Román benzinkutakat vett a Mol
A Mol stratégiai célja változatlanul a tízszázalékos piaci részesedés megszerzése a román üzemanyag-kiskereskedelemben - mondta a Világgazdaság érdeklődésére Ferencz I. Szabolcs, a Mol Rt. kommunikációs igazgatója. A Shell romániai leányvállalatától most megvásárolt hálózattal együtt összesen 73 kútjuk lesz keleti szomszédunknál. Ebben az évben ezek mellé további négy töltőállomást terveznek zöldmezős beruházással építeni. Egy új benzinkút építése átlagosan 1 millió dollár körüli összegbe kerül.
A Mol kommunikációs igazgatója ugyanakkor érdeklődésünkre megerősítette, hogy a cég természetesen érdeklődik a román nemzeti olajtársaság, a Petrom privatizációja iránt.
A román gazdasági miniszter közlése szerint tőkeemeléssel tervezik stratégiai befektetőnek értékesíteni a Petrom 51 százalékos, többségi részvénycsomagját.
A román sajtó ugyanakkor a lehetséges vásárlók között a Chevron-Texacót, a BP-t, a Totalt, a Shellt, az OMV-t és a Lukoilt említi. Vagyis ebből az is kiderül, hogy a helyi megfigyelők kihagyták a magyar olajvállalatot. Mindamellett lehet hogy álláspontjukat felülvizsgálják a közeljövőben.
A Petrom privatizációja ez év márciusában vetődött fel ismét Bukarestben, akkor szeptemberre tervezték a lehetséges befektetők meghívását. A román nemzeti olajvállalat tavaly 101,9 millió dollár bruttó nyereséget ért el 2,25 milliárd dollár forgalomból.
Hírügynökségi jelentések szerint a pályázat feltételeit hamarosan közzéteszik, bár azt nem közölték Bukarestben, hogy ez pontosan mikorra várható. A Reuters úgy tudja, a Petrom privatizációjának idei lebonyolítását sorsdöntő kérdésnek tartják Bukarestben, és ezt várja a Nemzetközi Valutaalap is. A Petrom értékét 2 milliárd dollárra becsülik.
A Mol a romániai Shell-kutak megvásárlásával a térségben több 1257 töltőállomást ellenőriz közvetlenül vagy közvetett módon, a Slovnaft és az INA tulajdonosaként. A magyar piac szakértők szerint már megtelt, a jövőben legfeljebb egyes töltőállomás-hálózati részek értékesítésével változhatnak a piaci erőviszonyok.
Elemzők szerint a 10 százalék alatti részesedéssel rendelkező hálózatok eleve gazdaságtalanul működnek, ilyen szempontból a magyar piacon is lehetnek még felvásárlási célpontok, ezek iránt azonban gyakorlatilag csak a második-harmadik helyen álló Shell és az OMV érdeklődik.


