatja a kombinált árufuvarozást és a környezetbarát közlekedési módok működését elősegítő logisztikai központokat. A tervezet szerint a támogatásokkal és kedvezményekkel fokozatosan előtérbe kell azonban helyezni a "gördülő országút" helyett a nem kísért (konténerek, cserefelépítmények) kombinált áruszállítási módot.

A vízi közlekedés területén - a 90-es évek elejétől - annak szinte valamennyi tevékenységét átfogva számos magánvállalkozás jött létre, és ez a folyamat ma is tart. A dunai nemzetközi hajózásban meg kell őrizni a magyar lobogójú hajózás jelenlétét - állapítja meg a tervezet a belvízi áruszállítás kapcsán. Lassítani kell a magyar hajózás piacvesztésének utóbbi évtizedben tapasztalt folyamatát. Az érdemi piaci jelenlét és befolyásolás lehetőségének megtartása érdekében a magyar dunai külkereskedelmi szállítások piacán a magyar lobogójú hajózás részarányát legalább 20 százalékos szinten kívánatos fenntartani.

A dunai áruszállítási piacon mintegy kétszeres a hajótér-túlkínálat, elsősorban a külföldi hajók jelenlétéből adódóan. A piacbővülés jelenleg nem képes felszívni a hajótérfelesleget, mert az az új piacokra nem alkalmas technológiát képvisel. A magyar dunai árufuvarozás életben tartása és a hazai belvízi hajózás nemzetközi versenyképességének elérése érdekében - a tervezet szerint - rövid távon az államnak mint tulajdonosnak támogatnia kell a magyar hajótér szelektív csökkentését és a technikai megújítást. Középtávon a Mahart mint magyar lobogójú társaság magánosítása állami kisebbségi tulajdon megtartása mellett indokolt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.