BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Formálódik a US Steel Dunaferr?

A Kassán már pozíciókat szerzett amerikai US Steel lehet a legesélyesebb a Dunaferr eladására később kiírandó pályázaton. A cég képviselője nem cáfolta értesülésünket, Csillag István gazdasági miniszter viszont megerősítette az amerikai érdeklődést.

Dunaújváros



A US Steel folytatni kívánja globális politikáját, ezen belül közép-európai terjeszkedését a szlovákiai US Steel Kosicén keresztül - közölte a társaság elnök-vezérigazgatója, Thomas Usher a Metall Bulletin szak-

lappal, s ugyanezt erősítette meg a Világgazdaságnak D. John Armstrong, a társaság vállalati ügyekért felelős médiaigazgatója is. A terjeszkedéshez forrást biztosít, hogy a US Steel 500 millió dolláros üzletet kötött koksz-, vasérc- és szállítási üzemeiben lévő irányítási jogának eladásával. Az előbbi alapján (is) úgy tűnik, hogy a US Steelnek fűződhet a legnagyobb érdeke a magyar társaság megvásárlására.

Valóban érdeklődik a Dunaferr iránt az amerikai cég - erősítette meg érdeklődésünkre Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter.

A miniszter azonban azt is hozzátette, hogy több európai uniós és kelet-európai - köztük orosz - és más amerikai cég is jelezte érdeklődését, s ez biztató jelnek tekinthető.

A US Steel térségbeli terjeszkedésben való érdekeltségére a United Press International (UPI) minapi acélipari összefoglalója is rámutat: miközben a társaságnak tavaly az USA-ban előállított minden tonna acélon 62 dollár vesztesége keletkezett, a Kassáról kikerült acél tonnája 55 dollár nyere-séget hozott. A UPI szerint a szlovákiai leányvállalat főként csehországi kohóvásárlásokra készül, s egyelőre Jan Baca, a társaság szlovákiai érdekeltségének médiaigazgatója sem tudott érdeklődésünkre információval szolgálni cége magyarországi terveiről.

Kassával mindazonáltal a dunaújvárosi csoportnak jó az együttműködése: 1996-ban - tehát még a szlovák acélgyár amerikaiaknak történt eladása előtt - közös vállalat alakult 70 százalékos szlovák és 30 százalékos Dunaferr-tulajdonnal, mai neve US Steel Hungary. A cég feladata - mellyel új belépőként a US Steel is egyetértett - a kölcsönös segítség árukiegyenlítéssel (például átépítések idején), valamint önkorlátozással elkerülni a fölösleges piaci ütközéseket.

A két gyárnál azonos az alapvertikumban a kohászati vonal, hasonló a termékszerkezet. Tehát - ha a Dunaferr új tulajdonosa a US Steel Kosice lesz - össze kell hangolni a két, sőt a három gyár tevékenységét. Figyelembe kell ugyanis venni a szerbiai Szmederevo vasművét is, a már az US Steelhez tartozónak tekintett Sartidot is. Mindhárom üzem azonos jellegű, a két kisebb másfél-másfél millió, a kassai négymillió tonna kapacitású. A szlovákiai viszont több szempontból modernebb, például a kokszolóval sincsenek olyan gondok, mint Dunaújvárosban. Egy ilyen együttműködés esetén a tulajdonosnak döntenie kell majd arról, mely elemeket hol fejleszt. Ez különösen az igen drága, mérethatékonyság szempontjából leginkább érintett alapvertikum esetében lesz fontos.

A másik - a jelen helyzetben leginkább szóba jöhető - érdeklődő a Dunaferr iránt az angol-indiai LNM Holding, mely a romániai Sidex acélgyártó tulajdonosa. Az ostravai Nova Hut megvételét is tervezi, valamint lengyelországi befektetési lehetőségek iránt is érdeklődik. A három gyár együtt 10 millió tonnás kapacitást teremtene a térségben, termékszerkezetük némiképp eltér, a román és a cseh cég hoszszútermékeket - csövek, rudak, huzalok - is előállít, míg a Dunaferr csak lapostermékeket gyárt. Ebben a szituációban is kérdéses, hogy az új tulajdonos fordítana e 30-40 milliárdot a Dunaferr alapvertikumának fejlesztésére. Az viszont tény, hogy a kialakuló 10 millió tonnás kapacitás kemény versenyhelyzetbe hozná Kassát.

A Dunaferr kapcsán rendre felmerül a Voest Alpine neve is mint lehetséges vevőé. Az osztrák holding a tulajdonosa a Dunaferr hideghengerművének. Azonban a Voest Alpine új stratégiájába nem igazán tűnik beépíthetőnek a Dunaferr, ők ugyanis Linz 2010 elnevezésű programjukkal az autóipari beszállításokat akarják erősíteni - 2006-ig egymilliárd eurót szánnak erre a célra -, a dunaújvárosiak azonban nem gyártanak ilyen jellegű termékeket. A Dunaferr teljes gyártókapacitását meg kellene újítani a Voest Alpine-hoz kapcsolódás érdekében.

Az előbbi cégek mindegyikével tárgyalt már információnk szerint a Dunaferr elnök-vezérigazgatójával az együttműködés lehetőségéről. Hallani lehet más érdeklődőkről is, velük kapcsolatban azonban kevés konkrétumot tudni. Az viszont nehezen képzelhető el - szakemberek szerint -, hogy egy távolabbi cég, és akár ideszámíthatók az ukrán-orosz vállalatok, de az Európán kívüliek is - önmagában érdeklődjön egy másfél milliós acélgyártói kapacitás iránt. A Dunaferr piaca sem jelenthet komoly vonzerőt egy nagyobb acélgyártó számára, mely az újabb piacokra való betöréshez nem, de még a meglévők megtartásához sem elegendő kapacitásokra, tőkeerőre épül.

Ezek egyikeként értesüléseink szerint számítani lehet az izraeli Shiran csoport érdeklődésére is. Acélipari üzletága már a kassai vasmű eladásakor is hallatott magáról, végül azonban Csehországban a Vítkovice acélipari vállalat varratlancső-gyárát szerezte meg. Van érdekeltsége a Skoda acélüzletágában is, s aktív az észak-morvaországi acéltermék-kereskedelemben. A csoport a Railvolution internetes lap szerint - európai acélkapacitásokra építve - érdeklődik az oroszországi vasút-korszerűsítések iránt.

A nagy európai tömörülések, a brit-holland Corus, a spanyol- francia-belga Arcelor, a British Steel vagy a Thyssen-Krupp ugyan többnyire deklarálják, hogy érdeklődnek a kelet-európai befektetések iránt, azonban elsősorban nem gyártási kapacitások megvételében, hanem értékesítési-szolgáltatói hálózatokban gondolkodnak a hírek szerint. Ugyanakkor termékskálájuk jelentősen eltér a kelet-közép-európai felhasználói minőségi igényektől, így a jellemző áraktól is. A velük való együttműködésben a Dunaferr szerepe elsősorban a feldolgozásra, a kereskedelmi hálózat, a Steel Service Centerek működtetésére korlátozódna.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.