BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lekörözte az Airbus a Boeinget

Megszületett az első nagy megrendelés a hét végén megnyílt párizsi légiközlekedési világkiállításon. A dubai Emirates Airlines 41 gép szállításáról állapodott meg az Airbusszal. Szakmai körökben úgy látják, hogy a polgári repülés talán már túljutott a mélyponton, mindamellett az idei kiállításon szerényebb a cégek jelenléte.

A világ legnagyobb légiközlekedési kiállításán az Airbus vezérigazgatója jelezte: a nyugat-európai repülőgépgyártó konzorcium tartja az idei évre tervezett 300 gép leszállítását, s ez azt jelenti, hogy az éves értékesítést illetően az Airbus három évtized óta először megelőzi a Boeinget. Noel Forgeard elmondta, hogy az idén 250 gépre várnak új megrendelést - ez több, mint amire az év elején számítottak -, ami egyszersmind azt is jelzi, hogy talán véget érnek a polgári repülés legrosszabb évei, s megkezdődik a fellendülés. Korábban 315 repülőgép idei szállítása szerepelt a terveikben, de a módosított szám alapján is megelőznék az amerikai Boeing vállalatot. A Boeing ugyanis a napokban azt közölte, hogy az idén 280 repülőgép eladására lát lehetőséget, és ez a szám jövőre legfeljebb 300 darab lesz.

Az Airbus vezérigazgatója azt is jelezte, hogy 2004-re az ideivel egyező nagyságrendű szállításokra lát esélyt, ugyanakkor korábban már utalt arra, hogy a költségek csökkentésére is szükség lesz; a megszorításokkal tulajdonképpen a 2006 utáni időszakra akarnak felkészülni. Három év alatt 1,5 milliárd eurót szeretne megtakarítani az Airbus, mert hosszú távon jelentős károkat szenvedhet a gyengélkedő amerikai valuta miatt. A cég dollárban számolja el bevételeit, kiadásainak felét ugyancsak ebben a fizetőeszközben tartja nyilván.

Az európai repülőgépgyártó vállalat összesen 1500 beszállítóval áll szerződéses kapcsolatban, ezek közül 800 az Egyesült Államokban működik. A vállalat azt tervezi, hogy a megszorításokat nem csupán saját telephelyein vezeti be, hanem beszállítóival és alvállalkozóival fönntartott kapcsolatában is érvényesíti. Javíthatja az Airbus helyzetét, hogy az Emirates Airlinestól 41 gépre szóló rendelést kapott, melynek értéke 12,5 milliárd dollár. Az emírségek emellett további négy Airbust lízingelnek is a repülőgéplízing-piacon vezető ILFC nevű társaságtól. A nyugat-európai vállalat gépeinek többségét Rolls-Royce-motorokkal látják majd el, az első repülőgépek - A340-500-asok - a jövő év végén érkeznek majd a megrendelőhöz.

A kiállításon 1700 kiállító 38 országból kilenc napon keresztül mutatja be a légiközlekedési és űrhajózási ipar legújabb fejlesztéseit. A 45. alkalommal megrendezett szalonon összesen 201 polgári és katonai légi járművet állítottak ki, köztük az egymással konkuráló európai Airbus és az amerikai Boeing legújabb modelljeit. Ez 25-tel kevesebb, mint két évvel ezelőtt.

Az Airbus a új repülőit - vagyis az A340-600-ast és A318-ast - hozta el. A vásári bemutatón a középpontban áll az A380 program. Az 555 ülőhellyel rendelkező gépóriás a tervek szerint két éven belül indul első útjára. A Boeing 777-300ER típusú és Business gépét állította ki, amelyet Philip M. Condit elnök mutatott be. Az amerikai jelenlét lényegesen gyengébb, 2001-hez viszonyítva körülbelül 20 százalékkal kevesebb repülőgép-konstruktőr jött el Le Bourget-ba. Növekvő viszont az ázsiai és kelet-európai kiállítók érdeklődése. Tavalyelőtt 65 milliárd euró értékben kötöttek szerződéseket, és 333 ezer látogatója volt a kiállításnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.