A Mol stratégiai célja változatlanul a tízszázalékos piaci részesedés megszerzése a román üzemanyag-kiskereskedelemben - mondta a Világgazdaság érdeklődésére Ferencz I. Szabolcs, a Mol Rt. kommunikációs igazgatója. A Shell romániai leányvállalatától most megvásárolt hálózattal együtt összesen 73 kútjuk lesz keleti szomszédunknál. Ebben az évben ezek mellé további négy töltőállomást terveznek zöldmezős beruházással építeni. Egy új benzinkút építése átlagosan 1 millió dollár körüli összegbe kerül.
A Mol kommunikációs igazgatója ugyanakkor érdeklődésünkre megerősítette, hogy a cég természetesen érdeklődik a román nemzeti olajtársaság, a Petrom privatizációja iránt.
A román gazdasági miniszter közlése szerint tőkeemeléssel tervezik stratégiai befektetőnek értékesíteni a Petrom 51 százalékos, többségi részvénycsomagját.
A román sajtó ugyanakkor a lehetséges vásárlók között a Chevron-Texacót, a BP-t, a Totalt, a Shellt, az OMV-t és a Lukoilt említi. Vagyis ebből az is kiderül, hogy a helyi megfigyelők kihagyták a magyar olajvállalatot. Mindamellett lehet hogy álláspontjukat felülvizsgálják a közeljövőben.
A Petrom privatizációja ez év márciusában vetődött fel ismét Bukarestben, akkor szeptemberre tervezték a lehetséges befektetők meghívását. A román nemzeti olajvállalat tavaly 101,9 millió dollár bruttó nyereséget ért el 2,25 milliárd dollár forgalomból.
Hírügynökségi jelentések szerint a pályázat feltételeit hamarosan közzéteszik, bár azt nem közölték Bukarestben, hogy ez pontosan mikorra várható. A Reuters úgy tudja, a Petrom privatizációjának idei lebonyolítását sorsdöntő kérdésnek tartják Bukarestben, és ezt várja a Nemzetközi Valutaalap is. A Petrom értékét 2 milliárd dollárra becsülik.
A Mol a romániai Shell-kutak megvásárlásával a térségben több 1257 töltőállomást ellenőriz közvetlenül vagy közvetett módon, a Slovnaft és az INA tulajdonosaként. A magyar piac szakértők szerint már megtelt, a jövőben legfeljebb egyes töltőállomás-hálózati részek értékesítésével változhatnak a piaci erőviszonyok.
Elemzők szerint a 10 százalék alatti részesedéssel rendelkező hálózatok eleve gazdaságtalanul működnek, ilyen szempontból a magyar piacon is lehetnek még felvásárlási célpontok, ezek iránt azonban gyakorlatilag csak a második-harmadik helyen álló Shell és az OMV érdeklődik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.