BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újragyártott termékeket javasolnak az eredeti helyett

Milliárdos megtakarítás és jelentős környezeti haszon lenne elérhető a közbeszerzési eljárásoknál, ha az ajánlatkérők újragyártott nyomtatófesték-kazettákat is vásárolnának, ám az állami szervezetek szinte kizárólag elsődleges termékeket hajlandók beszerezni - fejtette ki lapunknak Kardos Gyula, a szombathelyi Farbax Kft. ügyvezető igazgatója.

- Az újonnan kinevezett pénzügyminiszter felhívására egy olyan javaslatot tettek közzé néhány hete, miszerint az állami és önkormányzati szervek évente 2,5 milliárd forintot takaríthatnának meg azzal, ha a nyomtatóberendezések festékkazettáinak vásárlása során nemcsak elsődleges termékeket, hanem újragyártott patronokat is vásárolnának. Hogy kapták meg ezt a számot?

- Egy külföldről behozott új toner kazetta 40-50 USA-dollárba kerül, ezzel szemben, ha egy kiürült terméket újragyártunk, ahhoz csupán kb. 14 dollár értékű alkatrészt és festékanyagot kell importálni. A tintapatronoknál ennél is nagyobb az eltérés: itt egy új termék 20 dollárba kerül, míg egy újragyártott importigénye csupán mintegy 1-1,2 dollár. Ezzel maga a gyártás is lényegesen olcsóbbá válik. Így a megrendelő a lézerkazetták esetén darabonként 3-4 ezer forint megtakarítást érhet el, ha egy az elsődleges termékekkel azonos minőségű újragyártott eszközt vásárol, s ebből az árkülönbségből lehetne a közszférában országos szinten 2,5 milliárd forint megtakarítást elérni.

- Mi a helyzet a környezeti szempontokkal?

- Az újragyártott festékkazetták forgalmazásával az anyagi előny mellett komoly környezetterhelés takarítható meg. Egy hasonló profilú vállalkozással, a K. I. T. Kft.-vel közösen kiszámoltuk: a két cég évente 780 tonna veszélyes hulladék keletkezését előzi meg azzal, hogy a kiürült festékkazettákat visszavásárolja, majd újragyártja. Ráadásul foglalkoztatási szempontból fontos: a kiürült festékkazetták újragyártása kifejezetten kézimunka-igényes, s főleg az alacsony jövedelmű rétegnek kínál megélhetési lehetőséget. A Farbax Kft.-nél, évi 3 milliárd forintos forgalom mellett, jelenleg is mintegy 200 főt foglalkoztatunk, s a tavaly 400 millió forintos árbevételt elérő K. I. T. Kft. alkalmazottainak száma is eléri az ötvenet, márpedig ezek a létszámok is jelentősen bővíthetők lennének, ha Magyarországon is elfogadottabbak lennének az újragyártott termékek. Mindezek ellenére a hazai közintézmények szinte kizárólag új produktumokat hajlandók vásárolni.

- Van, ahol jobban preferálják az újragyártott nyomdai festékkazetták használatát?

- Több nyugat-európai országban kifejezetten ajánlják az állami szerveknek, hogy újragyártott patronokat vásároljanak. Nem véletlen, hogy a cégünk termékei 90 százalékát külföldön, elsősorban Német-, Olaszországban és Svájcban értékesíti. A növekvő külföldi igények miatt az idén egy új gépsor beállítását is tervezzük a feldolgozói kapacitás növelésére. A célállamokban a magyarországinál jóval magasabb az újragyártott termékek aránya a festékkazetta értékesítésében. Az Európa tíz legnagyobb gyártója között számon tartott Farbax csoport tagjain keresztül termékeink szinte az egész világon megtalálhatók, miközben idehaza szinte csak magánszférában tudunk értékesíteni.

- Hogy néz ki a hazai értékesítés?

- Az állami és önkormányzati szervek vásárlásainál az újragyártott termékek aránya nem éri el a 10 százalékot. Pedig kedvező esetben a másodlagos termékek aránya 45-50 százalékra is emelkedhetne. A határt tulajdonképpen csak az jelenti, hogy a gyártáshoz megfelelő mennyiségű kiürült eredeti termékre van szükség.

- Mi a helyzet a begyűj-

téssel?

- A Farbax Kft. a volt Carbon Kft. hálózatán és más partnereken keresztül veszi vissza az üres festékeskazettákat, s hasonló struktúrával dolgozik a K. I. T. Kft. is. Mindkét cég fizet a kiürült patronokért, azaz a felhasználó itt is nyer anyagilag. Ugyanakkor a Farbax az alapanyag jelentős részét is csak külföldről tudja biztosítani. Sajnos, itt is vannak akadályok. A környezetvédelmi felügyelőségek álláspontja még mindig nem egységes abban, hogy az üres kazetták átvételére szükséges-e külön engedély. Emellett a Honvédelmi Minisztérium például jelezte, hogy nagy mennyiségű üres festékeskazettája van, ám a tárca ezt közvetlenül nem értékesítheti, s ez egyelőre lehetetlenné is tette a nagy menynyiségű üres eszköz hasznosítását.

- Milyen konkrét tapasztalataik vannak a közbeszerzési eljárásoknál?

- A közbeszerzési pályázatok többségén el sem tudunk indulni, mivel az ajánlatkérők kikötik, hogy csak az eredeti termékekkel lehet jelentkezni. Úgy gondolom, hogy ez egyértelműen diszkrimináció az újragyártott termékekkel szemben, pedig a közbeszerzésnek elvileg arra kellene irányulnia, hogy a lehető legtakarékosabban bánjanak a közpénzekkel. Konkrét példát nézve: egy kis dunántúli kórház esetén évi 7 millió forint megtakarítás lenne elérhető, az összes hazai kórháznál pedig ez a szám elérné a félmilliárd forintot. A Farbaxot tekintve ráadásul úgy szenvedjük el a hátrányos megkülönböztetést, hogy közben számos minősítést nyertünk el, így cégünk a tavalyi évben a PrintStar termékcsaláddal a Környezetvédelemért Díjat, a Magyar Minőség Nagydíjat, az ITDH különdíját is elnyerte, emellett a Termék Nagydíj pályázatán és a Vas Megyei Minőség Nagydíjra kiírt pályázaton is eredményesen indultunk. Ezzel is azt hangsúlyozom, hogy az árelőny és a környezeti haszon mellett az elsődleges termékekkel azonos minőséget garantálunk.

- Ezt garantálják?

- Igen. A Farbax Kft. és a - PearlType termékcsaládot gyártó - K. I. T. Kft. is garantálja, hogy újragyártott kazettáik minősége megfelel az elsődleges termékekéinek. Amennyiben mégis az derül ki, hogy a mi termékünk miatt keletkezik meghibásodás, akkor átvállaljuk a javítási költségeket, s a nyomtatók garanciája sem veszik el attól, ha nem eredeti, hanem újragyártott festékkazettát használnak bennük. Az újragyártott termékek megítélését az rontja, hogy ezt sokan egyszerűen összekeverik az kiürült festékkazetták újratöltésével. Pedig a kettő között lényeges különbség van: az utóbbi esetén a kazettákat tényleg csak újratöltik, jobb esetben előtte megtisztítják. Ezzel szemben az újragyártás esetén a visszavett üres kazettákat teljesen szétszedjük, az egyes alkatrészeket minősítjük, illetve a technológiai előírásoknak megfelelően új, vagy felújított anyagokra cseréljük, s a kellékanyagokat csak ezt követően építjük és töltjük újra.

- Nem jelezték észrevételeiket az állami szervek irányába?

- Több gazdasági és környezetvédelmi fórumon is felvetettük a problémát, és az érintett minisztériumokat is végigjártuk. Ígéretet is kaptunk a közbeszerzési törvény módosítására. Végül annyi került a törvénybe, hogy az ajánlatkérő a pályázati felhívásban nem határozhatja meg úgy a pályázati feltételeket, hogy azzal eleve kizárja a lehetséges jelentkezők egy részét, kérdés, hogy ez önmagában tényleges változást fog-e eredményezni a közbeszerzések gyakorlatában.

az állami szervezetek szinte kizárólag elsődleges termékeket hajlandók beszerezni - fejtette ki lapunknak

Kardos Gyula, a szombathelyi Farbax Kft. ügyvezető igazgatója.

Munkatársunktól-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.