BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

SkyEurope-Wizz Air párbaj lehet

Párbaj alakulhat ki a Budapest-London útvonalon két filléres légitársaság között, ha a formálódó Wizz Air és a már gyökeret eresztett SkyEurope beindítja járatait a két főváros között. A versenybe bekapcsolódhat az ír Ryanair is.



Tegnap a szlovák vállalat arról tájékoztatta lapunkat, hogy megkapták a működésükhöz szükséges legfontosabb engedélyt a magyar Polgári Légügyi Hatóságtól, s így az előre meghirdetett időben, azaz november 14-én biztosan felszáll az első kék-fehér csíkos Boeing Ferihegy 1-ről. Ugyanilyen optimista közleményt adott ki a Londonban bejegyzett és Váradi József volt Malév-vezér által fémjelzett Wizz Air, hangsúlyozva: egész Közép-Európát szeretnék meghódítani, s a várható indulás időpontja 2004 májusa.

Christian Mandl, a SkyEurope vezérigazgatója bejelentette: az első járat alkalmából összesen ezer jegyet jelképes, egyforintos áron adnak el. Ez egy útra szól, és nem tartalmazza a repülőtéri illetéket. A társaság a napokban alakította ki budapesti főhadiszállását az Airport Business Parkban, közel a ferihegyi repülőtérhez. November közepén Párizsba is indít járatot, december közepétől pedig Milánóba és Zürichbe is. Mindegyik célállomásra 5990 forint lesz a legolcsóbb jegy, ha jó előre lefoglalja valaki.

A Wizz Air kommunikációs vezetőjétől megtudtuk, hogy több millió utasra számítanak a működés első évében, vagyis jövőre. Kázmér Natasa megerősítette lapunk korábbi értesüléseit, miszerint az új légitársaság az idén szeptemberben alakult meg az Egyesült Királyságban, és várhatóan a napokban kerül sor a két lépcsőben tervezett tőkeemelés első ütemére. A tevékenységhez szükséges engedélyezési procedúrát már elindították. A cég Magyarországon és Lengyelországban alapított leányvállalatokat.

Jelenleg több régióbeli repülőtérrel is folynak a tárgyalások a bázisrepterek kialakításáról. Hasonlóan más európai diszkonttársaságokhoz, a Wizz Air egyszerre több bázis kialakításával kíván szélesebb utazási lehetőséget biztosítani a régió utasainak - teszik hozzá. A döntés várhatóan a közeljövőben születik meg a reptéri díjak és egyéb feltételek függvényében.

A Ryanair a nyáron közölte, hogy Debrecenből indítana járatokat a londoni Stansted repülőterére, akárcsak a SkyEurope és a Wizz Air. Ennek egyebek között az a feltétele, hogy elvégezzék a hajdúsági légikikötő világításának korszerűsítését. Az írek egyelőre nem döntötték el véglegesen, hogy valóban beszállnak-e az üzletbe. Sean Coyle, a cég egyik vezető képviselője a Handelsblatt legutóbbi számában közölte: hét kelet-európai város reptér-üzemeltetőjével most is tárgyalnak, s ezek között van egy magyar is.

Az Európai Bizottság illetékesei szerint kérdőjelessé válhat a Ryanair és más, olcsó légitársaságok üzleti modellje. Ezt az egyik brüsszeli illetékes azután fogalmazta meg, hogy az ír cég Franciaországban pert vesztett. A bíróság ugyanis fenntartotta a döntést, miszerint a Ryanair nem indíthat új Strasbourg-London közötti járatot helyi szubvenciók segítségével. A Ryanair 1,7 millió utast szállít évente a belgiumi Charleroi repülőteréről, amelyet 1997-ig szinte senki sem használt. A vallon kormány, amely a kis reptérnek 80 százalékban tulajdonosa, 15 évre szóló szerződés keretében sokféle támogatást juttatott a Ryanairnek, amely ezek révén tudta jegyeit olcsóbban adni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.