BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

SkyEurope-Wizz Air párbaj lehet

Párbaj alakulhat ki a Budapest-London útvonalon két filléres légitársaság között, ha a formálódó Wizz Air és a már gyökeret eresztett SkyEurope beindítja járatait a két főváros között. A versenybe bekapcsolódhat az ír Ryanair is.



Tegnap a szlovák vállalat arról tájékoztatta lapunkat, hogy megkapták a működésükhöz szükséges legfontosabb engedélyt a magyar Polgári Légügyi Hatóságtól, s így az előre meghirdetett időben, azaz november 14-én biztosan felszáll az első kék-fehér csíkos Boeing Ferihegy 1-ről. Ugyanilyen optimista közleményt adott ki a Londonban bejegyzett és Váradi József volt Malév-vezér által fémjelzett Wizz Air, hangsúlyozva: egész Közép-Európát szeretnék meghódítani, s a várható indulás időpontja 2004 májusa.

Christian Mandl, a SkyEurope vezérigazgatója bejelentette: az első járat alkalmából összesen ezer jegyet jelképes, egyforintos áron adnak el. Ez egy útra szól, és nem tartalmazza a repülőtéri illetéket. A társaság a napokban alakította ki budapesti főhadiszállását az Airport Business Parkban, közel a ferihegyi repülőtérhez. November közepén Párizsba is indít járatot, december közepétől pedig Milánóba és Zürichbe is. Mindegyik célállomásra 5990 forint lesz a legolcsóbb jegy, ha jó előre lefoglalja valaki.

A Wizz Air kommunikációs vezetőjétől megtudtuk, hogy több millió utasra számítanak a működés első évében, vagyis jövőre. Kázmér Natasa megerősítette lapunk korábbi értesüléseit, miszerint az új légitársaság az idén szeptemberben alakult meg az Egyesült Királyságban, és várhatóan a napokban kerül sor a két lépcsőben tervezett tőkeemelés első ütemére. A tevékenységhez szükséges engedélyezési procedúrát már elindították. A cég Magyarországon és Lengyelországban alapított leányvállalatokat.

Jelenleg több régióbeli repülőtérrel is folynak a tárgyalások a bázisrepterek kialakításáról. Hasonlóan más európai diszkonttársaságokhoz, a Wizz Air egyszerre több bázis kialakításával kíván szélesebb utazási lehetőséget biztosítani a régió utasainak - teszik hozzá. A döntés várhatóan a közeljövőben születik meg a reptéri díjak és egyéb feltételek függvényében.

A Ryanair a nyáron közölte, hogy Debrecenből indítana járatokat a londoni Stansted repülőterére, akárcsak a SkyEurope és a Wizz Air. Ennek egyebek között az a feltétele, hogy elvégezzék a hajdúsági légikikötő világításának korszerűsítését. Az írek egyelőre nem döntötték el véglegesen, hogy valóban beszállnak-e az üzletbe. Sean Coyle, a cég egyik vezető képviselője a Handelsblatt legutóbbi számában közölte: hét kelet-európai város reptér-üzemeltetőjével most is tárgyalnak, s ezek között van egy magyar is.

Az Európai Bizottság illetékesei szerint kérdőjelessé válhat a Ryanair és más, olcsó légitársaságok üzleti modellje. Ezt az egyik brüsszeli illetékes azután fogalmazta meg, hogy az ír cég Franciaországban pert vesztett. A bíróság ugyanis fenntartotta a döntést, miszerint a Ryanair nem indíthat új Strasbourg-London közötti járatot helyi szubvenciók segítségével. A Ryanair 1,7 millió utast szállít évente a belgiumi Charleroi repülőteréről, amelyet 1997-ig szinte senki sem használt. A vallon kormány, amely a kis reptérnek 80 százalékban tulajdonosa, 15 évre szóló szerződés keretében sokféle támogatást juttatott a Ryanairnek, amely ezek révén tudta jegyeit olcsóbban adni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.