BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felszálló ágban a Ryanair

A jelek szerint folytatódik az olcsón üzemeltetett és alacsony árakkal működő ír Ryanair szárnyalása, bár az agresszivitásáról is ismert vállalat a jövőben még inkább rákényszerül a rendkívül racionális gazdálkodásra. Németországi piaci előretörését jelentősen nehezíti, hogy egyik vetélytársa, a Deutsche BA várhatóan tőketámogatást kap.

A tegnap közölt és a március végén befejeződött üzleti évben a Ryanair tiszta nyeresége 239,4 millió euró lett, ez 59 százalékkal több az egy évvel ezelőtti 150,4 milliónál. A cég működési nyeresége 263,5 millió euróra nőtt 162,9 millióról, a bevétele pedig 842,5 millió euróra gyarapodott 624,1 millióról.

Michael O'Leary vezérigazgató azonban figyelmeztetett: az elmúlt pénzügyi év rendkívüli eredményei az idén nem ismételhetők meg, elsősorban azért nem, mert a Ryanair fő piaca Nagy-Britannia, és a font gyenge az euróval szemben. Hosszabb távon a forgalom évi 25 százalékos növekedése remélhető, és az adó utáni haszon kulcsa 20 százalék körül tartható fenn. A mostani pénzügyi évben a hozam 10-15 százalékkal kisebb lesz, mint az előzőben - tette hozzá. A Ryanair eredményességét jelentősen befolyásolja, hogy az erős euró olcsóbbá teszi a repülőgép-vásárlásokat, továbbá az üzemanyagért és az alkatrészekért is kevesebbet kell fizetni. A társaság 125 Boeing-737-es repülőgépet rendelt, opcióval további 125 gépre. A cég jelenleg több mint 130 útvonalon repül, tavaly 15,7 millió utast szállított, a gépek kihasználtsága 4 százalékponttal, 85 százalékra nőtt. Az elmúlt pénzügyi évben az amúgy sem túl drága jegyek átlagos ára 6 százalékkal, 47 euróra csökkent.

A Ryanair németországi piaci lehetőségeit korlátozhatja, ha mégis megerősödik a British Airways (BA) ottani leányvállalata, a Deutsche BA (DBA). Ehhez azonban az kell, hogy a tegnap bejelentett tulajdonosváltás tőkeinjekcióval is párosuljon. Hans Rudolf Wöhrl nürnbergi textilgyáros jelképesen, egy euróért vette meg a nagyságra második német légitársaságot. A BA 71 millió euróval támogatná a céget, többek között egy évig állná 16 gép havi hárommillió eurós bérleti költségeit. Ugyanakkor a brit cég 2006-ig 25 százalékot kapna az esetleges nyereségekből.

A DBA a Lufthansa legnagyobb vetélytársa belföldön, ám 1992-es életre hívása óta folyamatosan veszteséges, s ezért a BA már jó ideje szeretne túladni rajta. Szó volt arról, hogy az olcsó utakat kínáló brit EasyJet veszi át a Deutsche BA-t, ám az üzlet meghiúsult. A Deutsche BA maga is az olcsó légitársaságok közé tartozik, naponta 130 járatot indít német városok között.

A nagy légitársaságok mind az Egyesült Államokban, mind Európában egyre másra hozták létre diszkontcégeiket az elmúlt hat-nyolc évben. A BA égisze alatt futó Go azonban csődbe jutott, és a KLM társaság buzz nevű vállalkozása sem hozott sok sikert, el is adta az idén tavasszal a Ryanairnek. Jól megy viszont az Air Canada jazz formációjának, és nem panaszkodhat a Delta songja sem.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.